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한스 요나스의 책임 윤리를 적용한 정보기술 윤리 교육 연구

Title
한스 요나스의 책임 윤리를 적용한 정보기술 윤리 교육 연구
Other Titles
A study on Information Technology Ethics Education Using Hans Jonas' Responsibility Ethics
Authors
이경주
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이지애
Abstract
오늘날 정보기술의 무한한 혁신과 발전은 문화, 여가, 교육, 근로 형태와 정책을 포함한 삶의 다양한 영역에 예측할 수 없는 변화를 가져왔고 인간의 행위할 수 있는 범위 또한 확장했다. 그러나 현대 정보 사회에서 인류는 기술 혁신이 계속될수록 그에 수반되는 새로운 윤리적 문제 또한 마주하고 있다. 즉, 산업화와 결합한 기술 발전은 기후 변화와 같이 물리적인 삶의 터전을 파괴할 뿐만 아니라 이제 인간의 존재 자체까지 위협하는 것이다. 특히 디지털 공간에서 범죄에 쉽게 노출되거나 중독적인 소비를 멈추지 못하고 왜곡된 성 관념을 표출하는 등 청소년의 정보기술 관련 도덕적 일탈 행위가 문제 되고 있다. 정보기술은 청소년에게 밀접한 미시체계이며 청소년의 도덕성 및 사회성 발달에 중대한 영향을 미친다는 점에서 신중한 탐색이 필요하다. 또한, 정보기술의 활용에 대한 법적 처벌 근거를 마련하는 것도 중요하지만 우선 행위자인 인간이 주체적인 자기 통제 능력을 근본적으로 지녀야 한다는 점에서 따라서 도덕 교육적 개입이 요청된다. 현행 2015 개정교육과정에서 정보기술은 국가 경쟁력을 주도할 차세대 핵심 산업으로서 다양한 교과 개발 및 교수 학습 연구가 이루어지고 있다. 이에 반해 정보기술 윤리 교육은 다소 부차적으로 다루어진다. 특히 도덕과의 정보기술 윤리 교육은 ‘문제점과 해결 방안의 제시’라는 다소 피상적인 수준으로 전개되며 정보기술 윤리를 다루는 타 교과의 단원과도 차별성을 가지지 못했다는 점에서 한계를 갖는다. 앞으로 인류가 자신의 행위할 수 있는 힘을 성찰하지 않는다면 빠른 속도로 진화하는 기술과 달리 윤리적 공백은 계속될 수밖에 없다. 결국, 책임을 기반으로 한 새로운 정보기술 윤리 교육을 논의해야 한다. 따라서 본 연구는 기술 산업 문명의 비대화를 경계하고 기술 행위에 대한 행위자 자신의 주체적인 통제를 강조한 한스 요나스의 책임 윤리를 바탕으로 새로운 정보기술 윤리 교육을 제시했다. 이를 위해 먼저 현대 정보기술의 특징과 청소년 간의 관계를 분석함으로써 교육적 개입의 필요성을 논했다. 다음으로, 요나스의 책임 윤리가 도덕교육 및 정보기술 윤리 교육에 어떤 함의를 갖는지 분석했다. 마지막으로, 요나스가 책임 윤리를 바탕으로 고등학생을 대상으로 한 정보기술 윤리 교육에 어떻게 적용할 수 있는지 탐구했다. 한스 요나스는 기술에 대한 막연한 희망과 낙관을 경계하며 인간이 자신의 새로운 ‘행위할 수 있는 능력’을 규제하도록 책임 윤리를 제시했다. 단순히 행위에 부수적인 결과가 아닌 행위 능력의 소유로부터 책임을 도출하여 능동적인 자기 통제를 지향한 것이다. 또한, 만약 인간의 행위 권력이 외부 존재의 실존을 위협하는 원인이라면 인간은 해당 사태에 대해 책임져야 한다는 의무를 도출했다. 그의 이론은 오늘날 파괴적인 기술력에 대응하지 못하는 전통적 윤리학의 한계를 극복하여 실천적 문제 해결의 기반으로 작용한다. 궁극적으로 이러한 의무를 이행할 수 있는 인류의 실존을 강조한 요나스는 “너의 행위의 효과가 지상에서의 진정한 인간적 삶의 지속과 조화될 수 있도록 행위하라.”라는 생태학적 정언 명법을 제시했다. 요나스가 강조한 책임의 특성인 ‘총체성’, ‘연속성’, ‘미래지향성’은 인간의 본질을 다른 존재를 경외하고 존중하는 능력으로부터 찾으며 관계성에 기반한 전일적 사고를 요청한다. 또한, 다른 존재의 염려이자 적극적으로 위협에 맞서는 용기인 ‘공포의 발견술(Die Heuristick der Furcht)’은 책임을 예방적이면서도 보편적인 행위 규범으로 만든다. 따라서 본 연구는 요나스의 이론에서 발견할 수 있는 도덕 교육적 함의를 바탕으로 책임 윤리 교육의 핵심 요소를 다음과 같이 설정했다. 먼저‘반성적 자각’이란 자신의 행위 권력을 성찰하는 것이고 ‘실천적 용기’란 책임 있는 행위를 실천하는 것이며 ‘생태적 감수성’이란 타 존재의 실존에 적극적인 관심을 가지며 공존을 추구하는 것을 의미한다. 본 연구는 정보기술 윤리 교육에 책임을 적용하기 위한 몇 가지 방안으로, 먼저 ‘디지털 생태계’를 제시했다. 이는 네트워크 기반의 다양한 플랫폼에서 행위자와 기업, 사회 등이 윤리적 태도를 바탕으로 구성한 초연결 환경을 의미한다. 이로써 행위자가 보다 면밀히 해체할 수 있도록 정보기술 내의 복잡한 이해관계와 체계를 입체적으로 드러냈다. 또한, 다소 추상적으로 느껴지는 ‘책임’을 디지털 미디어 리터러시라는 구체적인 실천 방법으로 연결했다. 이를 통해 학습자가 디지털 공간에서 자신이 어떤 행위를 선택해야 할지 능동적으로 탐구하고 실질적인 지침을 얻도록 독려했다. 마지막으로, 이야기 및 윤리적 탐구 질문을 활용한 탐구공동체 교수 학습 모형을 교수 방법으로 선정했다. 탐구공동체 수업은 교실 구성원과 함께 능동적 탐구과정을 촉진하고 의사소통 기술 및 정서적 교감을 증진할 수 있다. 앞선 논의를 통해 본 연구에서는 정보기술 윤리 교육을 위한 새로운 교수 학습 모형 ‘DIVE!’를 고안했다. 해당 모형은 중단원을 포괄하는 이야기를 담은 [이야기로 준비하기], 이야기에 관한 열린 질문 및 토의 활동을 다루는 [생각으로 뛰어들기], 중단원 주제와 관련한 지식적 내용을 다루는 [성찰까지 헤엄치기], 관련 원전 및 논쟁적 주제 토론 질문을 담은 [원전탐구 및 토론으로 잠수하기], 실천적 활동 후 결과물을 공유하는 [실천으로 파도타기] 등 5단계로 구성했다. 이를 바탕으로 새로운 정보기술 윤리 교육의 세부 내용 및 활동을 워크북 형식으로 구성하고 관련 학습 도구를 고안했다. 폭발적으로 증대하는 기술 권력의 앞에서 인간은 자신을 포함한 모든 생명의 고유한 목적과 가치를 알고, 자신의 행위가 예측 불가능한 결과를 도출할 수 있음을 자각하여 궁극적으로는 책임져야 한다. 이런 점에서 도덕교육의 영향력은 학습자가 도덕적 가치와 규범을 능동적으로 검토하고 자신에게 내면화하여 행위로 실천하는 전 과정에 있다고 할 수 있다. 본 논문은 요나스의 책임 윤리를 적용하여 도덕과의 새로운 정보기술 윤리 교수 학습 방안을 제시하였으며 실제 수업에 활용할 수 있는 학습 도구 또한 고안하였다. 해당 연구를 통해 학습자가 새롭게 변모한 기술력에 대해 성찰하고 책임을 실천할 수 있는 능동적인 행위 주체로 성장하기를 기대한다.;Today, infinite innovation and development in information technology have made unpredictable changes in various areas of life, including culture, leisure, education, work patterns and policies, and the scope of human behavior has also expanded. However, in modern information society, as technological innovation continues, humanity also faces new ethical problems. In other words, technological advances combined with industrialization not only destroy the physical home of life, such as climate change, but now threaten human existence itself. In particular, moral deviation in the use of information technology is a problem, such as adolescents being easily exposed to crime within digital space, immersed in addictive consumption, and expressing distorted sexual concepts. It is time to carefully explore in that information technology is a micro-system close to adolescents and has a significant impact on the development of morality and sociality of adolescents. In addition, it is important to establish a legal basis for punishment for the use of information technology, but moral and educational intervention is therefore required in that human beings, who are actors, must fundamentally have the ability to control themselves. In the current 2015 revised curriculum, information technology is a next-generation core industry that will lead the national competitiveness, and various subject development and teaching and learning studies are being conducted. On the other hand, education on Information Technology Ethics is somewhat secondary. In particular, information technology ethics education with morality develops at a rather superficial level of 'presenting problems and solutions', and has limitations in that it does not differ from other subjects dealing with information technology ethics. If mankind does not reflect on its power to act in the future, unlike rapidly evolving technologies, the ethical vacuum will inevitably continue. After all, new information technology ethics education based on responsibility should be discussed. Therefore, this study presented a new information technology ethics education based on Hans Jonas' responsibility ethics, which was wary of the bloating of technology industry civilization and emphasized the actor's own independent control of technology behavior. To this end, the necessity of educational intervention was first discussed by analyzing the characteristics of modern information technology and the relationship between adolescents. Next, we analyzed what implications Jonas' responsibility ethics have for moral education and information technology ethics education. Finally, Jonas explored how it can be applied to information technology ethics education for high school students based on responsibility ethics. Hans Jonas, wary of vague hopes and optimism about technology, offered responsibility as a new ethic to regulate a new kind of 'ability to act' given to humans. In other words, the mechanism of active self-control was prepared by deriving responsibility not only from the incidental consequences of the behavior but also from the possession of the behavioral ability itself. In addition, Jonas derived the obligation that humans should be responsible for the situation if human power of action is the cause of threatening the existence of external beings. His theory overcomes the limitations of traditional ethics that cannot respond to destructive technology today and acts as the basis for practical problem-solving. Finally, Jonas, who emphasized the existence of mankind to fulfill these obligations, suggested an ecological categorical explanation, "Act so that the effect of your actions can be harmonized with the continuation of true human life on the ground.” The characteristics of responsibility emphasized by Jonas, "totality”, "continuity,” and "future orientation”, call for full-time thinking based on relationships by finding human nature in the ability to awe and respect other beings. In addition, "Die Heuristick der Fucht”, a concern for other beings and a courage to actively confront threats, makes responsibility a preventive and universal code of conduct. Therefore, based on the moral and educational implications found in Jonas' theory, this study set the core elements of responsibility ethics education as follows. First, ‘reflective awareness' refers to reflecting on one's power to act, ‘practical courage' refers to practicing responsible behavior, and ‘ecological sensitivity' refers to the pursuit of coexistence with active interest in the existence of other beings. This study first proposed the ‘digital ecosystem' as several ways to apply responsibility to information technology ethics education. This refers to a hyper-connected environment formed by actors, companies, and society based on ethical attitudes in various network-based platforms. As a result, complex interests and systems within information technology were revealed in three dimensions so that actors could dismantle more closely. In addition, the ultimate goal of information technology ethics education was set by connecting ‘responsibility', which feels somewhat abstract, with a specific practice method called ‘digital media literacy’. Through this, learners were encouraged to actively explore what behavior they should choose in the digital space and obtain practical guidelines. Finally, ‘The Community of Inquiry(COI)’ teaching and learning model using story and ethical inquiry questions was selected as a teaching method. The COI class can promote the active inquiry process and promote communication skills and emotional communication with classroom members. Through the previous discussion, this study devised a new teaching and learning model 'DIVE!' for information technology ethics education. It consists of the following five stages: [preparing with a story] that includes a story related to the subject, [jumping into ideas] that address open questions and discussion activities about the story, [Swimming to reflection], which deals with knowledge related to the topic of discontinuation, [Diving with theory and discussion] with relevant theory and controversial topic discussion questions and [Waving into practice], which shares results after practical activities. Based on this, the detailed contents and activities of information technology ethics education developed according to the new teaching and learning model were organized in the form of a workbook and related learning tools were devised. In the face of exploding technological power, humans should know the unique purpose and value of all life, including themselves, and ultimately take responsibility for their actions, realizing that they can produce unpredictable results. In this respect, it can be said that the influence of moral education lies in the entire process in which learners actively review moral values and norms, internalize themselves, and practice them as actions. This paper proposed a new information technology ethics teaching and learning plan in the moral department by applying Jonas' responsibility ethics, and also devised a learning tool that can be used in actual classes. Through this study, it is expected that learners will grow into active actors who can reflect on their newly transformed technical skills and practice responsibility.
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