View : 330 Download: 0

환경교육 교육봉사에 참여한 예비과학교사의 경험 탐구

Title
환경교육 교육봉사에 참여한 예비과학교사의 경험 탐구
Other Titles
A Study on the Experience of Pre-service Science Teachers Participating in Online Environmental Service Learning Project.
Authors
김정순
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
The purpose of this study was to explore the understanding and experience of environmental education through the experience of developing and teaching programs for environmental classes. The participants in the study were six pre-service science teachers who participated in the Environmental Education Educational service activities Project, Minus, Add, I Am Environmental Protection, and developed and taught environmental classes for five months. Pre-, post-interviews, classes, and meetings of research participants were recorded and transcribed, and after-class speeches and class materials were used as data for analysis. All the collected data were analyzed using repetitive comparative analysis techniques. The understanding of environmental education obtained by pre-service science teachers is as follows. First, it created an understanding that environmental education is an education that teaches the value that learners should protect and protect the environment. Second, it was understood that environmental education should be taught so that learners can recognize that their lives and environments are connected. Third, it was recognized that solidarity is an important factor in environmental education. Fourth, it was recognized that the goal of environmental education was continuous practice. The results of research on the experience gained as a teacher through environmental education are as follows. First, pre-service science teachers were able to gain knowledge of environmental education, knowledge of class, and knowledge of class execution through experience in preparing and implementing environmental education educational service activities programs. Second, for pre-service science teachers, the experience of becoming an actual teacher became an experience of understanding the role of teachers and having confidence and confidence in environmental education, and the teacher's own attitude toward the environment changed. From the results of this study, it can be seen that environmental education educational service activities was a meaningful activity to create an expanded understanding of environmental education, confidence in the teaching profession, and increase teacher competence for prospective science teachers. This suggests that educational service activities may be an alternative to increase the environmental education capabilities of pre-service teachers in teacher training institutions.;본 연구는 연구참여자들이 환경수업을 위한 프로그램을 개발하고 가르치는 경험을 통해 환경교육에 대한 어떠한 이해와 경험을 했는지 살펴보고자 하였다. 연구참여자는 「빼고, 더하고, 나는야 환경지킴이」환경교육 교육봉사 프로젝트에 참여한 예비과학교사 6명이며 5개월 동안 환경수업을 개발하고 가르치는 경험을 하였다. 연구참여자의 사전, 사후면담과 수업한 영상과 회의는 녹음 및 녹화되고 전사되었으며 수업 후 소감문과 수업 자료는 분석을 위한 자료로 활용되었다. 수집된 모든 자료는 반복적 비교분석 기법으로 분석되었다. 예비과학교사들이 얻은 환경교육에 대한 이해는 다음과 같다. 첫째, 환경교육이란 학습자가 환경을 보호하고 지켜야 한다는 가치를 가르치는 교육이라고 이해하였다. 둘째, 환경교육은 학습자가 자신의 삶과 환경이 연결되어 있다는 인식을 할 수 있도록 가르쳐야 한다는 이해를 생성하였다. 셋째, 환경교육에 있어 연대가 중요한 요소임을 인식하였다. 넷째, 환경교육의 목표가 지속적인 실천이라는 인식을 하였다. 환경교육을 통해 교사로서 얻은 경험에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 예비과학교사들은 환경교육 교육봉사 프로그램을 준비하고 실행하는 경험을 통해 환경교육에 대한 지식, 수업구성에 관한 지식, 온라인 수업 도구에 대한 지식을 얻을 수 있었다. 둘째, 예비과학교사들에게 실제 교사가 되어본 경험은 교사의 역할을 이해하고 환경교육에 대한 자신감과 확신을 갖는 경험이 되었으며 교사 자신의 환경에 대한 태도가 변화되는 경험이었다. 본 연구의 결과를 통해, 예비과학교사에게 환경교육 교육봉사는 환경교육에 대한 확장된 이해 생성과 교직에 대한 자신감, 교사역량을 높일 수 있는 의미있는 활동이었음을 알 수 있다. 이는 교원양성기관에서 예비교사의 환경교육역량을 높이기 위해 교육봉사가 대안이 될 수 있음을 시사한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE