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북한이탈주민과 남한 주민의 지역사회통합 경험에 대한 현상학적 연구

Title
북한이탈주민과 남한 주민의 지역사회통합 경험에 대한 현상학적 연구
Other Titles
An Phenomenological Study on Community Integration Experience of North Korean Defectors between South Koreans
Authors
채보라
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양옥경
Abstract
본 연구의 목적은 북한이탈주민과 남한 주민의 지역사회통합 경험을 심도있게 이해하고 탐색하는 데 목적이 있다. 주민의 일상생활세계의 경험을 가장 잘 드러내고자 지오르지의 현상학적 연구방법을 채택하였고, 그 절차에 따라 연구가 수행되었다. 연구 진행 과정은 연구자의 선이해와 준비, 반구조화 질문지 구성, 자료수집과 자료 분석, 글쓰기, 연구 평가 순이다. 연구참여자는 북한이탈주민과 남한 주민이 서울이라는 지역 내에서 상호 간 상호작용, 갈등, 공동체 의식, 지역사회자원 이용에 대한 경험이 있는 사람을 선정하였다. 연구자 참여자의 선정과정은 눈덩이 표집방법과 의도적 표집방법을 사용하였고, 연구목적에 적합하고 자발적으로 참여하기를 동의한 북한이탈주민 4명과 남한 주민 4명을 선정했다. 연구 윤리성 고려를 확보하면서 2022년 4월부터 8월까지 면담했고, 현장 기록 노트와 함께 자료들 간에 괄호치기(bracketing)를 하였다. 연구에 대한. 자료 분석은 이남인(2014)이 정리한 지오르지 자료분석 절차 5단계에 따라 진행했다. 연구의 평가는 Lincoln & Guba(1985)의 질적 연구 평가기준에 따라 사실적 가치, 적용성, 일관성, 중립성의 측면에서 살펴보았고 지도교수와 박사 2명 연구동료의 검증을 받았다. 자료분석 절차에 따라 현상학적 심리학적의 관점에서 의미단위를 총 198개를 도출하고 연구주제와 맞지 않은 주제 분석 대상을 제외하였다. 중첩되지 않은 의미 단위들을 확인해나가며 ‘반성과 자유변경 과정’을 통해 연구참여자의 의미단위를 연구자는 일반적인 언어로 본질 구조를 구조화하였다. 각 의미의 통합은 ‘이해와 공감적 상호교류’, ‘관계의 갈등’, ‘따뜻함과 신뢰가 형성된 공동체’, ‘더 나은 지역공동체 만들기’로 4개의 주제 범주로 구성되었다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, ‘이해와 공감적 상호교류’측면에서 북한이탈주민과 남한 주민 모두 교육과 직장을 고려하여 서울에 거주하게 되었다는 점이 있었다. 두 주민의 관계는 인사를 통해 대화의 물꼬를 틀었고, 봉사와 지역사회시설(교육, 종교시설, 직장)을 통해 자연스러운 접점과 관계를 이어가기도 했다. 둘째, 북한이탈주민과 남한 주민 간 ‘관계의 갈등’은 감성적 교류가 오고가기 어려운 도시 정서로 인해 상호작용과 교류활동 낮을 수 있다는 부분이 존재했다. 이들의 문화적 소통방식 차이로 인한 갈등이 있었으며, 북한이탈주민의 억양과 사투리로 남한 주민이 북한이탈주민의 의도와 다르게 이해되거나 소통하기 어려운 점이 있었다. 북한이탈주민을 주민으로 보기보다 북한체제, 학력, 경제적 수준 등과 관련된 북한이탈주민에 대한 편견이 작용하기도 했다. 북한, 중국, 제3국을 거친 북한이탈주민의 일상생활 경험은 남한 주민이 이해하기 어려운 경험으로 공감대를 이루는 데 어려움이 있다. 또한, 가족갈등과 자녀양육문화 차이은 지역주민 간 관계에 부정적인 영향을 미쳤다. 지역사회 내 두 주민이 화합되기 어려운 지역조직에는 직장과 마을조직 부녀회가 있었고, 편견과 활동 진행방식에 대한 차이에 대한 갈등이 있었다. 셋째, ‘따뜻함과 신뢰가 형성된 공동체’에 대한 경험에는 관심과 대화가 있었으며, 북한이탈주민과 남한 주민이 서로 대등한 관계에서 공감하고 수용하는 경험을 들었다. 북한이탈주민의 강점을 강화하는 활동과 함께 가족 단위 활동을 하면서 서로 관심과 지지를 이어가는 관계로 발전되었다. 북한이탈주민과 남한 주민의 지역사회통합은 서로의 인생을 오래도록 지지하며, 서로의 허물과 상처를 표현하고 용납하는 경험을 포함한다. 더 나아가 북한과 남한에서 이웃 간 교류, 나눔, 유대관계를 형성한 북한이탈주민은 북한의 강요된 나눔, 이웃 간의 감시 문화가 아닌 진솔하고 따뜻한 이웃 간의 정을 남한 사회에서 경험을 들었다. 마지막으로, ‘더 나은 지역공동체 만들기’ 에 대한 경험에서 지역사회에서 북한이탈주민과 남한 주민의 만남의 장은 반상회, 부녀회 등 마을조직과 지역적응센터, 지역복지관, 교육시설, 교회, 시민단체가 있다. 북한이탈주민과 남한 주민은 거주지역에서 이웃 돌봄 공동체를 형성하며, 안부확인, 자녀, 상호 도움, 공동육아를 하였다. 두 집단의 지역주민은 가족과 가족을 연결하는 관계의 경험이 서로에게 큰 자원이 되었다. 북한이탈주민이 시혜의 대상이 아닌 주체가 되는 주민으로 활동하는 경험들이 긍정적인 영향으로 나타나고, 두 주민 간에 서로를 이해하고 배우는 긍정적인 경험을 들었다. 지역전달체계은 지역사회통합을 위한 촘촘한 사회관계망 구축과 네트워크 구축하는 역할로 점검되어야 한다. 북한이탈주민에 대한 부정적인 사회인식 해결과 이미지 개선이 동반되어야 하며, 북한이탈주민의 자존감과 자긍심을 높이는 긍정적인 활동에 대한 재생산이 필요하다. 본 연구는 북한이탈주민과 남한 주민의 지역사회통합 경험을 탐구하고, 그 경험의 의미와 본질을 알아봄으로써 실천적인 지침을 제공하는 데 있다. ;The purpose of this study is to understand and explore in depth the experiences of community integration between North Korean defectors and South Korean residents. In order to best reveal the experiences of the residents' daily lives, the phenomenological research method of Giorgi was adopted, and the research was conducted according to the procedure. The research progress process is in the order of researchers' understanding and preparation, composition of semi-structured questionnaires, data collection and data analysis, writing, and research evaluation. Participants in the study selected people who North Korean defectors and South Koreans had experience in interaction, conflict, sense of community, and use of community resources in Seoul. The selection process of researcher participants used sampling methods and intentional sampling methods. Four North Korean defectors and four South Korean residents who agreed to voluntarily participate were selected. While securing research ethics consideration, interviews were conducted from April to August 2022, and brackets were conducted between data along with field record notes. of research The data analysis was conducted according to step 5 of the Giorgi data analysis procedure organized by Lee Nam-in (2014:36). The evaluation of the study was examined in terms of factual value, applicability, consistency, and neutrality according to Lincoln & Guba (1985)'s qualitative research evaluation criteria, and was verified by supervisors and two PhDs. According to the data analysis procedure, a total of 198 meaning units were derived from the perspective of phenomenological psychology, and subject analysis targets that did not fit the research topic were excluded. The researcher structured the essential structure of the study participant's meaning unit in a general language through the 'process of reflection and Freie variation' while identifying the unoverlapped meaning units. The integration of each meaning consisted of four thematic categories: 'understanding and empathic interchange', 'relationship conflict', 'community with warmth and trust formed', and 'creating a better local community'. The results of this study are as follows. First, in terms of "understanding and empathic mutual exchange," both North Korean defectors and South Korean residents has similarities living in Seoul. North Korean defectors and South Koreans established exchanges between neighbors in the region through converdation and greetings. Both residents have the experience of interacting through the volunteering, and they made contact with workplaces, educational facilities, and religious institutions among community organizations. Second, the 'conflict of relations' between North Korean defectors and South Korean have low interaction due to urbanization, industrialization, and information service development. There was a conflict due to differences in cultural communication methods between North Korean defectors and South Koreans, and it was difficult for South Koreans to understand and communicate North Korean defectors due to their accent and dialect. There was a prejudice included North Korea sytstem, educational background and economic level against North Korean defectors. The daily life experiences of North Korean defectors were difficult for South Koreans to understand, such as living in North Korea, living in China and third countries, and the process of excape from North Korea. The family conflict of North Korean defectors and the difference of raising children ways have become a subject that is closely related to the daily life of the local community. There was a conflict of prejudice and difference in work style in local organizations which in a women's society of the apartment community and workplace. Third, there was attention and conversation in the experience of "a community where warmth and trust were formed". North Korean defectors and South Koreans sympathize and accept in equal relations with each other. The relationship between South Koreans and North Korean defectors get closer when they get attention and support for their each families. The integration of North Korean defectors and South Koreans into the community includes experiences of supporting each other's lives for a long time, expressing and tolerating each other's flaws and wounds. Furthermore, North Korean defectors said the experience of sincere and warm neighborhood relations in South Korean society were more meaningful than North Korea society that forced forced sharing and surveillance culture. Finally, in the experience of "creating a better local community," North Korean defectors and South Koreans in the local community had various spaces and methods in which mutual exchanges took place. The meeting place includes village organizations such as neighborhood associations and women's associations, regional adaptation centers, local welfare centers, educational facilities, churches, and civic groups. North Korean defectors and South Korean residents form a neighbor care community in their residential area, and the experience of the relationship between family and family becomes a great resource for each other. The experiences of North Korean defectors establishing their identity as residents, not as objects of benefit, appeared as positive influences, and heard positive experiences of understanding and learning each other between the two residents. The regional delivery system should be checked for the role of establishing a dense social network and network for community integration. Resolving negative social awareness and improving image of North Korean defectors should be accompanied, and reproduction of positive activities that increase the self-esteem and self-esteem of North Korean defectors is needed. Contents and meaning of the new approach of community integration, and it can be helpful for follow-up research. We hope that North Korean defectors and South Koreans will reach a social consensus on community integration, and we look forward to further research on this part. This study aims to provide practical guidelines by exploring the experience of community integration between North Korean defectors and South Korean residents and investigating the meaning and nature of the experience. Although the degree to which North Korean defectors and South Koreans generalize their experiences of community integration is limited, but the presented data can help create social consensus and follow-up research.
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