View : 315 Download: 0

W. A. Mozart Violin Sonata in C Major, K.296에 대한 연구

Title
W. A. Mozart Violin Sonata in C Major, K.296에 대한 연구
Other Titles
A Study on W. A. Mozart Violin Sonata, in C Major, K.296
Authors
조민지
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791, was a greatest composer in classical period, who composed about 600 works for symphonies, oratorio, sonata, opera, chamber music, concerto, bagatelle, masses, and religious music. He composed total for 37 piano and violin sonatas a great many in works. His violin sonatas are fall into categories into early period works (1762-1766), medium-term period works (1778-1782), and late period works (1784-1788) from the proportion of the violin with piano. The W. A. Mozart Violin Sonata K.296 is worked of three movements in the form of a sonata and belongs in the middle works of his violin sonatas contrary to works of early period. Early period, W. A. Mozart wrote as if violin in charge of accompaniment to piano the violin. Middle period expanded gradually in the violin sonatas from the position and had equal position with piano. is first violin sonatas in Mozart, with these characteristics. K.301-306 are written in medium-term period from Mozart that is different with Mozart's K.301-306 was written in the mid-term, but the movement length is written in a different form than K.296, these sonatas are composed of two movements, which is different from K.296. I’ve studied the W. A. Mozart Violin Sonata No. 17 in C Major, K.296, one of the recital programs for my master's degree. This study was written on W. A. Mozart’s ⌜Sonata for Piano and Violin C Major, K. 296⌟, one of the graduation performance works for author’s master’s course. The purpose of this study was to explore Mozart’s music, life, and the characteristics in his violin sonatas for understanding Mozart’s ⌜Sonata for Piano and Violin C Major, K. 296⌟ and to provide help through analysis in understanding the relationship between violin and piano in performance.;하이든과 더불어 고전주의시대에서 가장 중요한 작곡가로 평가받는 볼프강 아마데우스 모차르트 (1756~1791) 는 36세라는 길지 않은 생애 동안에 오페라, 소나타, 협주곡, 오페라,교향곡, 오라토리오, 미사곡 등 수많은 작품들을 남겼으며 그 중 바이올린 소나타는 무려 37곡의 작품들을 남겼다. 그의 바이올린 소나타는 크게 초기(1762-1766), 중기(1778-1782), 후기(1784-1788)등 세가지 시기로 분류된다. 본 논문에서 연구할 바이올린 소나타 K.296은 중기의 작품에 해당되는 시기에 작곡되었으며, 피아노에 비해 바이올린의 역할이 두드러지지 않는 양상을 보여주는 시기이다. 이 작품은 3악장 구성의 소나타 형식으로 1악장(Sonata 알레그로 형식), 2악장(복합3부형식), 3악장(론도 소나타 형식)으로 이루어져 있다. 필자는 모차르트가 작곡한 바이올린과 피아노를 위한 소나타 K.296를 석사취득을 위한 졸업 리사이틀에서 연주하였으며, 본 작품을 보다 심도 깊은 해석에 도움이 되고자 본 논문을 작성하게 되었다. 연구의 본론으로 들어가기에 앞서 이해에 도움이 되고자 모차르트의 생애와 그가 살았던 당시의 배경을 연구했다. 모차르트가 작곡한 바이올린 소나타는 작곡된 시기에 따라 각각 다른 특징을 보이기에 그러한 특징에 관하여 살펴보았고 또한 연주하는데 도움이 될 악곡의 구조와 형식을 연구 분석하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE