View : 279 Download: 0

과정 중심 평가에 대한 중등 음악 교사의 실태 및 인식 조사

Title
과정 중심 평가에 대한 중등 음악 교사의 실태 및 인식 조사
Other Titles
A Survey on the Practice and Perception of Process-Centered Evaluation of Secondary Music Teachers
Authors
신희연
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 중등 음악교육 현장에서 실시되고 있는 과정 중심 평가의 실태와 이에 대한 교사들의 인식을 조사하는 것이다. 이를 위하여 전국의 중·고등학교 음악 교사 중 과정 중심 평가를 시행해 본 교사 103명을 대상으로 조사 연구를 실시하였다. 수집된 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 중등 음악교육 현장에서 실시되고 있는 음악과 과정 중심 평가를 매 학기 실시하지 않는 교사들의 비율이 50% 이상으로 나타났고, 과정 중심 평가를 매 학기 시행하지 못하는 이유로는 음악과 과정 중심 평가의 다양한 평가 방법을 활용하기 어렵다는 의견이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 음악 교사들이 과정 중심 평가를 시행하며 시간적 어려움, 모호한 평가 기준, 평가도구 개발의 어려움을 음악과 과정 중심 평가를 시행함에 있어 어려운 점이라고 응답하였으며, 음악과 과정 중심 평가의 효과성으로는 학생들의 음악적 표현 능력, 음악적 창의성, 고등 사고능력, 책임감 등의 향상으로 응답하였다. 셋째, 음악 교사들은 한 학기 동안 1회 이상~5회 미만의 피드백을 제공하고 있었으며, 평가 결과에 따른 피드백 방법으로는 학생 개인을 관찰하여 즉각적인 구술 피드백을 가장 많이 활용하고 있음을 알 수 있었다. 차시마다 상시적이고 즉각적인 피드백을 제공해야 하는 과정 중심 평가와는 비교적 거리가 있는 결과이지만, 매 차시 음악 수업 후 개개인을 대상으로 한 맞춤형 피드백 제공은 교사에게 있어 큰 부담감으로 여겨지기 때문에 이와 관련된 시스템의 개선이 필요함을 제시했다. 넷째, 음악과 과정 중심 평가의 개선점으로는 음악과 실기 평가에 대한 평가 기준을 마련해야 한다는 의견이 가장 많이 나타났다. 실기 평가는 음악 수업에서 널리 사용되는 방법이기 때문에 공정성 있는 실기 평가를 진행하기 위한 구체적인 기준을 마련할 필요성이 있음을 제시했다. 다섯째, 대부분의 교사들이 음악과 과정 중심 평가의 필요성을 인식하고 있었지만, 음악과 과정 중심 평가를 시행하기 위한 여건은 마련되지 않은 것으로 나타났다. 이와 관련하여 다수의 교사들은 음악과 과정 중심 평가를 시행할 수 있는 연수가 가장 필요하다고 응답하였으며, 음악 교사의 역량 강화를 위한 다양한 연수 프로그램이 개발될 필요성이 있음을 제시했다. 여섯째, 과정 중심 평가를 위해 요구되는 음악 교사의 능력으로는 음악적 과정을 통해 학생의 성장을 파악하고 피드백할 수 있는 능력이 가장 많이 나타났고, 교사 당 평가 대상 학생 수 감소를 음악과 과정 중심 평가 정착화를 위해 우선시 되어야 하는 과제로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 음악과 과정 중심 평가의 개선과 음악과 과정 중심 평가의 정착을 위한 지원 방안에 대해 제언하였다. 본 연구가 향후 음악과 과정 중심 평가의 발전에 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to investigate the status of process-centered evaluation conducted in the secondary music education field and teachers' perceptions of it. To this end, a survey was conducted on 103 teachers who have conducted process-centered evaluations among middle and high school music teachers nationwide. Frequency analysis of the collected data was conducted according to the research problem. The analysis results of this study are summarized as follows. First, more than 50% of teachers did not conduct process-centered evaluations in secondary music education sites, and the most common reason for the failure to conduct process-centered evaluations was that it was difficult to use various methods of process-centered evaluations in music curriculums. Second, music teachers responded that time difficulties, ambiguous evaluation criteria, and difficulties in the development of evaluation tools were difficulties in performing process-centered evaluations in music classrooms, and it was reported that the effectiveness of process-centered evaluation was the improvement of students' musical expression skills, musical creativity, higher thinking skills, and responsibility. Third, music teachers provided more than one to five times of feedback during a single semester, and it was found that instant oral feedback was most frequently used by observing individual students according to the evaluation results. Although it is relatively far from the process-centered evaluation that requires regular and immediate feedback every time, it is suggested that the system needs to be improved because providing customized feedback to individuals after music classes is considered a great burden for teachers. Fourth, The most common element in need of improvement in process-centered evaluation in music classes was that the evaluation criteria for music and practical evaluation should be concretely prepared. Since practical evaluation is a widely used method in the music classes, it was suggested that there is a need to prepare specific standards for conducting fair practical evaluation. Fifth, although most teachers recognized the need for process-centered evaluation in music classrooms, it was reported that the proper conditions were not fully prepared for process-centered evaluation. In this regard, many teachers responded that training was the most necessary to process-centered evaluation in music classrooms, and suggested that various training programs were needed to strengthen music teachers' capabilities. Sixth, what is required for process-centered evaluation was reported to be the music teachers' ability to grasp and feedback on students' growth, and the reduction in the number of students subject to evaluation per teacher was a task that should be prioritized to establish process-centered evaluation. Based on this study, methods were suggested to improve process-centered evaluation and to support the establishment of process-centered evaluation in music classrooms. It is hoped that this study will help the development of process-centered evaluation in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE