View : 318 Download: 0

디지털 미디어를 활용한 고등학생의 자기 표현적 글쓰기 양상 연구

Title
디지털 미디어를 활용한 고등학생의 자기 표현적 글쓰기 양상 연구
Other Titles
A study on Self-Expressive Writing Aspects of High School Students Using Digital Media : Focusing on Daily Blog Analysis
Authors
장문경
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
본 연구의 목적은 일상 블로그로 자기 표현적 글쓰기를 수행하는 고등학생들의 게시물을 분석하고, 고등학생의 디지털 미디어를 활용한 자기 표현적 글쓰기의 교육 방안을 모색하는 데 있다. 디지털 미디어로 점철된 일상을 살아가는 현대 고등학생들에게 디지털 미디어 문식 환경에서의 효능감은 필수적이다. 능숙하고 건설적으로 디지털 미디어 자료를 생산할 수 있는 능력이 있어야 현대 사회에서 풍부하게 상호작용을 하고 문화적 가치를 창출하며 살아갈 수 있다. 또한 청소년기의 주요 발달 과업인 자아정체성 형성과 사회성 함양에 자기 표현적 글쓰기는 긍정적인 촉진제가 될 수 있다. 자기 표현적 글쓰기는 가장 기초적인 글쓰기로, 자신의 경험과 생각, 정서를 제재로 형식의 제한 없이 자유로이 자신을 표현할 수 있는 쓰기 활동이다. 이에 따라 디지털 미디어를 활용하여 자기 표현적 글쓰기를 수행한 고등학생들의 실제 사례를 분석하고, 디지털 미디어 문식성의 함양과 건설적인 자기 표현적 글쓰기 증진을 위한 교육 방안을 제시하였다. 이때의 디지털 미디어는 다양한 디지털 쓰기 도구를 지원하면서 적절한 개방성의 쓰기 공간을 제공하는 블로그로 선정하였다. II장에서는 실제 고등학생 블로거의 게시물을 분석하고 교육 방안을 구성하기 위한 이론적 배경을 마련하였다. 디지털 문식 환경은 복합양식성, 하이퍼텍스트성, 개방성, 상호작용성으로 특징지어 이해할 수 있다. 디지털 미디어로 인해 현대인들은 읽기와 쓰기를 비선형적인 방식으로 수행하게 되었고, 사적인 행위에서 사회적인 행위로 확장되었다. 자기 표현적 글쓰기는 자신의 경험을 제재로 정서와 생각을 서술하는 갈래이다. 자기 표현적 글쓰기를 수행함으로써 글을 쓰는 자아와 경험 속 자아의 분리로 자아정체성 탐구가 활성화되고, 글을 둘러싼 다양한 맥락을 고려하며 사회성을 함양할 수 있다. 이러한 특징을 바탕으로 디지털 미디어 문식성과 자기 표현적 글쓰기의 교육의 방향성을 2015 개정 <화법과 작문> 교육과정과 2022 개정 <독서와 작문> 교육과정 행정예고본을 검토하여 도출하였다. III장에서는 7명의 고등학생 블로거의 게시물을 분석하여 고등학생의 디지털 미디어 문식성과 자기 표현적 글쓰기의 실태를 알아보았다. 고등학생 블로거들은 자신의 정서와 생각을 표현하기 위해 다양한 자료와 표현 양식을 활용하고 있다. 그러나 여러 자료 사이의 유기적 의미 작용이 부족하고, 글의 전개가 파편화된 것을 확인할 수 있었다. 블로거들은 게시물의 개방성을 조절하여 진솔한 정서 표현의 공간을 확보하고 진솔한 상호작용을 추구하고 있다. 또한 자신의 글쓰기에 적절한 환경을 구축하여 자아정체성을 탐구하고 대인관계를 성찰하고 있다. 다만 능숙하게 자기노출을 조절하며 자아를 표현하고 개인적인 경험을 기술할 수 있도록 교육할 필요성을 확인할 수 있다. IV장에서는 고등학생 블로거들의 게시물을 분석하여 얻은 교육적 시사점을 바탕으로 디지털 미디어를 활용한 자기 표현적 글쓰기 교육 방안을 제시하였다. 고등학교 2, 3학년 학생을 대상으로 ‘변화의 경험을 다루는 정서 표현과 자기 성찰의 글을 블로그를 활용하여 쓰고, 서로이웃 블로거들과 공감하며 진솔한 의사소통을 한다.’를 학습 목표로 설정하고 4차시에 걸친 프로젝트 중심 학습 방안을 구성 하였다. 블로그를 활용하여 자기 표현적 글쓰기를 수행하여 학습자가 디지털 미디어 문식 환경에서 유능하게 글을 생산하고, 자아정체성을 탐구하고, 사회성을 함양할 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to analyze the cases of high school students who perform self-expressive writing with digital media, and to seek educational methods for expressive writing using digital media for high school learners. A sense of efficacy in a digital media literacy environment is essential for modern high school students. It is necessary to have the ability to produce digital media materials skillfully and constructively. In addition, self-expressive writing can positively affect the formation of self identity and the cultivation of social skills, which are the main developmental tasks of adolescence. Self-expressive writing is the most basic writing activity in which one can freely express oneself without formal restrictions, by using one's experiences, thoughts, and emotions as a subject. Accordingly, actual cases of high school students who performed self-expressive writing using digital media were analyzed, and educational plans for cultivating digital media literacy and promoting constructive self-expressive writing were suggested in this study. The digital media chosen in this study is blog, since it supports various digital writing tools and provides a long and appropriately open writing space. In Chapter II, the theoretical background for the analysis of high school students’ blogs and educational plans was prepared. The digital literary environment can be characterized and understood as complex modality, hypertextuality, openness, and interactivity. By reading and writing with digital media, modern readers and writers consume and produce texts in a non-linear way. The process of producing and consuming texts through digital media is open to active social activities. Through self-expressive writing, one describes emotions and thoughts based on one's own experiences. Identity exploration is activated by the separation of the self in writing and the self in experience, and it is possible to achieve social skills by considering contexts surrounding writing. The direction of education for digital media literacy and self-expressive writing was derived by reviewing the 2015 revision of curriculum, and the administrative preview of 2022 revision of curriculum. In Chapter III, the actual posts of 7 high school student bloggers were analyzed to find out the reality of high school students' digital media literacy and self-expressive writing. High school student bloggers are using various materials and expressions to express their emotions and thoughts. However, the lack of organic meaning between various materials and fragmented writing was confirmed. Bloggers could adjust the openness of their posts to secure space for honest emotional expression and pursue honest interactions. In addition, by building an environment suitable for their writing, they could explore their identity and reflect on interpersonal relationships. However, it is needed to educate on how to skillfully control self-exposure, express oneself, and describe personal experiences. In Chapter IV, based on the educational implications through the analysis of high school bloggers' postings, a method for self-expressive writing education using digital media was presented. The educational objective for 2nd and 3rd year high school students is ‘to write emotional expressions and self-reflection, concerning an experience of change, using a blog, and to empathize with and communicate honestly with other bloggers.’ Accordingly, a project-oriented learning plan over four sessions was constructed. It is anticipated that students will be able to develop competence in the digital media literacy environment by utilizing blogs, to explore one’s identity through self-expressive writing, and to cultivate social skills.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE