View : 419 Download: 0

외국 국적 아이돌 가수 및 연습생을 위한 한국어 어휘 분석 연구

Title
외국 국적 아이돌 가수 및 연습생을 위한 한국어 어휘 분석 연구
Other Titles
A Lexical Analysis for Foreign K-pop Idols and Trainees : Focusing on the Classification of Korean Vocabulary Based on Topics and Situations
Authors
Teh, Yi Shyuan
Issue Date
2023
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
21세기에 들어 케이팝의 글로벌 열풍의 영향으로 팬들로부터 아이돌 멤버들까지 외국인의 비중이 커지게 되었다. 외국인 멤버들에게 가수의 자질뿐만 아니라 한국어 구사 능력도 필수불가결한데 현재까지도 외국 국적 아이돌 가수 및 연습생을 위한 특수 목적 한국어 교육이 아직 시행되지 못한 것이 큰 아쉬움이다. 따라서 본고에서는 향후 외국 국적 아이돌 가수 및 연습생을 위한 체계적인 한국어 교육을 위해 어휘 분석 연구를 실시하였다. 향후 특수 목적 한국어 교육과정 및 교재의 개발을 위한 사전 작업으로 기초 연구를 실시한 것이다. 먼저, 본고 II장인 ‘연구 대상 학습자’에서는 ‘2021 대중문화예술산업 실태보고서’(문화체육관광부, 2021)를 통해 아이돌 가수 및 연습생의 인력 현황과 아이돌 육성 시스템 하의 연습생 교육을 파악함으로써 대상 학습자의 교육 환경을 분석하였다. 또한, 인터뷰나 방송을 통해 연구 학습자들의 한국어 학습과 사용하는 한국어 교재에 대해 샘플링 조사 방식으로 살펴보았다. 마지막, 학습자 요구를 방송이나 유튜브에서 나온 인터뷰를 통해 간접적으로 파악하여 정리하였다. III장인 ‘이론적 배경 및 선행 연구 검토’에서는 먼저 한국어 교육과정 및 교재의 유형과 교수요목에 대한 이론을 제시한 다음에 교육용 기본 어휘 및 어휘 선정의 이론을 제시하였다. 본 연구는 강현화, 원미진(2017)과 강현화(2021)에서 제시한 ‘교육용 기본 어휘’의 개념을 채택하여 본고에서 선정될 어휘를 ‘아이돌 가수 및 연습생 교육용 기본 어휘’라고 지칭하고자 한다. ‘선행 연구 검토’의 부분에서는 한국어 교육용 어휘 분석의 선행 연구를 살펴본 뒤에 특수 목적 언어 교육 연구를 검토하였다. IV장인 ‘연구 방법’에서는 크게 네 절로 나누어 상세히 설명하였다. 먼저 A절인 ‘어휘 수집 대상’에서는 아이돌 그룹 공식 유튜브 채널만의 선정 기준을 모색하면서 세웠다. 그 기준은 바로 ‘발화가 있어야 하며, 더불어 연예인 직업과 관련성이 높은 자연 발화인 동영상이어야 한다’이다. 이 기준에 따라, 아이돌 그룹 위주의 어휘 수집을 위해 더보이즈(The Boyz), 스테이씨(StayC), 스트레이 키즈(Stray Kids)와 케플러(Kep1er) 총 4팀의 공식 유튜브 채널 중에 각 6개(총 24개)의 동영상을 선정하였다. 반면에 연습생 위주의 어휘 수집을 위해 두 개의 아이돌 오디션 프로그램(‘Girls Planet 999’, ‘The Origin – A, B, or What?’)과 두 개의 다큐멘터리(‘LE SSERAFIM(르세라핌) Documentary 'The World Is My Oyster'’, ‘K-pop Evolution (YouTube Originals)’)를 선정하였다. 다음으로 B절에서는 본고의 연구 진행 절차의 4단계를 제시하였다. 이뿐만 아니라, ‘산정 단위 관련’을 비롯하여 4가지의 분류를 바탕으로 총 17개의 어휘 분석 기준도 세웠다. 이어서 C절에서는 본고 코퍼스의 어휘 수집 과정 7단계를 제시하였다. 마지막 D절에서는 주제 및 상황 분류의 선정 기준을 밝혔다. 본 연구에서 최종적으로 선정된 ‘아이돌 가수 및 연습생 교육용 기본 어휘 목록’은 본고 V장인 ‘아이돌 가수 및 연습생 어휘 분류 결과’에서 확인할 수 있다. V장에서는 먼저 동영상 콘텐츠 유형별 어휘, 고빈도 및 사용 범위가 넓은 어휘의 수집 결과를 보여주었다. 이어서, 품사별 어휘 분류 결과도 제시하였다. 마지막 D절인 ‘주제 및 상황별 어휘 분류 결과’에는 <표 18~22>를 통해 24개의 주제 및 상황 분류에 속하게끔 어휘를 배열하였다. 이외에 24개의 주제 및 상황별 분류에 속하기 어려우나 고빈도 및 광범위 어휘도 있는데 이들을 <표 23>인 ‘공통 어휘 분류 결과’에 포함하였다. 결과로, 본 연구의 <표 18~23>은 바로 본고의 ‘아이돌 가수 및 연습생 교육용 기본 어휘 목록’인데 교사용 <부록 3>을 참고해도 된다. ;Since the 21st century, K-pop has become a global phenomenon that influenced many foreigners to be a part of the K-pop industry, not just being fans but being idol singers themselves. As a K-pop idol, the ability to speak fluent Korean is mandatory, however, it is a great pity that Teaching Korean for Specific Purposes exclusively for foreign K-pop idols and trainees has not yet been implemented nor developed. Therefore, in this paper, a lexical analysis study was conducted as basic research in support of the future development of Korean for Specific Purposes (K-pop Idols and Trainees). First, in Chapter II, 'Overview of Target Learners', the basic information about K-pop idols and trainees was provided, plus, the educational environment and target learners’ needs were analyzed. All the information collected and analyzed was based on the '2021 Pop Culture and Arts Industry Status Report' (Ministry of Culture, Sports and Tourism, 2021) and other reliable resources such as TV broadcasts and interviews. In Chapter III, ‘Review of Theoretical Background’ was first presented. In this section, the theories on the types and syllabi of the Korean curriculum and textbooks, and the theories of educational vocabulary selection were reviewed. This study adopted the concept of ‘basic vocabulary for education’ presented by Hyunhwa Kang& Mijin Won(2017) and Hyunhwa Kang (2021), and referred to the vocabulary to be selected in this paper as ‘basic Korean vocabulary for education of K-pop idols and trainees’. In the next section, ‘Review of Prior Studies’, after examining previous studies on lexical analysis for Korean language education, recent studies on Teaching English and Korean for Specific Purposes were both reviewed. In Chapter IV, ‘Research Methods’, there are four sections. In Section A, ‘Videos for Vocabulary Collection’, the criteria for video selection (for lexical analysis) is set up - ‘First, the video must be mostly in speech; It must be mostly in a natural speech; The content of the video must be highly related to the celebrity’s speciality’. In accordance with this criteria, the official YouTube channels of The Boyz, StayC, Stray Kids, and Kep1er were selected to collect vocabulary focused on K-pop idols. 6 videos from each channel were selected. On the other hand, two idol audition programs ('Girls Planet 999', 'The Origin – A, B, or What?') and two documentaries ('LE SSERAFIM Documentary 'The World Is My Oyster'', 'K-pop Evolution (YouTube Originals)') were selected to collect vocabulary focused on K-pop trainees. Next, in Section B, the four stages of the research process of this paper were presented. In addition, a total of 17 lexical analysis criteria were established based on four classifications, including 'related to calculation units'. Then, in Section C, the 7 stages of the vocabulary collection process of the corpus in this study were presented. Lastly, in Section D, the criteria of the classification of ‘topics and situations’ in this study were shown. The ‘Basic Korean Vocabulary for Education of K-pop Idols and Trainees' is finally selected in this study and can be found in Chapter V, 'Results of Vocabulary Selection’. Chapter V first showed the results of vocabulary collection by video content type in Section A and by high frequency and wide range in Section B. Then, the results of vocabulary classification by part of speech was shown in Section C. Lastly, in Section D, ‘Results of Vocabulary Classification Based on Topics and Situations’, 24 categories of topics and situations were established, and vocabularies were arranged to belong to the 24 categories through . In addition, there are commonly used vocabularies that are difficult to belong to the 24 categories, and hence they are included in , which is the list of ‘Common Vocabulary’. In conclusion, are the ‘Basic Korean Vocabulary for Education of K-pop Idols and Trainees ', which is the main result of this paper. You may also refer to for a complete table and guidelines for teachers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode