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본능에 관한 조형적 해석

Title
본능에 관한 조형적 해석
Other Titles
A Study on figurative Interpretation of Instinct
Authors
서지우
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
본 논문은 인간의 여러 가지 본능을 조형적으로 해석하여 풀어낸 논고이다. 연구자는 본인을 포함한 관객들이 인간의 본능적인 면을 조형적으로 풀어낸 작업을 만남으로 인하여 자신들의 안에 내재되어 있는 어둡고 동물적인 본능과 그것을 제어하고 있는 이성에 관한 다양한 행동양식과 심리를 마주하고 인식하기를 바라며 시작되었다. 그리고 그러한 본능들 또한 자신의 일부임을 인정하며 이를 토대로 한층 더 ‘인간답게’살아갈 수 있는 발판이 될 수 있기를 연구하고자하였다. 점점 더 자극적인 것을 찾으며 서로를 향해 공격성을 드러내는 일이 많아지고 있는 현재의 세상 속에서 본인의 안에 잠들어 있는 수많은 본능과 행동들을 제대로 인지하고 그것을 인정하는 일은 반드시 필요하다. 비록 공격적인 면을 어두운 내면에 지니고 있지만, 그럼에도 불구하고 다른 이들과 더불어 살고 서로를 사랑하고, 또는 사랑받기 위해 노력하며 살아가고 있는 현재의 모습을 지속해나가기 위해서는 더욱더 필요하다고 생각된다. 그러므로 연구자는 우리가 삶을 살아오며 만나왔던 다양한 인간 본능에 대해 주목하였고, 동물의 특징적인 면과 사람의 형태를 조합하여 작품으로 표현하였다. 이는 본 연구 작품에 두 가지 형상이 은유적으로 표현됨으로써 나타나는 수많은 양면성의 본능을 상징적으로 보여주는 결과로 나타나내고자 했다. 다윈(Charles R. Darwin)과 프로이트(Sigmund Freud)에 따르면 인간의 본능이란 생명체의 자기보존이나 종족보존, 또는 쾌락을 추구하고 고통을 회피함과 관련된 것으로서, 이기적이며 강력한 것이다. 그러나 프로이트는 생존을 위한 기본적 욕구 자체는 선하지도 악하지도 않다고 말한다. 단지 이 충동이 인간 공동체의 욕구 및 요구와 어떤 관계에 있느냐에 따라 선과 악으로 분류되는 것이며, 본래의 동물적인 본능은 사회와 문명 아래에서, 그리고 사랑을 향한 욕망으로 인해 억제되고 있다고 한다. 하지만 칸트(Immanuel Kant)는 인간이 자신의 동물적 본능에만 충실하면 그것은 더 이상 인간답지 않은 삶이며 다른 이들에게 피해를 끼칠 수 있다고 이야기한다. 즉, 인간답게 살기 위해서는 자신의 본능을 아예 외면하거나 맹목적으로 따르기만 해서는 안된다는 것이다. 연구자는 이러한 인간의 본능에 대한 이해를 심화시키기 위해 문명 속에서의 본능과 무리를 지어 배타적 유대감으로 살아가는 인간에 대한 이론도 함께 살펴본다. 그리고 베스 캐브너 스틱터(Beth Cavener Stichter)와 크리스탈 모리(Crystal Morey), 알렉산드로 갈로(Alessandro Gallo)의 인간의 본능을 조형적으로 표현한 작품을 통해 동물적 본능과 사회적 이성 사이에 존재하고 있는 우리의 모습을 이해하는 데에 도움을 주고자한다. 연구자는 동물모양의 가면이나, 동물적 특징의 일부분을 인간의 형태에 조합하여 인간의 공격적이면서도 사랑을 갈구하는 본능을 조형적으로 연구하여 역동적이면서도 화려한 형태로 표현하였다. 작품에서 보이는 상징이나, 몸짓과 손짓 등의 미묘한 분위기를 통해 우리가 삶을 살아가며 만나는 여러 가지 본능을 스토리텔링(storytelling)과 함께 암시하고자 하였으며, 우리에게 내재되어 있는 이기적이고 동물적 본능과 그것을 제어하는 이성, 그리고 사랑에 대한 욕구가 함께 융합된 것 같은 형상을 통해 길들여진 야수와 같은 면모를 더욱 부각하였다. 과거부터 현재에 이르기까지 인간에게 내재되어있는 파괴적 본능과 이성은 서로 긴장감 속에서 대립을 계속해오고 있다. 그렇기 때문에 현재도 이러한 대립으로 인해 매일 다양한 일들이 일어난다. 하지만 인간은 바로 그렇게 계속해서 살아왔다. 비록 우리가 자신의 내면에서는 날뛰는 어두운 충동을 가지고 있지만, 겉으로는 티가 나지 않도록 교육과 이성에 따라 제어된 행동을 하는 길들여진 야수라고 하더라도 그게 무슨 상관인가. 우리 인간들은 한 마리의 야수이지만, 그렇게 서로의 사랑을 원하며 상대방을 상처 입히지 않기 위해 노력하고, 상처를 보듬어 주기도 하며 함께 몸을 맞대고 살아간다. ;This study is an analysis of various human instincts figuratively. Through the study, the researcher hoped that the audience, including the researcher, would face and recognize the dark animal instincts inherent in them and the various behaviors and psychologies of the reason that control them. Based on them, it could serve as a stepping stone to live more 'humanely'. In the current world, where more and more people are looking for stimulating things and showing their teeth toward each other, it is essential to properly recognize and acknowledge the numerous instincts and actions asleep in them. Although it has an aggressive side in the dark, the researcher thinks it is more necessary to continue the current state of living with others, loving each other, or trying to be loved. Therefore, the researcher paid attention to the various human instincts we have met throughout our lives and expressed them as works by combining the distinctive aspects of animal and human forms to interpret them based on symbolic characteristics. This was intended to appear as a result of a symbolic representation of ‘us and our’ concept (exclusive bonding) by the metaphorical expression of two figures in this research work. According to Charles R. Darwin and Sigmund Freud, human instinct is about the self-preservation of life, preserving species, or pursuing pleasure and avoiding suffering, which is selfish and powerful. However, Freud says the basic need for survival is neither good nor evil. It is classified as good and evil only by how this impulse relates to the needs and needs of the human community, and the original animal instinct is suppressed by society, civilization, and the desire for love. However, Immanuel Kant says that if humans are faithful to their animal instincts, it is no longer human-like life and can harm others. In other words, to live like a human being, one should not just ignore or blindly follow their instincts. To deepen the understanding of these human instincts, we also look at the theories of humans living in groups with their instincts in civilization. In addition, a work that figuratively expresses human instincts in the art uses animal features and human figures of Beth Cavener Stichter, Crystal Morey, and Alessandro Gallo. This is intended to help us understand how we walk between animal instinct and social rationality. The researcher combined animal-shaped masks or parts of animal characteristics with human forms to study humans' aggressive yet love-seeking instincts figuratively and expressed them in a dynamic and colorful form. Through the subtle atmosphere, such as symbols, gestures, and hand gestures in work give, we try to imply various instincts we meet in our lives. Furthermore, the researcher emphasizes the beast-like aspect through our inherent selfish and animal instinct, the reason to control it, and the desire for love. From the past to the present, destructive instinct and reason inherent in humans continue to confront each other in tension. Therefore, various things still happen every day due to these conflicts. However, humans have lived just like that. Even though we have a dark impulse that runs wild inside us, what matters if we are tamed beasts controlled by education and reason so that it is not evident on the outside? We, humans, are a beast, but we want each other's love and try not to hurt others. We live together by caring for each other.
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