View : 349 Download: 0

유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠 현황 및 적절성 분석

Title
유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠 현황 및 적절성 분석
Other Titles
Analysis of the current status and appropriateness of YouTube video contents about safety education in early childhood
Authors
진영주
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠의 전반적인 현황을 알아보고, 적절성을 발달 적합성·콘텐츠 구성 및 품질·안전교육 내용의 적합성에 따라 살펴보는 것이었다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠의 현황은 어떠한가? 1-1. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 영역별, 연도별, 운영 주체별 현황은 어떠한가? 1-2. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 구독자 수별, 조회 수별 현황은 어떠한가? 1-3. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 재생 시간별, 그래픽 표현 기법별 현황은 어떠한가? 2. 유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠의 적절성은 어떠한가? 2-1. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 발달 적합성은 어떠한가? 2-2. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 구성 및 품질은 어떠한가? 2-3. 유아안전교육 관련 유튜브 영상콘텐츠의 안전교육 내용의 적합성은 어떠한가? 본 연구는 국내 유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠 중 「학교안전교육 실시 기준 등에 관한 고시」 제 3조에 명시된 학교 안전교육 7대 영역을 키워드로 검색한 총 371개 영상콘텐츠의 현황을 알아보았다. 또한, 이 가운데 영역별로 조회 수가 높은 순으로 총 70개 편수에 대해 적절성을 파악하였다. 적절성 분석을 위해 Neumann과 Herodotou(2020)의 평가 준거를 번안한 후 중복되는 내용의 문항을 삭제하고, 안전교육의 목적과 내용에 맞게 범주와 문항을 수정하여 사용하였다. 연구 도구의 적절성을 검증하기 위해 수정한 연구 도구로 예비연구를 실행하였고, 이를 통해 완성한 최종 연구 도구로 각 영상콘텐츠를 발달 적합성·콘텐츠 구성 및 품질·안전교육 내용의 적합성에 따른 하위 문항에 맞게 점수로 평가하였다. 자료 분석을 위해 현황 파악은 하위 범주에 따라 개수를 세어 빈도를 측정하고, 소수점 한자리까지 백분율로 계산하였다. 적절성 분석은 문항에 따른 평가 점수를 평균과 표준편차로 산출하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영역별 현황은 교통안전교육이 가장 많았고, 폭력예방 및 신변보호교육이 가장 적었다. 연도별 현황은 2013년부터 업로드되기 시작하여 각각 2015년과 2020년에 전년도 대비 많은 영상콘텐츠가 업로드되었고, 2020년에 가장 많았다. 운영 주체별 현황은 사기업의 영상콘텐츠가 가장 많았고, 그 외 종류에는 공공기관, 특수법인, 개인 등이 있었다. 구독자 수별 현황은 1만 명 이상~10만 명 미만이 가장 많았고, 전반적으로 국내 유튜브 전체 채널의 평균 구독자 수와 비교하여 많은 편이었다. 누적 조회 수별 현황은 10만 회 이상~100만 회 미만이 가장 많았고, 전반적으로 다른 주제의 유튜브 영상콘텐츠보다 수요가 높았다. 재생 시간 현황은 5분 미만이 가장 많았고, 15분 이상은 거의 없었다. 그래픽 표현 기법 현황은 2D 그래픽 표현이 가장 많았고, 실사가 혼합된 영상콘텐츠도 있었다. 둘째, 유아안전교육 유튜브 영상콘텐츠의 적절성을 살펴보았다. 먼저, 발달 적합성에 대해 대부분 영상콘텐츠의 재생 시간은 적절하였으나 유아가 모방하기에 어려운 내용이 제시되었다. 다음으로, 콘텐츠 구성 및 품질에 대해 그래픽·애니메이션이 내레이션과 함께 제공되고, 대화체가 사용되었으나 대부분 영상콘텐츠의 장면 변화 속도가 빠른 편이었다. 마지막으로, 안전교육 내용의 적합성에 대해 영상콘텐츠마다 문제 상황이 유아의 실제와 밀접하고 정확히 구성되는 정도가 다르게 나타났으며 안전사고 대비 또는 대처 방법이 적절하게 제시되는 여부에 차이가 있었다. 결과를 바탕으로 제시한 시사점은 다음과 같다. 교사가 교육현장에서 참고 및 활용할 수 있도록 다양한 안전교육의 내용을 다루는 영상콘텐츠가 개발 및 업로드되어야 한다. 또한, 기존의 영상콘텐츠 품질을 분석하고, 향후 유아기에 적합한 안전교육 내용과 영상콘텐츠 기술을 갖춘 양질의 영상콘텐츠를 개발할 수 있도록 정책적 차원의 관리가 요구된다. 마지막으로 교사가 유아안전교육 영상콘텐츠를 교수 자료로 선정하고, 활용하는 것은 교사의 역량이므로 디지털역량을 강화할 교사교육 및 연수가 필요하다.;This study aimed to examine general situations of the YouTube contents about safety education in early childhood, investigating their developmental appropriateness, contents organization and quality and the appropriateness of safety education content. In this regard, the research questions are as follows. 1. What is the current status of the YouTube video contents about safety education in early childhood? 1-1. What is the current status of the YouTube video contents about safety education in early childhood by domain, year and operator? 1-2. What is the current situation of the YouTube video contents about safety education in early childhood by the number of subscribers and hits? 1-3. What is the current situation of the YouTube video contents about safety education in early childhood by playback time and graphic expression technique? 2. How appropriate are YouTube video contents about safety education in early childhood? 2-1. How is the developmental appropriateness of the YouTube video contents about safety education in early childhood? 2-2. What organization and quality do the YouTube video contents about safety education in early childhood have? 2-3. How is the appropriateness of the YouTube video contents about safety education in early childhood in terms of safety education content? As for the domestic YouTube video contents about safety education in early childhood, this study looked at present situations of 371 video contents searched by keywords including 7 school safety education areas specified in Art. 3 of the「Announcement on School Safety Education Implementation Standards」. In addition, it examined the appropriateness of 70 video contents by domain in order of highest number of views. To analyze their appropriateness, evaluation criteria by Neumann and Herodotou(2020) were adapted, deleting the overlapping items, categories and items were revised considering the goal and content of safety education. To verify the suitability of research tools, preliminary research was conducted with the revised tools, and video contents were scored according to sub-items of the developmental appropriateness, contents organization and quality and the appropriateness of safety education content using the final research tools. For data analysis, frequency was measured by counting the number according to sub-categories and the percentage was calculated to one decimal place. In order to analyze the appropriateness, scores of items were calculated as the average and standard deviation. Research findings according to topics are as follows. First, as for the current situation of the YouTube video contents by domain, the most was traffic safety education and the least was violence prevention/self-protection education. As for the current situation by year, contents began to be uploaded from 2013, and in 2015 and 2020, much more video contents were uploaded y-o-y and the most in 2020. As for the current situation by operator, video contents by private enterprises were most common, and others including public institutions, special corporations and individuals. In addition, as for the subscribers, the most common was more than 10,000 to less than 100,000 subscribers, and it was higher than the average number of subscribers of all the YouTube channels in Korea. As for the accumulated views counts, the most common was more than 100,000 to less than 1 million, and there was higher demand than the YouTube video contents with other themes. As for the playback time, the most common was less than 5 mins and there was almost no more than 15-minute contents. Regarding the graphic expression techniques, the most common was 2D graphic expression and there was also video contents mixed with live action. Second, the research investigated the appropriateness of the YouTube video contents about safety education in early childhood. First, regarding the developmental appropriateness, playback time of the most video contents was adequate but there was difficult content in early childhood to imitate. Next, as for the contents organization and quality, graphic·animation were provided with the narration in a colloquial style but most of the video contents had a fast cutaway. Finally, regarding the appropriateness of safety education content, the degree to which the problem situation was closely related to the child's reality and it was accurately organized varied as video contents. Besides, there was difference in the way measures for negligent accidents were given appropriately. Based on research findings, suggestions are as follows. Various video contents about safety education have to be developed and uploaded for teachers to refer to and use them in an educational field. Furthermore, on a policy level, supervision is required to analyze the quality of the existing video contents and develop high quality and technically advanced contents with safety education content suitable for the infancy. Finally, selecting and using video contents about safety education in early childhood depend on teachers' capabilities so teacher education/training are needed to enhance their digital competencies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE