View : 241 Download: 0

1950년대 이후 중국 얼후 창작음악에 관한 연구

Title
1950년대 이후 중국 얼후 창작음악에 관한 연구
Other Titles
A Study on Chinese Creative Erhu Music after the 1950s : Focusing on Liu Wenjin and Wang Jianmin’s Works
Authors
Wu, Jiayue
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
The erhu is a Chinese traditional instrument that has undergone an evolutionary process from the xiqin, to the huqin, to the erhu, spanning the Tang, Song, Yuan, Ming and Qing dynasties. For a long period of time, the erhu hovered in the status of a folk accompaniment and was not given much attention. During the Yuan, Ming and Qing dynasties, although the erhu entered the court as an accompaniment instrument, it was more commonly seen in folk music, used for theatrical accompaniment or religious ceremonies. In the 20th century, the erhu came into its own. After more than a hundred years of development, the Erhu solo piece has been rapidly developed and enhanced. After Hua Yanjun brought the erhu into the public eye, Liu Tianhua became a representative of the first generation of erhu reform and development by applying scientific and advanced creative ideas and concepts, which opened the way for Liu Wenjin to further inherit and develop the art of erhu and laid a solid foundation. At the same time, Liu Wenjin, as another monumental composer after Liu Tianhua, paved the way for new creation and development of the erhu. The composer Wang Jianmin, on the other hand, built on Liu Wenjin's compositions and made a deeper and more modern development of erhu music. This paper takes the history of the development of erhu creative music in China and divides it into three stages of development: the initial period, the development period, and the heyday and exploration period, and provides an overview of the development of erhu art and wood at each stage. In addition, starting from Liu Wenjin and Wang Jianmin, the landmark composers of the development period and the heyday and exploration period of erhu creative music, the two composers' masterpieces "Sanmenxia Imagination” and "The Second Erhu Rhapsody” are used as the center to analyze the compositional characteristics of the music and discover the inheritance and development of erhu art. This study provides a better understanding of how the erhu, an instrument rooted in traditional Chinese culture, has developed over the past hundred years, what efforts composers have made to create erhu music. It is meaningful for the better development of erhu composition music in the future, and how to achieve a balance of inheritance, borrowing, and innovation in the development.;얼후(二胡)는 중국 전통 민족악기로 수(隨), 당(唐), 송(宋), 원(元), 명(明), 청(清) 등의 왕조를 거쳐 해금(奚琴)에서 후금(胡琴), 얼후로 그 명칭이 바뀌어 왔다. 오랜 시간 동안 얼후는 민간음악의 반주를 위한 악기로 쓰이며 중요악기가 아니었다. 원나라, 명나라, 청나라 시대에는 반주악기로서 궁중음악에 사용되었지만, 여전히 민간에서 더 많이 쓰였으며 주로 희곡이나 종교의식에 사용되었다. 그러나 20세기에 접어든 뒤 얼후는 새로운 시대를 맞이했다. 얼후음악의 역사는 초창기(1915~1949), 발전기(1950~1979), 그리고 전승과 탐색시기(1980~)로 구분할 수 있는데, 100여 년의 발전과정을 거치며 비약적 발전을 이루었고 얼후를 위한 독주곡들이 작곡되기도 했다. 화옌준(華彥鈞, 1893~1950)을 통해 얼후는 대중적으로 널리 알려지게 되었으며 류톈화(劉天華, 1895~1932)는 과학적인 창작관을 바탕으로 최초로 얼후를 개량하고 발전시킨 대표적 인물로 알려져 있다. 이후에 등장하는 류원진(劉文金, 1937~2013)은 얼후를 사용한 창작음악을 더욱 계승, 발전시켰다. 특히나 류원진은 류톈화에 이은 또 한 명의 유명한 작곡가로서 얼후를 사용한 새로운 창작방식의 튼튼한 기초를 마련했다. 작곡가 완젠민(王建民, 1956~)은 류원진이 마련한 기초를 바탕으로 얼후 음악을 보다 심층적이고 현대적인 방향으로 발전시켰다. 본 논문은 중국 얼후 창작음악의 발전사를 초창기(1915~1949), 발전기(1950~1979), 전승과 탐색시기(1980~)의 세 부분의 발전 단계로 구분하고, 각 단계의 사회상황과 정치적인 예술에 관한 방침, 그리고 각 단계별로 얼후 음악의 대표적인 작곡가와 대표작 그리고 음악적 특징을 간단하게 정리하였다. 또한 얼후 창작음악의 발전기와 전승 및 탐구기의 기념비적인 작곡가 류원진과 완젠민, 그리고 두 작곡가의 대표작인 《싼문샤 카프리치오》(三門峽暢想曲, 1960)과 《얼후 랩소디 제2번》(第二二胡狂想曲, 2001)을 중심으로 창작기법과 특징을 분석하며 이들 작품에 음악적 계승, 차용, 혁신의 측면이 주요하게 작용하고 있음을 발견, 제시하였다. 본 연구는 중국 전통 민족악기인 얼후가 100여 년에 걸쳐 어떻게 발전해왔으며 작곡가들이 어떤 방식으로 얼후 음악을 창작했는지를 이해하는 하나의 기반을 마련하는 것일 뿐만 아니라, 앞으로 얼후 창작음악의 발전 가능성 및 미래를 제시한다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다고 하겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE