View : 242 Download: 0

Ludwig van Beethoven의 연구

Title
Ludwig van Beethoven의 연구
Other Titles
A Study on Ludwig van Beethoven’s
Authors
김예진
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송지원
Abstract
The purpose of this study is to examine the characteristics of Ludwig Van Beethoven(1770-1827)'s late works through musical analysis of (Op. 102, No. 1, 1815). Beethoven's is the last work of the middle period and the beginning of the latter period in terms of its timing, and it is different from his representative work of the middle period. In order to understand Beethoven's musical characteristics according to the period, the stylistic characteristics of the early and middle works before No. 4 of the 5 cello sonatas are described. In addition, the overall characteristics of Beethoven's late works are described, and the 'counterpoint technique' and 'continuity between movements', which appear intensively in , are examined in detail. Finally, the analysis of the 1st and 2nd movements of describes a new formal approach through counterpoint use and repetition penetrating the entire movement, focusing on sound form and motive. Through this, 'counterpoint musical language', 'equivalent role of two instruments', and 'circular form' of Beethoven's later language are presented in the conclusion. It is hoped that this study will help understand the works of Beethoven's cello sonatas and be used as academic data for performance interpretation.;본 연구는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770∼1827)의 후기 작품 <첼로 소나타 4번>(Op. 102, No. 1, 1815)의 음악적 분석을 통해 베토벤 후기 작품 특징을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 베토벤 <첼로 소나타 4번>은 작품 시기상 중기 마지막 작품이자 후기를 시작하는 작품으로 중기 대표 작품인 그의 <첼로 소나타 3번>과도 소나타 형식의 구조와 주제 사용에서 차이를 보인다. 발전부는 축소되고 재현부는 제시부와 발전부에 비해 확대된다. 또한 레치타티보적 선율로 스타일과 형식 모두 정형화된 형태에서 벗어난다. 본 연구는 이러한 작품시기에 따른 베토벤의 음악적 특성을 이해하기 위해 5개의 첼로 소나타 작품 중 4번 이전의 초기와 중기 작품의 양식적 특성이 어떠한지 서술한다. 또한 베토벤 후기 작품 특징을 전반적으로 서술하고 이중 <첼로 소나타 4번>에 집중적으로 등장하는 ‘대위법적 기법’과 ‘악장간의 연속성’을 자세히 들여다본다. 마지막으로 <첼로 소나타 4번> 1, 2악장 분석은 음형과 동기를 중심으로 이들의 대위적 사용과 악장 전체를 관통하는 반복을 통한 새로운 형식적 접근을 서술한다. 이를 통해 이 작품에 나타난 ‘대위적 음악어법’,‘두 악기간의 동등’한 역할, 그리고‘순환 형식’의 베토벤 후기 어법을 결론에 제시한다. 본 연구가 베토벤 첼로 소나타의 작품 이해를 돕고 연주적 해석을 위한 학술적 자료로 활용되기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE