View : 307 Download: 0

발달장애 아동·청소년 대상 실시간 비대면 음악치료에서의 보호자 역할에 대한 인식 조사

Title
발달장애 아동·청소년 대상 실시간 비대면 음악치료에서의 보호자 역할에 대한 인식 조사
Other Titles
The Perception of Parents on Their Experiences and Roles in Synchronous Videoconferencing Music Therapy Intervention For Their Children With Developmental Disabilities
Authors
류진선
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
COVID-19로 인한 팬데믹 이후 비대면 음악치료의 방향 및 적용방안에 대한 지속적인 논의가 제기되고 있다. 발달장애 아동의 경우, 비대면 음악치료의 원활한 제공을 위해 보호자의 역할과 지원이 중요하다는 점이 선행 연구를 통해 지속적으로 보고됨에 따라 본 연구에서는 발달장애 아동·청소년 대상 실시간 비대면 음악치료에서 보호자 역할에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 만 2-18세의 발달장애 아동·청소년(이하 아동) 자녀를 둔 보호자 32명을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문은 보호자 및 아동의 일반적 정보를 비롯하여 비대면 음악치료 현황, 아동 및 보호자의 비대면 음악치료 경험과 인식, 보호자의 대면·비대면 음악치료에 대한 인식 등을 포함한 총 68문항으로 구성되었다. 설문은 온라인으로 이루어졌으며 대상자들의 응답을 수집하여 수집된 자료의 빈도와 비율, 평균과 표준편차 등을 산출하였다. 또한 보호자 자신의 역할 수행에 대한 인식 수준과 비대면 음악치료에서 경험한 심리적 부담감의 수준, 향후 비대면 음악치료 참여 의사 수준 등과의 상관관계를 Pearson’s correlation을 통해 분석하였다. 분석 결과, 발달아동과 보호자의 비대면 음악치료 경험 및 인식을 조사한 결과를 통해 비대면 음악치료가 지속되고 있다는 점, 보호자들이 갖는 자원 및 정보가 증가하고 있다는 점, 발달장애 아동이 비대면 음악치료 이후 긍정적인 반응을 보였다는 점, 보호자들이 비대면 음악치료에 향후 참여 의사가 있다고 응답한 점 등 비대면 음악치료가 가지는 이점 및 의미가 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 포스트 코로나 시대를 대비해 새로운 패러다임으로서의 실시간 비대면 음악치료가 장애아동과 장애아동의 가족에게 의미하는 바에 대한 구체적인 자료를 제시할 수 있었으며, 이는 보호자들에 보다 구체적이고 효과적으로 지원할 수 있는 방향에 대한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.;After the COVID-19 pandemic, continuous discussions have been raised on the direction of implementing tele-music therapy for children with developmental disabilities. As the role and support of parents are important for the effective implementation of tele-music therapy for children with developmental disabilities, this study aimed to investigate the perception of parents’ roles in synchronous videoconferencing music therapy intervention for children and adolescents with developmental disabilities. This study conducted a survey on 32 parents with children with developmental disabilities aged 2-18. The survey consisted of 68 questions, including general information of parents and children, their experiences of tele-music therapy and the perceptions on their roles in supporting their children with developmental disabilities during music therapy and their perceived competency, satisfaction, and psychological burdens in taking such roles and differences in their perception on in-person versus tele-music therapy. The survey was conducted online. For data analysis, descriptive statistics were conducted for each collected response. In addition, the correlation between the level of perception of the parents' perception on their role performance, the level of psychological burden experienced in tele-music therapy, and the level of intention to participate in tele-music therapy was analyzed via the Pearson's correlation. According to the analysis, tele-music therapy experiences and perceptions of developmental children and their parents showed the benefits and significance of tele-music therapy, increased resources and information of parents, and positive responses following tele-music therapy. In addition, in preparation for the post COVID-19 era, this study presents the baseline data for how to develop and expand tele-music therapy strategies based on the needs of children with developmental disabilities and their family including parents, and how to support the role of parents of the children as an immediate mediator for their children and an important partner with music therapists.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE