View : 385 Download: 0

ASD 아동의 초기 사회기술 향상을 위한 인지-운동 통합 기반 악기연주 중재

Title
ASD 아동의 초기 사회기술 향상을 위한 인지-운동 통합 기반 악기연주 중재
Other Titles
Cognitive-Motor Interaction-Based Instrument Playing for Improving Early Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder
Authors
유현경
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구는 학령전기 ASD 아동을 대상으로 인지-운동 통합 기반 악기연주 중재를 제공하여 초기 사회기술이 향상하는지를 알아보기 위해 단일 집단 사전·사후 검사설계로 연구가 진행되었다. 본 연구에 참여한 대상자는 평균 만 5.6세로 모두 통합 유치원에 재학 중인 총 9명의 ASD 아동이 참여하였다. 연구 절차는 중재 전후로 사전·사후 검사를 포함하여 주 2회, 회기별 30분, 총 12회기 세션이 약 2달의 걸쳐 진행되었다. 본 연구에서 진행된 프로그램은 인지-운동기술을 통합적으로 접근하여 총 5단계의 중재가 제공되었으며, 1단계는 자기 감각 증진 및 자기 조절, 2단계는 상호작용에 대한 의도 형성, 3단계는 상호적 활동에 대한 수용, 4단계는 상호적 맥락에서의 움직임 조정, 5단계는 공동행동 수행 단계로 진행되었다. 중재 전·후로 ASD 아동의 인지-운동 통합적인 측면에서의 행동 변화를 관찰 및 측정하였고, 사회-의사소통 평가 척도(ESCS)와 사회적 동기화 과제를 실시하여 데이터를 산출하였다. ESCS에서는 대상자의 상호적 주의 공유 및 상호적 놀이 참여 과제에 있어서의 사회적 참조(SR), 공동주의 반응(RJA), 상호적 놀이에의 참여(RSI) 행동에 대한 변화를 측정하였다. 사회적 동기화 과제에서는 ASD 아동의 동기화된 행동의 변화를 측정을 하기 위해 MIDI 프로그램에 전자드럼패드를 연결하여 느린 속도 (60bpm)로 연구자와 대상자가 연주하도록 하였다. 이를 통해 대상자의 동기화 행동의 지속성, 정확성에 대한 행동을 관찰하였고, 동기화 시점에서는 기록된 MIDI 데이터를 산출하여 측정하였다. 또한, 대상자의 일상생활에서의 사회적 의사소통 변화를 알아보기 위하여 사회적 반응성 척도(SRS-2)의 검사를 실시하였다. 연구 결과, 프로그램에 참여한 총 9명의 ASD 아동은 초기 사회기술에 있어 인지-운동이 통합되는 시점에서 모두 향상된 변화를 보였다. 상호적 주의 공유 과제에서의 사회적 참조(SR) 행동에서는 사전 50% 사후 71%의 유의한 향상, 공동주의 반응(RJA) 행동에서는 사전 57% 사후 80%의 유의한 향상이 나타났다. 상호적 놀이 참여 과제에서 상호적 놀이에의 참여(RSI) 행동에서는 사전 33%에서 사후 60% 유의한 향상이 나타났다. 사회적 동기화 과제에서 동기화 지속 행동에서는 사전 51% 사후 80%의 유의한 향상, 사회적 동기화 정확성 행동에서는 사전 19%에서 사후 49%의 유의한 향상, 동기화가 이루어진 시점의 행동에서는 사전 19.3초 사후 12.1초로 단축된 결과를 보였으나, 유의한 향상으로까지는 이어지지 못했다. 본 연구의 결과를 통해 인지-운동 통합 기반 악기연주 활동이 ASD 아동의 초기 사회기술을 향상시키는 데 효과적인 중재 방안이 될 수 있음을 확인할 수 있었으며, 추후 연구에서는 기초적인 기술에서부터 단계적으로 체계적인 장기간의 개입이 필요할 수 있다는 점을 시사한다.;The purpose of this study was to investigate whether Cognitive-Motor Interaction-Based Instrument Playing can improve early social skills of children with autism spectrum disorder (ASD). A total of 9 ASD children with the mean age of 5.6 years participated in this study. A total of 30-minute individual session was provided to each participant twice a week for 12 sessions. The intervention was constructed to include five stages: self—regulation, motivation to engage in social interaction, acceptance of a partner in co-playing activities, acceptance of a partner in co-playing activities, interpersonal coordination with a partner, and engagement in joint action-based music playing. Before and after the intervention, behavioral changes were observed and measured in children with ASD, including changes in social referencing behaviors, responding to joint attention (RJA) behaviors, and responding to social interaction (RSI) behaviors. In the social synchronization task, researchers and Participants played at a slow speed (60bpm) by connecting an electronic drum pad to a MIDI program to measure changes in synchronized behavior in children with ASD. Through this, the continuity and accuracy of the synchronization behavior of the subjects were observed, and the recorded Cubase-MIDI data was calculated and measured at the time of synchronization. In addition, the Social Responsiveness Scale (SRS-2) test was conducted to find out the change in social communication in children with ASD daily life. As a result of the study, a total of 9 children with ASD who participated in the program showed improved changes in early social skills at the time of cognitive-motor integration. Social referencing behaviors in the shared attention task showed a significant improvement of 50% before and 71% after, and a significant improvement of 57% before and 80% after Responding to Joint Attention (RJA) behavior. In the interactive play participation task, a significant improvement was shown in Responding to Social Interaction (RSI) behavior from 33% beforehand to 60% after. In the social synchronization task, there was a significant improvement of 51% before and 80% after the synchronization persistence behavior, and the behavior at the time of synchronization showed a shortened result to 12.1 seconds after 19.3 seconds in advance, but did not lead to a significant improvement. These results suggest that it was confirmed that cognitive-motor integration-based instrument playing activities can be an effective intervention method to improve early social skills of children with ASD. This suggests the need to expand through long-term intervention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE