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무용전공자의 삼분법적 효능감이 무용에 대한 열정과 탈진에 미치는 영향

Title
무용전공자의 삼분법적 효능감이 무용에 대한 열정과 탈진에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Tripartite Efficacy to Dance Majors on Passion and Exhaustion of Dance
Authors
김지연
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 무용전공자를 대상으로 무용전공자의 삼분법적 효능감(자기효능감, 관계추론효능감, 타인효능감)이 심리적 변인인 무용에 대한 열정 및 탈진에 미치는 영향을 분석하고 규명하기 위한 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울시 소재의 대학교 3곳을 선정 후 무용과 재학생을 대상으로 비확률표본추출방법 중 편의표집을 사용하여 표본을 추출하였으며 총 193부의 설문지가 본 연구에 사용되었다. 설문조사는 학기 중 실시하였으며, 삼분법적 효능감(자기효능감, 관계추론효능감, 타인효능감), 무용에 대한 열정 및 탈진 정도를 측정하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 인구통계학적 특성 6문항 삼분법적 효능감 20문항, 무용열정 13문항, 무용탈진 15문항 총 54문항으로 구성되었으며, 자료처리방법으로는 SPSS 26.0 통계 프로그램을 이용하여, 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계, 상관관계 분석, 다중회귀 분석을 실시하였다. 연구의 대상을 통해 수집된 자료를 분석하여 도출해낸 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 삼분법적 효능감(자기효능감, 관계추론효능감, 타인효능감)은 무용에 대한 조화열정에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기효능감은 무용에 대한 강박열정에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계추론효능감과 타인효능감은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 관계추론효능감은 무용에 대한 탈진의 하위요소인 의구심요인에 유의미한 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자기효능감과 타인효능감은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 타인효능감은 무용에 대한 탈진의 하위요소인 정서적고갈요인에 유의미한 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자기효능감과 관계추론효능감은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 관계추론효능감은 무용에 대한 탈진의 하위요소인 수행저하요인에 유의미한 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자기효능감과 타인효능감은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 여섯째, 자기효능감과 타인효능감은 무용에 대한 탈진의 하위요소인 의욕상실요인에 유의미한 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계추론효능감은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 무용 전공자들의 무용수행에 있어 삼분법적 효능감(자기효능감, 관계추론효능감, 타인효능감)이 중요한 요인으로 작용하게 되는 것을 알 수 있었다. 또한 효능감의 유형에 따라서 탈진에 다르게 영향을 미치는 것을 인식하였다. 따라서, 지도자는 무용전공자가 열정적으로 무용활동을 이어나갈 수 있게끔 무용수의 능력을 믿어주고, 목표를 성취할 수 있도록 격려해주며, 실패하더라도 좌절하지 않고 계속해서 도전할 수 있도록 응원해주어야 한다. 이러한 요소가 무용전공자의 자기효능감을 높여 무용전공자의 열정과 탈진, 정서적, 심리적 변인에 긍정적으로 작용할 것이다.;The purpose of this study was to analyze and investigate the effect of dance majors' Tripartite efficacy(self-efficacy, relation-inferred self-efficacy, other-efficacy) on passion and exhaustion of dance. In order to achieve the purpose of this study, sampling was proceeded using Convenience Sampling among non-probability sampling methods for students who major in dance attending one of the three selected universities in Seoul. A total of 193 questionnaires were used in this study. The survey was conducted during the semester and evaluated the degree of influence of the Tripartite efficacy on passion and exhaustion for dance. The questionnaire used in this study consisted of a total of 54 questions, including 6 of demographic characteristics, 20 of Tripartite efficacy, 13 of dance passion, and 15 of dance exhaustion questions. Using the SPSS 26.0 statistical program as the data processing method, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, descriptive statistics, correlation analysis, and multiple regression analysis were performed. The research results derived by analyzing the collected research data are as follows. First, it was found that the Tripartite efficacy had a significant positive (+) effect on the harmony passion in dance. Second, self-efficacy was found to have a noticeable positive (+) effect on the compulsive passion for dance, and there was no effect on relation-inferred self-efficacy or other-efficacy. Third, relation-inferred self-efficacy was found to have an influential negative (-) effect on the suspicion factor, which is a sub-factor of exhaustion for dance, and there was no meaningful effect on self-efficacy or other-efficacy. Fourth, it was found that other-efficacy had a prominent negative (-) effect on the emotional exhaustion factor, which is a sub-factor of exhaustion for dance, and there was no notable effect on self-efficacy, or relation-inferred self-efficacy. Fifth, relation-inferred self-efficacy was found to have a negative (-) effect on the performance reduction factor, which is a sub-factor of exhaustion for dance, and there was no remarkable effect on self-efficacy or other-efficacy. Sixth, self-efficacy and other-efficacy were found to have a significant negative (-) effect on the demotivation factor, which is a sub-factor of exhaustion from dance, and there was no distinctive effect on relation-inferred self-efficacy. Based on these results, it was found that tripartite efficacy(self-efficacy, relation-inferred self-efficacy(RISE), other-efficacy) significantly influences the dance performance of dance majors. It was also recognized that it had a different effect on passion and exhaustion depending on the type of efficacy. Therefore, the leader should be willing to trust the student's ability so that they can continue their dance activities passionately, encourage them to achieve their goals, and lead them to continue to challenge themselves even if they fail. These factors will positively affect the passion, exhaustion, emotional, and psychological variables of dance majors by enhancing their self-efficacy of dance majors.
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