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Johannes Brahms의 〈Sonata for Violin and Piano No. 3 in D minor, Op. 108〉에 관한 연구

Title
Johannes Brahms의 〈Sonata for Violin and Piano No. 3 in D minor, Op. 108〉에 관한 연구
Other Titles
A study on Johannes Brahms Sonata for Violin and Piano No. 3 in D minor, Op. 108
Authors
심주애
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김문정| 임지연
Abstract
본 논문은 독일 낭만주의 작곡가 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 Sonata for Violin and Piano No. 3 in D minor, Op. 108에 대한 분석 연구이다. 브람스는 당대 낭만주의 음악 사조와는 다른 방향의 음악을 추구했다. 베토벤과 슈만의 정신을 계승한 작곡가로서, 고전적 형식에 가치를 두면서도 본인만의 낭만적 음악어법을 발전시켰다. Sonata for Violin and Piano No. 3 in D minor, Op. 108은 1886년에 작곡을 시작하여 1888년에 완성한 곡으로, 그가 작곡한 세 개의 바이올린 소나타 중 유일하게 네 악장으로 구성되었다. 고전적 형식을 취하면서도, 곡에서 드러나는 낭만적 색채를 통해 내면적 서정성을 보여주는 작품이다. 제1악장은 불협화음, 반음계, 감 7화음, 부속 7화음 등의 낭만적 화성의 사용이 돋보이는 소나타 형식이고, 제2악장은 A-B-A'-Coda의 3부 형식으로 동주음조를 사용하여 작곡되었다. 제3악장은 A, A'와 대조되는 B의 특징이 뚜렷한 3부 형식(A-B-A'-CODA)이며, 제4악장은 두터운 화성을 통한 관현악적 색채와 종지의 회피가 돋보이는 소나타 론도 형식이다. 소나타 형식의 규범을 벗어난 조성관계나 부속화음의 연속적 사용, 악구의 확장, 주제가 전 악장에서 축소, 확대, 변형되면서 끊임없이 재등장하는 순환 동기, 악장 간 전체적인 구조적 통일성등 낭만성이 돋보이면서도 바로크 및 고전주의적 성격 역시 두드러지게 나타난다. 바로크의 전위 대위법과 스트레토(stretto) 기법등을 활용했고 또한 베토벤과 슈베르트로부터 영향을 받아 세 개의 조성에 의한 제시부를 3악장과 4악장에서 사용하였다. ;This thesis is an analytical study of Sonata for Violin and Piano No. 3 in Dminor, Op.108 by German Romantic composer Johannes Brahms. He began to write his Sonata for Violin and Piano No. 3 Op. 108 in 1886 and completed in 1888. This sonata in four movements shows Brahms's inner lyricism through romantic harmonic colors. The first movement was composed in sonata form, which displays various romantic chords such as dissonant non-harmonic tones, chromatic scale, diminished 7th chords, and secondary dominant 7th chords. The second movement is in ternary form employing a tonic major : A-B-A'-Coda. The third movement is in a compound ternary form A(a a’)-B(b b’)-A’(a”)-Coda in which the section B is clearly contrasted with A and A’. The finale is in a sonata rondo form. As in the other 19th century works, it features prolonged phrases by evaded authentic cadencesthroughout the whole movement and its orchestral texture is filled with thick and heavy chords. It also features the structural unity among the movements. The cyclic motive which constantly reappears in its diminution, augmentation, transformation throughout the whole work. Thus Romanticism stands out, however, Brahms utilizes the conventional techniques of the Baroque period such as the inverted counterpoint and stretto techniques. And he also employed three-key exposition in the third and final movements, influenced by Beethoven and Schubert. Brahms thus established his unique compositional language by applying Baroque and classical form and techniques in a way of Romantic music.
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