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The Effects of Utilizing Proficiency Level-Differentiated Flipped Learning on Chinese L2 Learners’ Vocabulary Learning and Attitudes

Title
The Effects of Utilizing Proficiency Level-Differentiated Flipped Learning on Chinese L2 Learners’ Vocabulary Learning and Attitudes
Other Titles
수준별 거꾸로 학습 (Flipped learning) 자료를 활용한 어휘학습 활동이 중국 학습자의 영어 어휘 습득 및 정의적 측면에 미치는 영향
Authors
TAN, JUNFANG
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
Josephine Lee
Abstract
어휘 교육은 제2 언어 교육에서 중요한 역할을 한다. 많은 영어 교사와 연구자들은 효과적이고 실행 가능한 영어 어휘 교수 방법을 모색해 왔다. 수없는 어휘 교육 방법이 나타나고 거꾸로 학습(Flipped learning)은 그중에 한 방법이다. 거꾸로 학습은 새로 개발한 교육 방법으로 테크놀로지를 통해 언어 지식의 전달을 대면 수업 전으로 옮기고 학생들은 집에서 목표 지식을 학습하여 교실에서 상호작용 활동에 참여해야 한다. 이런 역방향 교수법은 학습자의 언어 지식과 언어 활용 능력을 발전시킬 수 있다. 학습자에게 목표 지식을 더욱 많이 연습하고 사용할 수 있는 기회를 제공하기 때문이다. 여러 선행연구가 거꾸로 학습이 학습자의 어휘 습득에 대한 효과를 증명하였다. 그러나 거꾸로 학습을 어휘 교육에 적용할 때 학습자의 제2 언어나 외국어 수준을 고려하는 연구는 드물다. 제2 언어 수준이 다른 학습자가 수업 전에 같은 학습 자료를 사용할 때 서로 다른 학습 결과가 나올 수 있다. 특히 낮은 수준의 학습자에게 그렇다. 지금까지 수준별 거꾸로 학습 자료를 활용한 어휘학습 활동에 대한 연구가 거의 없은 것을 감안하여 본 연구는 영어 수준별 거꾸로 학습 자료를 활용한 어휘학습 활동이 중국 성인 학습자의 어휘 학습과 정의적 측면에 미친 영향을 탐구하고자 한다. 본 연구는 60 명의 성인 참여자를 대상으로 하였고 코로나로 인해 전체 연구는 Voov Meeting 앱을 통해 온라인으로 진행되었다. 참여자는 영어 수준에 따라 두 실험팀과 한 대조팀으로 나뉘었다. 각 그룹은 상위 학습자 10 명과 하위 학습자 10 명으로 구성되었다. 한 실험팀 구성원들은 수준별 거꾸로 학습 자료를 활용한 어휘학습 활동을 통해 어휘를 배웠고, 다른 실험팀 구성원들은 같은 거꾸로 학습 자료를 사용하였다. 실험팀의 참가자들은 매번 정식 수업 전에 자료 영상을 봤고 학습하며 교실에서의 연습 활동에 참여하였다. 대조팀의 참여자들은 전통적인 학습 방식을 통해 영어 어휘를 배웠고 교사는 교실에서 대부분 시간을 들여 목표 지식을 가르쳤다. 세 그룹의 학생들은 3 주 동안 여섯 번 인터넷 수업을 하였다. 첨여자들의 어휘지식 습득 상황을 측정하기 위해 연구 전후에 각각 어휘지식의 예비조사와 사후검사를 실시하였으며, 이는 산출성과 수용성 어휘지식 테스트를 포함하였다. 연구 전후 설문조사도 실시하여 학습자의 태도 변화를 측정하였다. 본 연구의 결과에 따르면 수준별 거꾸로 학습 자료를 활용한 학습자가 같은 거꾸로 학습 자료를 사용하는 학습자와 전통적인 학습 방법을 사용하는 참여자에 비해 영어 어휘 습득에 더 효과적이었다. 이런 학습 방법을 통해 학습자의 산출성과 수용성 어휘 지식은 모두 발전되었다. 그러나 학습자의 영어 능력 수준에 따라 결과는 다르게 나타났다. 수준별 거꾸로 학습은 하위 학습자의 어휘 지식을 향상시키는 데 큰 도움이 되었지만 상위 학습자에 대한 영향은 현저하지 않았다. 참여자의 태도에는 설문조사 전후의 결과 사이에 차이가 존재하였다. 수준별 거꾸로 학습은 상위 학습자들이 더 많은 자율 학습 자신감을 얻도록 도와주고 하위 학습자들이 학습 자료와 학습 만족도에 대해 더욱 적극적인 태도를 보일 수 있도록 도와주었다. 따라서 본 연구는 수준별 거꾸로 학습 영역에 관한 연구 공백을 메우고 수준별 거꾸로 학습이 학습자의 산출성과 수용성 어휘 지식 습득과 학습자의 태도의 긍정적 효과에 대해 지지적 증거를 제공하였다. 거꾸로 학습을 사용하고자 하는 교사나 학자는 학습자의 제2 언어 수준을 고려해야 한다. 그들에게 수준별 거꾸로 학습은 효과적인 대안이 될 수 있다. 본 연구의 한계는 연구 시간이 짧고 참여자들이 적다는 데 있다. 미래의 연구는 더욱 설득력 있는 결론을 얻기 위해 참여자가 충분한 종적 연구를 해야 할 것이다. ;Vocabulary teaching and learning play important roles in English as a second or foreign language education. Therefore, numerous English teachers and researchers have tried to explore an effective and practicable way of teaching and learning English vocabulary. Among many teaching techniques, flipped learning shows its own role. Flipped learning is a newly developed teaching mode, in which explicit knowledge delivery is moved before the formal face-to-face class through technology, and students need to learn the target knowledge by themselves at home and take part in interactive activities in class. This inverted teaching approach is expected to develop learners’ language knowledge, as well as language application skills for the reason that more opportunities are provided for students to practice and use the target knowledge. Several studies proved that the flipped learning was good for learners’ vocabulary acquisition. However, few previous studies took learners’ second or foreign language proficiency levels into account when applying flipped learning to vocabulary teaching or learning. Different second language (L2) proficiency level learners may have different learning outcomes when they use the same learning materials before each face-to-face lesson, especially for lower-level learners. In view of the fact that there is scant research on L2 proficiency level-differentiated flipped learning, this study aimed to look into the effects of using English proficiency level-differentiated flipped learning on Chinese L2 learners’ vocabulary acquisition, as well as participants’ perceptions. Sixty adult participants were recruited to take part in this study and due to the influence of COVID-19, the whole study was conducted online through Voov Meeting app. According to participants’ English proficiency levels, they were evenly divided into three groups, i.e., one control group and two experimental groups, with ten higher-level and ten lower-level participants included in each group. One of the experimental group members learned vocabulary through the English proficiency level-differentiated flipped learning materials, whereas the other experimental group members learned through the same flipped learning materials before each formal lesson. Participants in two experimental groups needed to watch and learn pre-class learning videos before each formal class at home and they should participate in collaborative activities in class. Participants in the control group learned English vocabulary through the traditional learning way in which teacher spent most of the class time in teaching the target knowledge. Three groups had six online lessons within three weeks. In order to measure participants’ vocabulary knowledge acquisition, this study conducted pre- and post-tests of vocabulary knowledge which included productive and receptive vocabulary knowledge tests. Moreover, pre- and post-questionnaires were done to clarify learners’ attitudinal changes as well. The findings of the present study suggested that the proficiency level-differentiated flipped learning did help participants achieve better performance in English vocabulary knowledge acquisition than participants who used the flipped learning with the same pre-class learning materials, as well as participants using the tradition learning method. Learners’ productive and receptive vocabulary knowledge was developed through the proficiency level-differentiated flipped learning method. However, according to different proficiency levels, results were different. With regard to lower-level participants, the proficiency level-differentiated flipped learning was of great help to improve their vocabulary knowledge acquisition, but this effect was not significantly for higher-level participants. Moreover, after participants’ pre- and post-questionnaire results were compared, it is found that their attitudes showed some differences. The proficiency level-differentiated flipped learning helped higher-level participants gained more confidence in self-learning and helped lower-level participants show more positive attitudes towards pre-class learning materials, as well as learning satisfaction. Therefore, this study filled the research gap by providing the supportive evidence for the effectiveness of proficiency level-differentiated flipped learning on learners’ both productive and receptive L2 vocabulary knowledge acquisition, as well as learners’ attitudes. Teachers or educators, who are willing to use flipped learning should take learners’ L2 proficiency levels into consideration. The proficiency level-differentiated flipped learning can be an alternative option for them. The limitations of this study lay in the short period of treatment and the small population. Future studies should conduct longitudinal studies with a large population, so as to draw a more convincing conclusion.
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