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해양레저 이용자의 레저경험과시각적 레저환경 시뮬레이션을 통한 혼잡지각 연구

Title
해양레저 이용자의 레저경험과시각적 레저환경 시뮬레이션을 통한 혼잡지각 연구
Other Titles
A study on Marine Leisure Experiences and Effect of Visual Stimulation of Userof Marine Leisure’s Perceived Crowding
Authors
현재민
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 해양레저 이용자의 레저경험과 시각적 시뮬레이션 기법을 통한 혼잡지각 정도를 알아보고자 한다. 이를 토대로 시각적 레저환경 시뮬레이션에 대한 기초자료로 유용하게 활용될 수 있을 것이다. 또한 해양 레저이용자의 특성을 고려한 레저환경의 운영 및 관리방안에 대한 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구는 이화여자대학교 생명윤리위원회 연구윤리 심의승인(과제번호: ewha-202205-0003-01)을 받아 진행하였으며 연구 대상은 해양레저 경험이 있는 20세 이상 60세 이하 성인 참여자를 선정하였다. 눈덩이표집(snowball sampling) 방법을 이용하여 실험장소인 서울마리나에 직접 방문하여 총 273명의 응답자료를 분석하였다. 응답자료는 통계프로그램 IBM SPSS 25를 이용하여 분석하였다. 연구참여자의 일반적 특성과 레저경험 관련 인식 및 특성을 파악하기 위해 빈도분석 및 기술통계 분석을 실시하였다. 또한 해양레저 종목 중 가장 대중화되고있는 요트 종목을 선정하여 요트 활동에서의 혼잡지각의 수용정도를 알아보기 위해 요트 개수, 요트 크기, 요트 경력의 주효과를 파악하고, 변인간 상호작용 효과를 파악하기 위해, 삼원배치 분산분석(3-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 목적에 따른 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 해양 레저경험(해양경관 만족도, 서비스 만족도, 환경 개선을 위한 실천 필요성 인식, 불편경험 인식)은 차이가 있었다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 해양레저 이용자의 혼잡지각은 차이가 있었다. 셋째, 레저환경 시뮬레이션을 통한 이용자의 혼잡지각은 요트 개수에 따라 유의미한 결과를 보였다. 넷째, 레저환경 시뮬레이션을 통한 이용자의 혼잡지각은 요트 크기에 따라 유의미한 결과를 보였다. 다섯째, 레저환경 시뮬레이션을 통한 이용자의 혼잡지각은 요트 경력에 따라 유의미한 결과를 보였다. 여섯째, 레저환경 시뮬레이션을 통한 이용자의 혼잡지각은 요트 개수와 요트 크기의 상호작용에 따라 유의미한 결과를 보였다. 마지막으로 레저환경 시뮬레이션을 통한 이용자의 혼잡지각은 요트 개수, 요트 크기, 요트 경력의 상호작용에서 유의미한 결과를 보였다. 이를 통해 요트 개수가 적을수록, 요트 크기가 작을수록, 요트 경력이 많을수록 혼잡에 대한 수용도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 해양레저 환경에 대한 관리방안을 마련하는 과정에서 혼잡 인지정도를 낮추기 위해 공간 관리 및 운영에 있어 제한 규정을 제시하고 체계적인 관리 및 감독이 이루어져야 하는 것으로 나타났다. 따라서 해양레저 장소의 개선 및 관리 감독을 통해 해양레저 이용자의 최상의 경험을 위한 방안이 마련되고 이에 대한 실무적 노력이 실시된다면 향후 해양레저 산업발전에 긍정적인 성과를 기대할 수 있을 것이다.;In this study, the degree of perceived crowding of marine leisure users is investigated using visual simulation techniques. Based on this, it can be usefully used as basic data for visual leisure environment simulation, and according to the research results, it was intended to present implications for the operation and management of the leisure environment in consideration of the characteristics of marine leisure users. This study was conducted with the approval of the research ethics review by the Ewha Womans University Bioethics Committee (task number: ewha-202205-0003-01), and the subjects of the study were selected for adult participants aged 20 to 60 with marine leisure experience. Using the snowball sampling method, a total of 273 respondents were analyzed by visiting the experimental site, Seoul Marina. The response data were analyzed using the statistical program IBM SPSS 25. Frequency analysis and descriptive statistical analysis were conducted to understand the general characteristics and leisure experience-related perceptions and characteristics of the study participants. In addition, this study selected the most popular yacht among marine leisure events, and conducted a three-way ANOVA to identify the main effects of yacht number, yacht size, and yacht experience on the acceptance degree in yacht activities, and to understand the interaction effect of yacht number, yacht size, and yacht experience. The results and conclusions according to the purpose of this study are as follows. First, according to demographic characteristics, the experience of marine leisure activities (the experience of leisure activities differs from the satisfaction of marine scenery experienced in marina, service satisfaction experienced in marina, recognition of the need for practice to improve the environment of marina). Second, there was a difference in the perceived crowding of users through leisure environment simulation according to the demographic characteristics. Third, the user's perceived crowding through the leisure environment simulation showed significant results in the number of yachts. Fourth, the user's perceived crowding through the leisure environment simulation showed significant results in the yacht size. Fifth, the user's perceived crowding through the leisure environment simulation showed significant results in the yacht career. Sixth, the user's perceived crowding through the leisure environment simulation showed significant results in the interaction between the number of yachts and the size of the yacht. Finally, the user's perceived crowding through the leisure environment simulation showed significant results in the interaction of the number of yachts, yacht size, and yacht career. Through this, it was found that the smaller the number of yachts, the smaller the size of the yacht, and the more yacht experience, the higher the acceptance of congestion. These results showed that in the process of preparing management measures for the marine leisure environment, restrictions on space management and operation should be presented and systematically managed and supervised to lower the level of congestion awareness. Therefore, if measures are prepared for the best experience of marine leisure users through the improvement and management and supervision of marine leisure sites, and practical efforts are made, positive results can be expected in the development of the marine leisure industry in the future.
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