View : 676 Download: 0

한국 바가노바 메소드의 교육특징과 교육체험에 관한 연구

Title
한국 바가노바 메소드의 교육특징과 교육체험에 관한 연구
Other Titles
The Study on the Educational Characteristics and Experience of Korea Vaganova Method
Authors
백지혜
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 한국 바가노바 메소드의 교육특징과 교육체험을 탐색하는 것이다. 또한 그 체험들이 어떻게 우수한 발레 교수역량의 향상에 도움이 되는지 살펴보고, 주된 문제점과 개선방안을 제시하는 데 있다. 이를 위해 발레지도자의 삶, 교육, 학습 등을 고려하는 질적연구 패러다임에 따라 연구를 진행하였다. 현상학적 연구방법에 기반을 두고 2021년 3월부터 2022년 6월까지 총 1년 3개월간 연구를 진행하였다. 연구 참여자는 25세부터 40세의 4년제 대학 무용학과 졸업자이자, 현재 교육활동을 하는 한국 바가노바 메소드과정 이수자로 선정하였다. 자료수집은 심층인터뷰를 통해 이루어졌으며, 모든 심층인터뷰의 자료는 녹음한 파일을 바탕으로 전사 작업을 하여 분석이 진행되었다. 수집한 자료는 Conroy(2003)가 제시한 현상학의 나선형 해석과정에 따라 총 6단계로 분석하여 결과를 도출하였다. 연구의 전 과정은 연구 참여자 검토, 동료간 협의를 통해 연구의 신뢰성을 확보하였다. 이상의 과정을 통해 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 바가노바 메소드의 교육특징은 ‘클래식 발레 교수역량 향상을 위한 교육’으로 나타났다. 연구 참여자들은 스탈린주의 교육철학에 기초한 전통적 교육, 학습자에게 전달해야 하는 내용에 관한 지식, 지도자들이 훈련받아 활용해야 하는 기술, 클래식 발레지도자로서 교육 태도와 자질에 대해 학습하고 있었다. 둘째, 한국 바가노바 메소드과정 참여자들의 입문 동기는 ‘전문 직업 분야의 시야 확장을 위한 도전’으로 나타났다. 이들은 자신의 부족한 학습자원을 극복하고 전문성 있는 발레지도자 자격을 갖추어 활동하고자 참여하고 있었다. 또한 연구 참여자들은 ‘메소드 학습 과정에서 어려움과 극복의 여정’을 체험하고 있는 것으로 나타났다. 이들은 구조화되지 않은 교육시스템, 불친절한 학습 과정과 승급시험, 러시아 발레교육 콘텐츠와 한국 현실과의 괴리감, 자신의 부족한 부분을 직면하고 정형화된 틀에 적응해야 하는 강박 등을 체험하고 있었다. 하지만 연구 참여자들은 바가노바 메소드 이수증의 가치를 알고 있었기에 자기주도적 학습을 통해 현실적 한계를 극복해나가고 있었다. 마지막으로 연구 참여자들은 바가노바 메소드과정 이수를 통해 ‘발레지도자로서 자신의 존재가치를 확인’하고 있었다. 바가노바 메소드 이수증은 커리어에서 긍정적으로 작용하고 있었으며 이들은 발레 교육현장에서 공신력을 인정받고, 만족을 느끼며 스스로에게 존재가치를 증명하고 있었다. 나아가 지속적인 노력과 발전을 위해 성찰하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 한국 바가노바 메소드과정 이수자들은 ‘지식’, ‘기술’, ‘태도’ 기반의 발레 교수역량 향상을 체험하고 있었다. 이들은 클래식 발레 지식을 학습자에게 명확하게 전달함으로써 수업의 효율이 향상되고, 한국발레 교육현장에서 연령이나 신체적 조건에 따른 맞춤형 교육을 추진함으로써 러시아 교육 커리큘럼과의 괴리감을 좁혀가고 있었다. 또한 발레 교수활동 기술을 활용하여 학습자들이 발레동작을 원활하고 능숙하게 수행할 수 있도록 돕고 있었으며, 클래식 발레 문화계승자로서 태도와 자질을 갖추고 최선을 다하는 발레지도자가 되었음을 체험하고 있었다. 넷째, 한국 바가노바 메소드과정의 교육적 문제점과 개선방안으로는 먼저 비구조화된 교육시스템 문제를 해결하고 참여자의 교육 성과 향상을 꾀하기 위해서 교재 제작이 시급하며, 다양한 영상 매체를 활용한 수업으로 개선되어야 한다. 또한 한국 발레교육 상황에 상응하지 않는 일부 영역에 대한 실천적 지식 습득 기반을 마련하기 위해서는 근육·해부학적 교육프로그램, 수업모형을 만들고 시연, 토론하는 과정, 레퍼토리 수업 추가 편성이 필요하다. 마지막으로 고등교육기관인 대학에서도 무용전공자들이 무용수로 진출하는 교육뿐만 아니라 다양한 직업을 영위할 수 있는 제도적 교육시스템의 변화가 필요하다. 따라서 본 연구는 한국 바가노바 메소드의 교육특징과 교육체험을 탐색함으로써 발레지도자에게 교육적 함의를 제공하였다. 또한 연구 참여자들의 발레 교수역량 향상 체험을 구체적으로 탐색하고 한국 바가노바 메소드과정의 개선방안을 모색했다는 점에서 의의가 있다. ;The purposes of this study were to search the educational feature and experience of Korea Vaganova method, to look at how the experience helped the improvement of ballet teaching competence and to provide major problems and suggestions for those problems. For this, the qualitative research paradigm used to consider the life, education, and learning of a ballet teacher. Based on the phenomenological field, the study participants were those who graduated from a dance department of a university and involved in educational activities at present, between 25 and 40 years old. Research materials were collected by an in-depth interview which were transcribed based on the recordings. The collected analyzing were materials based on the Conroys(2003) phenomenological method. The research results were as follows : First, the educational characteristic of Korea Vaganova method was to improve classical ballet teaching competence. The ballet teachers have been educated for the Stalinist educational philosophy, the knowledge, ballet technique, educational attitude. Second, the participants motivated for the initiation into Korea Vaganova method course were to attempt to widen the field of their expertise as a ballet teacher. They have participated in the training program to overcome their lack of learning materials and to hold qualification as a professional ballet teacher. Also, the participants experienced the turned out to have difficulties in unstructured educational system, unpleasant learning process. Finally, the participants have affirmed their self-esteem as a ballet teacher by taking the ballet teaching program. By getting the program certification, they has positive impact in their career and public confidence. Third, those who were in Korea Vaganova method course have improved their knowledge-/technique-/attitude-based ballet teaching competence. Fourth, Korea Vaganova ballet method has three educational problems that had to be solved. The first was unstructured educational system, and lecture which various image/visual media were needed. The second, some areas were not correspond with Korean ballet educational situation. To improve the teaching, the scientific knowledge and as anatomy and practical repertories. The final problem was the education of ballet teaching methods, which the participants could not take in a university, the higher educational institution. For this, universities should offer the ballet teaching method as well as practice of a professional dance. In conclusion, this study provided an educational implication to ballet teachers by exploring educational characteristics and experiences of Korea Vaganova method. Also, this study was significant to explore the improvement of ballet teaching method of to solve the problem of Korea Vaganova method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE