View : 558 Download: 0

고등학생의 다문화 수용성 영향 요인에 대한 탐색적 연구

Title
고등학생의 다문화 수용성 영향 요인에 대한 탐색적 연구
Other Titles
An Exploratory Study on the Influencing Factors of Multicultural Acceptability of High School Students
Authors
박노원
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김안나
Abstract
한국 사회에서 다문화 배경을 지닌 사람들의 수가 지속적인 증가추세를 보임에도 불구하고, 이들이 겪는 차별과 소외가 줄어들지 않고 계속해서 사회 문제가 되고 있다. 이러한 문제를 해결하고 사회 통합을 이루기 위해서는 정주민의 수용적 태도가 필요하다는 문제의식 아래, 본 연구는 고등학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 요인을 분석하여 그 시사점을 도출하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 개인 및 가정 배경 요인은 무엇인가? 둘째, 고등학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 사회적 관계 요인은 무엇인가? 셋째, 고등학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 문화 체험 요인은 무엇인가? 넷째, 고등학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 학교 교육 요인은 무엇인가? 연구 문제에 답하기 위해 한국교육종단연구2013 6차년도 자료를 사용하여 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 주요 연구 결과와 이에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 다문화 수용성에 영향을 미치는 개인 및 가정 배경 요인은 성별, 가구소득, 거주 지역으로 나타났다. 여성일수록, 가구소득이 많을수록, 대도시에 거주할수록 타 문화를 지닌 사람에 대해 관대한 태도를 보이는 것으로 나타났다. 이는 성별에 따른 차별화된 교육을 제공하여야 하며 중, 저소득층 계층을 중심으로 인식 개선 교육이 이루어져야 함을 의미한다. 또한, 지역을 고려한 교육 개입이 필요하다는 시사점을 주었다. 둘째, 중요한 타인인 부모, 교우, 교사와의 관계가 모두 다문화 수용성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 요인은 다문화 수용성을 가장 많이 설명하는 것으로 나타나 주변인과의 관계가 타문화, 타 인종을 수용하는 데 매우 중요하다는 것을 확인하였다. 특히, 교우관계는 변수 투입 이후 어느 모형에서도 관계적 요인 중 가장 큰 영향력을 보여주어, 학생들이 또래와 긍정적인 관계를 맺을 수 있도록 하는 다양한 프로그램이나 학급 운영이 요구된다는 것을 보여주었다. 셋째, 개인의 체험 변인 중 봉사 활동 기간이 다문화 수용성을 유의하게 예측하였다. 즉, 봉사 활동을 한 기간이 길수록 나와 다른 문화를 지닌 타인을 대하는 태도가 긍정적이라는 것을 확인하였다. 이는 일회적인 봉사 활동보다 지속적인 봉사 활동이 태도 변화에 긍정적이라는 점을 보여주며, 학교 현장에서 봉사 활동이 자발적이고 지속적으로 이루어질 수 있도록 교육적으로 지도해야 함을 시사하였다. 넷째, 학교 교육 요인 중 협동학습, 문화 존중 수업, 공동체 역량 제고 수업이 다문화 수용성에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 협동학습은 현재 조 편성이나 수업에 바로 사용할 수 있는 자료의 부족 등으로 실시되기 어려운 여건이므로, 교육 당국에서는 현장의 어려움을 파악하여 협동학습이 활발히 이루어질 수 있도록 조치해야 한다. 또한, 문화 존중과 공동체 역량 제고를 바탕으로 하는 내용이 수업에 잘 반영될 수 있도록 하는 교사의 노력이 필요하며, 교육청 차원에서는 다양한 지도 자료를 배포하여 일반적으로 이루어지는 교과 수업을 통해서도 고등학생의 다문화 수용성을 제고하려는 노력이 필요함을 알 수 있었다. ;Despite the continuous increase in the number of people from multicultural backgrounds in Korean society, the discrimination and alienation they experience continue to be a social problem. Under the awareness that the tolerant attitude of residents is necessary to solve this problem and achieve social integration, this study attempted to derive its implications by analyzing the factors affecting the multicultural acceptability of high school students. The purposes of this study are four-folds. First, what is the background factor that affects the multicultural acceptability of high school students? Second, what are the relational factors that influence the multicultural acceptability of high school students? Third, what are the experience factors that affect the multicultural acceptability of high school students? Fourth, what are the factors of school education that influence the multicultural acceptability of high school students? In order to answer these research questions, hierarchical regression analysis was conducted using data from the sixth year of the Korean Educational Longitudinal Study 2013. The main research results and their implications are as follows. First, the background factors affecting multicultural acceptability were gender, household income, and residential area. It was found that being women, high household income, and living in large cities than in towns and villages show tolerant attitude toward people with other cultures. This means that differentiated education according to gender should be provided, and awareness improvement education should be provided focusing on the middle and low-income classes. In addition, our results indicate the need for educational intervention considering regions. Second, it was found that the relationship between parents, friends, and teachers had a significant effect on multicultural acceptability. These factors were found to explain multicultural acceptability the most. In particular, friendship remained the most influential relational factor in all models, showing that various programs or class activities are needed to help students to have a positive relationship with their peers. Third, among individual experience variables, the period of volunteer work significantly predicted multicultural acceptability. In other words, it was confirmed that the longer the period of volunteer work, the more positive the attitude toward others with a different culture. This showed that continuous volunteer work is more positive for attitude change than one-time volunteer work, and suggested that educational guidance should be provided so that volunteer work can be voluntarily and continuously carried out. Fourth, among the factors of school education, class that adopts cooperative learning, class that teaches the respect for other culture, class that raise the sense of community were found to be effective. Cooperative learning is currently difficult to be implemented due to the lack of data that can be used immediately in class, so education authorities should identify difficulties in the field and take measures to actively adopt cooperative learning. At teachers' level, teacher should develop course contents based on respect for other culture and sense of community and at the level of school districts, they should distribute instructional materials that help teachers to improve high school students' multicultural acceptability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE