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액티브 시니어를 중심으로 한 모바일 UI디자인 전략에 대한 연구

Title
액티브 시니어를 중심으로 한 모바일 UI디자인 전략에 대한 연구
Other Titles
Research on Mobile User Interface (UI) Design for Active Senior : Focusing on text, vocabulary, icon, and color
Authors
이다솔
Issue Date
2022
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
본 연구의 목적은 오프라인 환경이 익숙한 시니어 세대가 기술의 발전으로 급격히 전환된 디지털·온라인 환경에 적응하기 위해 그들의 관점에서 필요한 UI 가이드 라인을 제공하고자 한다. 온라인 환경에서 자라 다양한 디지털 매체를 향유 해 온 젊은 세대들에 비해 오프라인 환경에 익숙한 시니어 세대들은 젊은 세대들을 중심으로 제공된 마케팅 활동으로 문명의 혜택 속에서 소외 되어 왔다. 그러나 기대수명의 연장으로 고령화 사회로 변모하면서 시니어 마케팅은 필수불가결하며, 젊은 세대보다 높은 구매력을 가진 시니어 세대는 잠재 소비층으로 주목 받고 있다. 이러한 디지털 환경을 적극적으로 수용하고 변화에 대해 유동적으로 대처하는 액티브 시니어의 등장으로 여러 기업들은 고객 층 확보를 위해 활발한 마케팅을 펼치고 있으며, 이들을 유치하기 위한 시니어 전용 UI 환경을 구축하고자 많은 노력을 기울이고 있다. 하지만 인지적, 신체적, 심리적인 변화를 겪는 시니어 세대들은 온라인 환경을 불편해하고 사라지는 오프라인 환경에 대해서 스스로에게 무기력함을 체감한다. 이를 해소하고 시니어 세대의 보다 유연한 소비 활동을 위해서는 이론적으로 예상한 배려가 아닌 그들의 시각까지 배려하는 접근이 필요하다. 본 연구에서는 노화로 인해 시니어들이 자연스럽게 겪게 되는 신체적, 인지적, 심리적인 요인들에 대해서 선행 연구들과 문헌들을 토대로 정리하고자 한다. 그리고 시니어들이 일상에서 마주하는 디지털 매체에서 자주 일어나는 무력감을 토 대로 알아보기 위해 일상과 직결된 서비스를 제공하는 금융 플랫폼을 대상으로 선정한다. 그리고 각 금융 기업에서 출시한 모바일 플랫폼 UI를 비교 분석한다.무력감을 유발하는 상황에 대해 이론적으로 알아본 후, 액티브 시니어를 주축으로 더 다양한 세대들이 기업에서 제공하는 모바일 환경에서 원하는 정보를 더 쉽게 얻게 하는 것이 목적이다. 이를 위해 디자인으로 해결 가능한 시각적 요소들을 도출하였다. 그리고 본 연구의 설문을 통해 액티브 시니어를 규정하고 이들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행 하였으며, 객관성을 얻기 위해 심층 인터뷰로 얻은 결과를 텍스트마이닝을 통해 분석하였다. 이 후 종합한 인사이트를 기반으로 시각적인 영역에서 해결 가능한 디자인 오류를 제거하고 개선점을 도출해 시니어 소비층을 위한 더 나은 UI디자인 환경을 제안하며, 나아가 모든 사용자를 위한 모바일 환경에서의 유니버셜 디자인을 지향하고자 한다.;The purpose of this research is to provide visual UI principles that are simpler to utilize in a digital environment. They are active seniors with an affinity for the online environment, unlike the existing senior generation, but the natural changes brought on by aging were considered as past studies and literature data on physical, intellectual, and psychological variables. This was selected by splitting it into four visual parts (text, vocabulary, icon, and color) that may be solved through design. Theoretically, Donald Norman's helplessness and human error were referenced throughout the research, and visual variables that create hopelessness were determined by comparing the existing mobile platform UI given by commercial banks. Five respondents who were satisfied with the survey were chosen based on their active senior lifestyles, and in-depth interviews were performed using screens created by the researchers specifically for the study. After that, in addition to the summary of the data, text mining was used to produce visual results in order to accomplish objectivity. The contents of the active seniors’ interview results on text, vocabulary, iconography, and colors have been summarized, and they are as follows: A correctly equipped mobile screen with characters and icons is preferred by active seniors over a text-only configuration. Subjects with poor vision were able to recognize the screen using the brightness contrast, there was a sense of brand color, and the color considering senior's perception helped to recognize the needed information on the screen. By concentrating on the visual parts of UI that can be solved by design, the results of this research will be used to enhance the mobile environment so that different generations may use it more readily.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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