View : 459 Download: 0

카롤 시마노프스키(Karol Szymanowski)의 ≪Masques, Op. 34≫에 대한 연구

Title
카롤 시마노프스키(Karol Szymanowski)의 ≪Masques, Op. 34≫에 대한 연구
Other Titles
A Study on ≪Masques, Op. 34≫ by Karol Szymanowski
Authors
임지윤
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은

김시내
Abstract
본 논문은 카롤 시마노프스키(Karol Szymanowski, 1882-1937)의 피아노 독주곡 ≪마스크≫(Masques Op. 34, 1915-1916)를 분석함으로써 그의 음악을 이해하는데 도움을 주기 위한 연구이다. 시마노프스키는 20세기 폴란드를 대표하는 피아니스트이자 작곡가였다. 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849) 이후 폴란드 음악사에서 중요한 인물로 꼽히는 시마노프스키는 다양한 작곡가들의 영향을 받았는데, 그의 음악은 음악 양식이 변화함에 따라 크게 세 시기로 나눌 수 있다. 제1기(1898-1914)는 쇼팽과 초기 스크리아빈(Alexander Nikolayevich Scriabin, 1872-1915)을 비롯하여 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897), 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883), 슈트라우스(Richard Georg Strauss, 1864-1949), 레거(Max Reger, 1873-1916) 등 독일 후기 낭만주의의 영향이 두드러지는 시기이다. 제2기(1914-1918)에는 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918), 라벨(Maurice Joseph Ravel, 1875-1937), 후기 스크리아빈 등의 영향을 받아 인상주의 스타일의 작품을 작곡하였으며, 제3기(1918-1937)는 폴란드의 민속적인 요소를 작품에 반영한 것이 특징적인 민족주의 스타일의 시기이다. ≪마스크≫는 제2기의 주요 작품으로 문학이나 전설에 등장하는 인물을 소재로 하며, 제1곡 <세헤라자데>(Shéhérazade), 제2곡 <어릿광대 탄트리스>(Tantris le Bouffon), 제3곡 <돈 후안의 세레나데>(Sérénade de Don Juan) 등 총 세 개의 악곡으로 구성되어 있다. 제2기는 인상주의 음악과 후기 스크리아빈의 영향이 나타남과 동시에 시마노프스키 고유의 독특한 음악 어법이 두드러지는 시기로 이와 관련된 음악적 특징을 작품에서 쉽게 찾아볼 수 있다. ≪마스크≫에는 다층적 짜임새를 비롯하여 온음음계, 5음음계, 복조성, 병진행, 페달 포인트, 잇단음표의 활용 등 인상주의 음악의 특징이 나타나며 후기 스크리아빈의 영향으로 신비화음과 더불어 다양한 감정을 표현하는 지시어가 빈번히 등장한다. 또한, 시마노프스키는 순환 기법을 사용함으로써 작품에 통일성을 부여하였고, 잦은 변박과 빠르기의 변화, 폭넓은 셈여림과 세세한 페달을 작품에 적용하였으며 여러 작곡기법을 혼합하거나 변형하는 등 이전의 작곡기법을 수용함과 동시에 자신만의 독창적인 방식으로 활용하여 음악을 이끌어갔다. 본 논문에서는 시마노프스키의 피아노 음악을 중심으로 그의 음악 세계와 양식적 변화를 탐구하였다. 또한, 제2기의 대표작인 ≪마스크≫의 작품 배경과 더불어 ≪마스크≫에 나타나는 음악적 특징을 제2기의 음악적 특징과 관련지어 구조, 화성, 리듬, 음악적 표현의 측면에서 구체적으로 분석하였다.;This paper aims to analyze the piano solo ≪Masques, Op. 34≫(1915-1916) by Karol Szymanowski(1882-1937), with a view to helping ones understand his music. Szymanowski was the leading Polish pianist and composer in the 20th century. Being considered to be the important figure in the Polish musical history after Frédéric François Chopin(1810-1849), Szymanowski was influenced by various composers and the periods of his music may be divided into three according to changes of his musical styles. The 1st(1898-1914) was the period significantly influenced by German post-Romanticism, including Chopin and Alexander Nikolayevich Scriabin(1872-1915) in his early years and also Johannes Brahms(1833-1897), Wilhelm Richard Wagner(1813-1883), Richard Georg Strauss(1864-1949) and Max Reger(1873-1916). In the 2nd period(1914-1918), under the influence of Claude Achille Debussy(1862-1918), Maurice Joseph Ravel(1875-1937) and Scriabin in his later years, he composed the impressionistic pieces. In addition, the 3rd period(1918-1937) is that of the nationalistic style and it has the characteristic that reflected Polish folk elements in the works. As his major work in the 2nd period based on characters that appear in literature or legends, ≪Masques≫ consists of the three pieces including the 1st , the 2nd and the 3rd . The 2nd period stands out in the unique musical language of Szymanowski’s own in addition to the influence from impressionist music and Scriabin in his later years, and related musical features can be easily found out from his work. ≪Masques≫ shows characteristics of impressionist music of the whole-tone scale, pentatonic scale, bitonality, parallel motion, pedal point and tuplet including the multi-layered structure, along with the frequent appearance of dynamics expressing rich feelings and mystic chords under the influence of Scriabin in his later years. Furthermore, Szymanowski gave the work unity by using the cyclic technique and applied the frequent irregular meter and changing tempo, a variety of dynamics and delicate pedals to the work. Besides, he not only accepted the existing composing techniques but used his own original techniques by mixing or changing a lot of composing techniques. Focusing on the piano music by Szymanowski, this paper examined his musical world and stylistic changes. Besides, pondering upon the background of ≪Masques≫ which is the representative work in the 2nd period, the study conducted the analysis on its musical characteristics in relation to those of the 2nd period, in terms of structure, harmony, rhythm and musical expressions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE