View : 397 Download: 0

성인진입기 음악대학생의 진로장벽과 진로결정수준의 관계

Title
성인진입기 음악대학생의 진로장벽과 진로결정수준의 관계
Other Titles
A Study on the Relationship between Career Barriers and Career Decision Levels of Music Students in Emerging Adulthood: The Mediation Effect of Failure Tolerance and Career Decision-making Self-efficacy
Authors
오수진
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양수진
Abstract
본 연구는 음악대학생들을 대상으로 하여, 이들이 지각하고 있는 여러 내외적 진로장벽과 진로결정수준 사이의 관계를 살펴보고자 하였다. 음악대학생들은 자신의 전공 및 직업의 선택과 관련된 확신의 정도를 뜻하는‘진로결정수준’이 학년이 올라가면서 점점 감소하여 졸업할 시기에는 매우 낮아지는데, 이는 학년이 올라갈수록 진로결정수준이 높아진다는 일반대학생들과는 상반되는 결과를 나타낸다(추상희, 최진호, 2020). 이는 재능과 흥미만을 중심으로 어린 시기에 전공 선택이 이루어지는 예체능 전공의 특수성으로 인해, 진로발달을 어렵게 만드는 개인 내적이거나 환경적인 조건들을 뜻하는‘진로장벽’을 높게 지각하기 때문이라고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 음악대학생들의 진로장벽과 진로결정수준 간의 관계를 살피고, 실패를 건설적으로 바라보는 경향성인‘실패내성’과 진로와 관련된 과업을 잘 해낼 수 있다고 믿는 신념이자 자신감을 뜻하는‘진로결정 자기효능감’을 두 변인 간 관계를 설명할 수 있는 매개변인으로서 탐색하고자 한다. 이를 위해 현재 음악대학에 재학 중인 성인진입기(만 18-25세) 대학생 209명을 대상으로 자기보고식 온라인 설문조사를 실시하였다. SPSS 25.0을 활용하여 주요 변인 간의 상관분석을 실시하였고, Process macro 4.0으로 변인 간의 관계를 확인하였다. 이후 Bootstrapping을 실시하여 매개효과의 유의성을 검정하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 주요 변인의 차이 검정 결과, 진로결정수준, 진로장벽, 진로결정 자기효능감의 전체 및 일부 하위요인에서 유의한 차이를 확인하였다. 먼저, 진로결정수준 전체 변인에서 유의한 차이가 있었다. 진로장벽 전체 변인 또한 유의하였는데, 특히 자신감 부족, 신체적 문제, 대학 내 진로지도의 부족, 불안정한 직업환경의 문제의 하위요인에서 유의미한 성차가 나타났다. 마지막으로, 진로결정 자기효능감의 하위요인 중 문제해결에서도 유의한 차이를 보였다. 둘째, 주요 변인 간 상관분석을 실시한 결과, 주요 변인 간의 상관이 모두 유의하게 나타나 변인 간 밀접한 관련성이 있음을 확인할 수 있었다. 먼저, 진로결정수준은 진로장벽과 부적인 상관을 보였고, 실패내성과 진로결정 자기효능감과는 정적인 상관을 나타냈다. 또한, 진로장벽은 실패내성, 진로결정 자기효능감과 부적 상관을 나타냈다. 마지막으로 실패내성과 진로결정 자기효능감은 유의한 정적 상관을 가지는 것으로 확인되었다. 셋째, 독립 및 매개 변인들이 진로결정수준을 예측하는지 확인한 결과, 진로장벽은 진로결정수준을 부적으로 예측하는 것으로 나타났다. 실패내성은 진로결정수준을 유의하게 예측하지 못했지만, 진로결정 자기효능감은 진로결정수준을 부적으로 예측하는 것으로 나타났다. 넷째, 연구모형 검정을 위해 Bootstrapping을 실시한 결과, 진로장벽과 진로결정수준 간의 관계에서 실패내성의 단순매개효과는 통계적으로 유의하지 않았으나, 진로결정 자기효능감의 단순매개효과는 유의하였다. 특히, 진로장벽이 실패내성과 진로결정 자기효능감을 순차적으로 거쳐 진로결정수준에 이르는 이중매개가 유의함을 확인하였다. 연구 결과를 종합해보면, 음악대학생들은 진로를 결정함에 있어서 여러 내적, 외적 장벽을 경험하게 되는데, 이때 실패를 건설적으로 받아들이는 개인일수록 자신이 계획한 진로목표를 달성하는데 필요한 과업을 성공적으로 수행할 수 있는 믿음이 증가한다. 나아가 그 믿음이 클수록 진로 과업을 잘 해낼 수 있다는 자신감이 생겨 더욱더 다양한 직업을 고려하게 되는 등 진로와 관련된 효과적인 의사결정을 촉진하고, 결국 진로결정수준이 높아짐을 의미한다. 본 연구는 동기적이고 인지적인 특징을 가진 실패내성과 진로결정 자기효능감이라는 두 매개 변인의 탐색을 통해, 음악대학생들의 진로결정수준을 높이기 위한 심리 내적 기제를 탐구하였다는데 의의가 있다. 특히 여러 직업의 가능성을 탐색해 볼 기회가 적은 음악대학생의 특수성을 반영한 진로 관련 연구는 상대적으로 미비한 실정이다. 더구나 이들의 진로결정수준에 영향을 주는 내적 기제들을 주제로 탐색한 연구는 더욱 부재하다. 이러한 상황을 고려할 때, 본 연구결과는 다양한 진로에 대해 고민하는 음악대학생뿐 아니라 각 대학의 취업 지원 서비스 및 교육에 반영할 수 있는 실질적인 기초자료로 쓰일 수 있을 것이다. ;This study attempted to examine the relationship between various internal and external career barriers and career decision levels perceived by music college students. Music students' "career decision level," which means the degree of certainty related to their major and career choice, gradually decreases as the grade goes up, and becomes very low at graduation, contrary to general college students. This can be attributed to the high perception of career barriers, which means individual internal or environmental conditions that make career development difficult due to the specificity of arts and physical education majors where major choices are made at an early age. Therefore, this study examines the relationship between career barriers and career decision levels of music college students and explores the relationship between the two variables, 'failure tolerance', which is a belief that one can perform career-related tasks well. An online self-report survey was conducted on 209 adult college students (18-25 years old) currently attending music colleges. Correlation analysis between major variables was conducted using SPSS 25.0, and the relationship between variables was confirmed with Process macro 4.0. After that, bootstrapping was performed to test the significance of the mediating effect. The main results of this study are as follows. First, as a result of the difference t-test of major variables according to gender, significant differences were confirmed in the level of a career decision, career barrier, overall career decision self-efficacy, and some sub-factors. First, there was a significant difference in the overall variable of the career decision level. The overall variable of career barriers was also significant, especially in the sub-factors of lack of confidence, physical problems, lack of career guidance in universities, and unstable work environments. Finally, among the sub-factors of career decision-making self-efficacy, there was a significant difference in problem-solving. Second, as a result of conducting correlation analysis between major variables, all of the correlation between major variables was significant, confirming that there was a close relationship between variables. First, the level of career decision was negatively correlated with career barriers, and it was positively correlated with failure tolerance and career decision self-efficacy. In addition, career barriers showed a negative correlation with failure tolerance and career decision-making self-efficacy. Finally, it was confirmed that failure tolerance and career decision-making self-efficacy had a significant positive correlation. Third, as a result of checking whether independence and parameters predict the level of a career decision, it was found that career barriers negatively predict the level of career decision. Failure tolerance did not significantly predict the level of a career decision, but career decision self-efficacy was found to predict the level of career decision negatively. Fourth, as a result of bootstrapping for the research model test, the simple mediating effect of failure tolerance in the relationship between career barriers and career decision level was not statistically significant, but the simple mediating effect of career decision self-efficacy was significant. In particular, it was confirmed that the double mediation that reached the level of career decision-making was significant through career barrier resistance and career decision self-efficacy sequentially. As a result, music college students experience various internal and external barriers in determining their career path, and the more individuals constructively accept failure, the more they believe in successfully performing the tasks necessary to achieve their planned career goals. Furthermore, the greater the belief, the more confident you can do your career task, which promotes effective career-related decision-making, such as considering more and more diverse jobs and eventually increases the level of career decision-making. This study is meaningful in that it explored the psychological mechanism to increase the career decision level of music college students through the search of two parameters: failure tolerance with motivational and cognitive characteristics and career decision self-efficacy. In particular, career-related studies reflecting the specificity of music college students with few opportunities to explore the possibilities of various occupations are relatively insufficient. Moreover, more studies are exploring internal mechanisms that affect their career decision level. Considering this situation, the results of this study can be used as practical basic data that can be reflected in employment support services and education at each university as well as music college students who are worried about various careers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE