View : 404 Download: 0

텍스트 마이닝을 활용한 시·도교육청 교육정책의 동향 분석

Title
텍스트 마이닝을 활용한 시·도교육청 교육정책의 동향 분석
Other Titles
An Analysis of Education Policy in Municipal and Provincial Office of Education using Text Mining: Focusing on Annual Policy Plans between 2015 and 2022
Authors
이은혜
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
본 연구의 목적은 시·도교육청 교육정책의 특징 및 변화 과정을 분석하는 것이다. 이에 따라 시·도교육청의 주요업무계획 내용을 분석하여 정책적으로 나아갈 방향을 제시하였다. 본 연구는 시·도교육청 정책의 주요 특징을 교육청별, 교육감의 정치성향별, 시기별로 파악하기 위하여 텍스트 마이닝을 활용하여 분석하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 시·도교육청 주요업무계획 문서에 제시된 정책의 특징은 무엇인가? 둘째, 시·도교육청별 정책의 특징은 어떤 차이가 있는가? 셋째, 교육감의 정치성향에 따른 정책의 특징은 어떤 차이가 있는가? 넷째, 시·도교육청의 정책은 시기별로 어떤 변화가 있는가? 다섯째, 시·도교육청의 정책 키워드는 교육감의 정치성향 및 시간의 흐름에 따라 어떤 차이와 변화가 있는가? 본 연구는 위의 연구 문제를 분석하기 위하여 8년간 17개 시·도교육청의 주요업무계획 문서를 교육청별, 교육감의 정치성향별, 시기별로 구분하고 시·도교육청 정책의 특징을 탐색하기 위하여 텍스트 마이닝 기법을 실시하였다. 텍스트 마이닝에 활용된 연구 자료는 17개 시·도교육청의 자료를 모두 수집할 수 있는 2015년부터 2022년까지 시·도교육청의 주요업무계획 문서로 선정하였다. 시·도교육청 주요업무계획을 바탕으로 교육청별, 교육감의 정치성향별, 시기별로 분석한 내용을 종합하면 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015년부터 2022년까지 8년간 17개 시·도교육청 주요업무계획을 대상으로 TF 분석과 키워드 중심성 분석을 수행한 결과, ‘지원’, ‘학교’, ‘학생’ 등의 키워드의 빈도 및 중심성이 가장 높게 나타나 시·도교육청 정책은 학교와 학생 등 교육 수요자에 대한 지원을 강조하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 의미연결망 군집화 분석을 실시하여 8가지 주제를 유추한 결과, 활동 중심 교육과정, 자료 개발 및 우수사례 확산, 교육공동체, 수요자 맞춤형 정책, 교원의 전문성 신장, 기초학력 보장, 학교 환경 및 문화, 놀이 중심 유아교육 등의 주제가 드러났다. 둘째, 최근 8년간 17개 시·도교육청 주요업무계획 문서를 교육청별로 구분하여 TF 값을 분석한 결과, 대체로 키워드의 구성 및 순서가 17개 시·도교육청에서 유사하게 나타났다. 이에 특정 집단에서만 특징적으로 출현한 키워드에 높은 값을 산출하는 TF-IDF 분석을 교육청별로 수행하였으며, 분석 결과, 각 교육청의 특색사업과 지향하는 가치, 교육과정 등 각 교육청의 정책적 특징과 관련된 키워드를 도출할 수 있었다. 셋째, 시·도교육청의 주요업무계획을 교육감의 정치성향별로 구분하여 TF와 TF-IDF, 중심성을 분석한 결과, 가치와 교육과정 정책 등에서 정치성향별 차이가 드러났다. 의미연결망 군집화 분석 결과에서도 교육감의 정치성향별로 강조점의 차이가 드러났는데, 학교 환경 및 문화 주제에 관하여 정치성향에 관계없이 안전을 강조하고 있었으나, 관련하여 진보성향 교육감의 경우 민주를 강조하고, 보수성향 교육감의 경우 청렴과 기초학력을 강조하는 차이를 확인하였다. 또, 인재상에 대하여 진보에서는 민주시민을, 보수에서는 글로벌과 미래를 강조하였으며, 지향하는 가치에 관하여 진보는 인권 보호와 평화 등을, 보수는 희망, 감동, 행복 등을 강조하는 차이를 확인하였다. 넷째, 교육감의 임기별로 TF 분석을 실시한 결과, 2019년 이후 민선 3기 교육감 임기에 민주시민교육의 출현빈도가 높아진 것을 확인하였으며, 2019년 이후 행복의 출현빈도가 낮아진 것을 확인하였다. 임기별 및 연도별 TF-IDF 분석 결과, 각 시기에 강조된 교육과정과 가치, 사업 등이 키워드로 떠오른 것을 확인할 수 있었다. 바탕교육, 인성교육 등의 교육과정은 출현빈도가 감소하였지만, 인공지능교육, 생태전환교육은 증가하였다. 또한, 최근 교육에서 닥친 문제인 기후위기와 기술의 발전, 감염병으로 인한 팬데믹 상황 등과 관련된 키워드들도 다수 확인할 수 있었다. 다섯째, 시·도교육청 주요업무계획 문서를 교육청별, 교육감의 정치성향별, 시기별로 분석한 결과, 시·도교육청 주요업무계획의 대상 및 정책 수요자 중 학부모와 교원의 출현율이 감소하는 한편, 학생의 출현율은 유지되고 있음을 확인하였다. 시·도교육청 주요업무계획의 가치 지향의 연도별 추이를 분석한 결과, 평화, 협력, 미래, 혁신, 민주, 시민, 인권 등 증가세를 보인 키워드는 진보성향과 관련이 있었으며, 행복, 희망, 배려, 창의 등 감소세를 보인 키워드는 보수성향과 관련이 있는 것으로 나타났다. 시·도교육청 주요업무계획의 교육과정 지향에서 또한 진보성향과 관련이 있는 민주시민교육의 출현율이 급격하게 증가하는 가운데, 그 외의 기술, 환경 등의 문제를 포함한 여러 교육과정 키워드의 출현율은 감소하거나 일정 폭 이상 상승하지 않음을 확인하였다. 환경변화의 대응 관련 키워드의 연도별 출현율을 분석한 결과, 시·도교육청의 주요업무계획에 시대의 흐름에 따른 현안이 반영되고 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 시·도교육청은 지방교육자치 기관으로서 지역 특성을 반영한 맞춤형 교육정책을 기획하고 추진할 필요가 있다. 둘째, 기술 및 환경의 급격한 변화에 따라 미래교육에 대한 대응이 강화되어야 한다. 셋째, 시·도교육청의 교육정책에서 교육과정 지향 및 가치 지향의 이념 편향성이 드러나고 있는데 교육과정의 정치적 편향을 지양하고 정치적 중립성을 지킬 필요가 있다. 본 연구는 시·도교육청의 주요업무계획 문서에 대한 키워드 빈도와 중심성, 의미연결망 분석을 통해 시·도교육청 교육정책의 주요 특징을 확인하였다. 교육청별 분석을 통해 시·도교육청이 지방교육자치 기관으로서 교육정책에 있어서 시·도별 지역의 특성이 반영되고 있는지 확인하였고, 시기별 분석을 통해 시·도교육청의 교육정책에 시류의 현안이 반영되는 정도를 확인하였으며, 교육감의 정치성향별 분석을 통해 시·도교육청의 교육정책에 가치 및 이념지향에 관련하여 정치적 편향성이 존재하는지 확인한 데에 연구의 의의가 있다.;The purpose of this study is to analyze the characteristics and change process of education policies of municipal and provincial offices of education. Accordingly, the contents of annual policy plans of the municipal and provincial offices of education were analyzed and the direction of policy progress was suggested. This study analyzed the main characteristics of the policies of the municipal and provincial offices of education by using text mining to grasp the political characteristics of the superintendent by education office, political orientation, and time period. Specific research problems to achieve this research purpose are as follows. First, what are the characteristics of the policy presented in the annual policy plan document of the municipal and provincial offices of education? Second, what are the differences in the characteristics of policies by municipal and provincial education offices? Third, what are the differences in the characteristics of policies according to the political orientation of the superintendent of education? Fourth, what changes do the policies of the municipal and provincial offices of education change by time period? Fifth, what are the differences and changes in the policy keywords of the municipal and provincial offices of education over time and the political orientation of the superintendent of education? In this study, 17 municipal and provincial offices of education were classified by education office, political orientation, and time period for 8 years, and text mining techniques were conducted to explore the characteristics of policies of municipal and provincial offices of education. The research data used for text mining, the annual policy plan document of the municipal and provincial offices of education from 2015 to 2022, were selected since all data from 17 municipal and provincial offices of education were available. Based on the annual policy plan of the municipal and provincial offices of education, the main research results are as follows. First, as a result of conducting TF analysis and centrality analysis on 17 annual policy plans for 8 years from 2015 to 2022, it was confirmed that the frequency and centrality of keywords such as "support", "school", and "student" were the highest, emphasizing support for education consumers such as schools and students. In addition, 8 topics were inferred by conducting a semantic network clustering analysis, and topics such as activity-oriented curriculum, data development and spread of best practices, educational community, customized policies for education consumers, enhancing teachers' expertise, guaranteeing basic academic skills education, school environment and culture, and play-based preschool curriculum. Second, as a result of analyzing TF values by classifying 17 annual policy plan documents by education office over the past 8 years, the composition and order of keywords were generally similar in 17 municipal and provincial education offices. Accordingly, TF-IDF analysis that calculates high values for keywords that appear only in a specific group was conducted for each education office. As a result, keywords related to characteristics of each education office such as policy that highlight regional characteristics, value and curriculum emphasized by each education office were derived. Third, as a result of analyzing TF, TF-IDF, and centrality by dividing the annual policy plans of the offices of education by political orientation, differences by political orientation were revealed in values and curriculum policies. The results of the semantic network clustering also revealed differences in emphasis by political orientation of superintendent. In school environment and cultural topics, safety was emphasized regardless of political orientation, while in the case of liberal superintendent, democracy was emphasized, and integrity and basic academic skills were emphasized in the case of conservative superintendent. Liberal superintendent emphasized democratic citizens, while conservative superintendent emphasized global and future model regarding education objective. Liberals emphasized human rights protection and peace, while conservatives emphasized hope, happiness, and touching emotion. Fourth, as a result of conducting TF analysis by the superintendent's term, the frequency of appearance of democratic citizenship education increased during the third term of the superintendent of the popular election after 2019, and the frequency of appearance of happiness decreased after 2019. As a result of TF-IDF analysis by term and year, the curriculum, values, and projects emphasized at each period emerged as keywords. The frequency of appearance in curriculums such as basis education and education of humanism decreased, but artificial intelligence education and ecological conversion education increased. In addition, a number of keywords related to the recent problems in education, such as the climate crisis, the development of technology, and the pandemic situation caused by infectious diseases, appeared. Fifth, as a result of analyzing annual policy plan documents by education office, political orientation, and time period, it was confirmed that the appearance rate of parents and teachers among policy consumers decreased while the appearance rate of students was maintained. As a result of analyzing the annual trend of keywords related to value orientation, keywords that showed increase such as peace, cooperation, future, innovation, democracy, citizens, and human rights were found to be related to liberals, while keywords that showed decrease such as happiness, hope, consideration, and creativity were found to be related to conservatives. While the rate of democratic citizenship education related to liberal superintendent increased in the curriculum orientation of annual policy plans of the municipal and provincial offices of education, the appearance rate of various curriculum keywords, including technology and environment, did not decrease or rise more than a certain extent. As a result of analyzing the annual appearance rate of keywords related to the response to environmental changes, pending issues according to the trend of the times were reflected in the annual policy plans of the municipal and provincial offices of education. Based on these research results, policy suggestions are as follows. First, the municipal and provincial offices of education need to plan and promote customized education policies that reflect regional characteristics as local education autonomous institutions. Second, response to future education should be strengthened according to rapid changes in technology and environment. Third, the educational policy of the municipal and provincial offices of education reveals ideological bias toward curriculum and value, and it is necessary to avoid political bias in the curriculum and maintain political neutrality. This study confirmed the main characteristics of education policies of municipal and provincial offices of education through analysis of keyword frequency, centrality, and semantic network for annual policy plan documents of offices of education. The analysis by the office of education confirms that the characteristics of each city and province are reflected in education policies, the degree to which current issues are reflected in education policies by time period, and the value and ideological orientation of the office of education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE