View : 418 Download: 0

연장입양 아동과 주 양육자와의 애착형성을 위한 음악중재 사례

Title
연장입양 아동과 주 양육자와의 애착형성을 위한 음악중재 사례
Other Titles
A case of music arbitration to form attachment between an extended-adopted child and the primary caregiver
Authors
전예은
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 연장입양 아동과 주 양육자의 안정적 애착관계형성을 위한 음악치료 사례연구이다. 연구 참여자는 연장입양 아동과 주 양육자 3쌍으로 연구 설명 후 연구 동의와 사전검사를 진행하고 음악 중재를 진행하였다. 연장입양 아동과 주 양육자와의 안정적 애착관계형성을 위해 주 2회 40분씩 총 8회기 진행한 음악치료 프로그램은 총 3단계로 구성하였다. 프로그램의 단계는 애착척도인 부모-유아 애착척도(IPPA-R)의 하위요인을 중심으로 프로그램 단계를 구성하여 진행하였다. 활동 내 애착행동관찰은 애착평가 도구인 Q-set의 하위요소와 질문목록을 참고해 연구자가 음악적 행동으로 수정하여 사용하였다. 수정한 문항은 음악치료 박사 2인에서 2차례 타당도 검증을 받아 사용하였다. 연구자는 프로그램을 구성한 후 음악중재를 시작하였다. 음악 중재 후에는 사후검사와 애착행동 관찰을 진행하였다. 본 연구에서는 애착관계인 애착행동 변화를 분석하기 위해 사전-사후 검사를 부모-유아 애착척도를 사용하여 평정하였다. 평정한 결과는 총점 평균 5점이 향상되었다. 참여 아동A-주 양육자A는 59점에서 60점으로 1점 증가하였고 아동B-주 양육자B는 58점에서 75점으로 총 17점 증가하였으며 아동C-주 양육자C는 62점에서 59점으로 3점 하락하는 결과가 나타났지만 사전, 사후 총 평균 5점 상승하였다. 아동의 애착행동은 5가지 하위 영역 중 아동C-주 양육자C의 신체적접촉즐김의 항목을 제외하고 모든 항목에서 상승하는 결과가 나타났다. 사후 어머니들의 보고에 따르면 아동이 자신의 주장을 표현한다거나 설득하는 모습이 빈번하게 나타났다고 하였다. 음악 중재를 통해서 주 양육자와 연장입양 아동의 안정적인 애착관계가 향상되기 때문에 음악이 중요한 매개체와 도구가 되었다고 사료된다.;This study is a case study of music therapy to form a stable attachment relationship between older children adoption and a primary caregiver. Participants in the study were three pairs of older children adoption and primary caregivers, and after explaining the study, music intervention was conducted after research consent and preliminary examination. In order to form a stable attachment relationship with older children adoption and their primary caregivers, the music therapy program, which was conducted twice a week for 40 minutes, consisted of a total of three stages. The program stage was conducted by organizing the program stage focusing on the sub-factors of the parent-infant attachment scale (IPPA-R), which is an attachment scale. Attachment behavior observation in the activity was modified and used by the researcher as musical behavior by referring to the sub-elements and question lists of the attachment evaluation tool Q-set. The revised question was used after being verified twice by two doctors of music therapy. After conducting a pilot study before music intervention, the researcher modified the program to start music intervention. After music intervention, post-mortem examination and attachment behavior observation were conducted. In this study, in order to analyze the change in attachment behavior, which is an attachment relationship, a pre-post test was evaluated using a parent-infant attachment scale. The evaluation result improved the total score by an average of five points. Participating child A - primary caregiver A increased by 1 point from 59 to 60 points, participating child B - primary caregiver B increased by 17 points from 58 to 75 points, and child C - primary caregiver C decreased by 3 points from 62 to 59 points, but the total average increased by 5 points before and after. Among the five sub-areas, children's attachment behavior increased in all items except for the items of enjoying physical contact of child C - primary caregiver C. According to reports from mothers who were participated after intervention, the child was expressed his or her argument and persuasion frequently. It is believed that music has become an important medium and tool because the stable attachment relationship between primary caregiver and the older children adoption is improved through music intervention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE