View : 1293 Download: 0

외과병동 신규간호사를 위한 레지던시 프로그램 관련 교육요구도

Title
외과병동 신규간호사를 위한 레지던시 프로그램 관련 교육요구도
Other Titles
Education Needs for Residency Program of New Graduate Nurses in Surgical Units
Authors
강혜진
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김건희
Abstract
This descriptive study aimed to identify the educational needs and priorities required for new graduate nurses to perform clinical practice in the general hospital surgical units. 100 new graduate nurses with less than 12 months of work experience were recruited. Data were collected from February 22nd to March 7th, 2022, through an online survey. The collected data were analyzed by using SPSS statistics, version 26.0. Frequency analysis, descriptive statistics, and paired t-tests were conducted, and the Borich needs assessment and the Locus for Focus Model were used to identify educational priorities. The research findings were as follows The score of the present level was significantly lower than that of the required level considering the total of sub-sections. There are 3 sections as highest priorities for needs by using double analysis used the Borich Needs Assessment and Locus for Focus Model. Sections as the highest priorities for needs: “Emergency care”, “Diagnostic test and procedure care”, “Communication and collaboration” Furthermore, 10 sub-sections in 3 sections were identified as the highest priorities. “Emergency care” section includes 4 sub-section.: “To evaluate and record the performance results of responding to emergency situations”, “To prepare medication, supplies and equipment for emergency care”, “To perform one's role in emergency care”, “To assess the patient's condition in the event of an emergency” “Diagnostic test and procedure care” section includes 2 sub-section.: “To recognize emergencies that may occur during diagnostic test and procedures with preparing supplies, equipment, and asking for help from medical personnel”, “To understand the information about diagnostic test and procedures performed to patients” “Communication and collaboration” section includes 4 sub-section.: “To take over the identified data and nursing activities in an integrated and logical manner”, “To take over according to the items”, “To coordinate the opinion with the doctor about the prescription, if there is any suspicion of an error in the doctor's prescription”, “To adjust the patient's planned treatment schedule in consultation with the medical staff considering the patient's condition” In this study, 3 sections and 10 sub-sections were identified as the highest priority in the educational needs required for new graduate nurses in the surgical units to perform clinical practice. Therefore, Based on this, it is necessary to develop and apply a residency program for new graduate nurses in the surgical units that can be applied to the clinical field.;외과병동 신규간호사의 불충분한 간호지식과 경험의 부족은 급성치료를 요구하는 외과적 환경 특성과 맞물려 임상실무 수행의 어려움이 가중되고 있다. 이를 극복하기 위해서는 임상실무 표준 준수 및 질적 간호 제공을 가능하게 하는 교육 프로그램인 간호사 레지던시 프로그램이 필요하다. 프로그램 개발을 위해서는 외과병동 신규간호사가 필요로 하는 교육요구에 대해 조사하고 체계적인 분석 방법을 이용하여 교육요구를 확인할 필요가 있다. 이에 본 연구는 외과병동 신규간호사가 스스로 인식하는 임상실무를 수행하는데 필요한 현재 능력수준과 앞으로 요구되는 능력수준을 조사하고, 이에 대한 우선순위를 Borich 요구도 공식과 Locus for Focus 모델을 활용하여 체계적으로 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구 대상자는 종합병원 외과병동에서 근무하는 근무경력 12개월 미만의 신규간호사 100명이며, 2022년 2월 22일부터 3월 7일까지 온라인 설문조사를 이용하여 자료를 수집하였다. 연구도구는 외과병동 신규간호사의 레지던시 프로그램에 대한 교육요구도를 측정하고자 개발한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, paired t-test, Borich 요구도 공식, Locus for Focus 모델을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 평균 연령은 24.3±1.35세이며, 평균 근무경력은 7.66±2.45개월이었다. 부서 현장 교육기간은 4주 이상 8주 미만이 68%로 가장 높았다. 신규간호사 1명을 교육한 프리셉터의 수는 1명 25%, 2~3명 30%, 4명 이상 45%이었다. 신규간호사의 하루 평균 근무시간은 9.78±1.25시간이었으며, 담당하는 평균 환자 수는 12.24±3.85명이었다. 2. 대상자의 현재 능력수준(3.14±0.70)과 요구되는 능력수준(3.96±0.71)의 차이는 통계적으로 유의하였다(t=9.51, p<.001). Borich 교육요구도와 Locus for Focus 모델 간의 중복 검정 결과, ‘응급상황간호’, ‘검사 및 시술간호’, ‘의사소통 및 협력’으로 3개의 영역이 교육요구도 최우선순위군으로 도출되었다. 영역별 문항을 살펴보면, ‘응급상황간호’영역에서는 ‘응급상황 대처에 대한 수행결과를 평가하고 상황을 기록한다.’, ‘응급상황 대처를 위한 약물, 물품 및 장비를 준비한다.’, ‘응급상황 대처시 자신이 맞은 역할을 수행한다.’, ‘응급상황 발생시 환자상태를 사정한다.’로 총 4개의 문항이 도출되었다. ‘검사 및 시술간호’영역에서는 ‘검사 및 시술 중에 발생 가능한 응급상황을 인지하고 물품 및 장비 준비, 의료인(의사 또는 동료 간호사)에게 도움을 요청한다.’, ‘환자에게 시행되는 검사 및 시술 정보(목적과 절차)를 이해한다.’로 총 2문항이 도출되었다. ‘의사소통과 협력’영역에서는 ‘파악한 자료와 수행한 간호활동을 통합하여 논리적으로 인계한다.’, ‘인수인계해야 할 항목에 따라 인수인계한다.’, ‘처방의 오류가 의심될 경우 의사와 처방에 대해 의견을 조정한다.’, ‘환자의 계획된 치료 일정을 환자의 상태를 고려하여 의료진과 협의하여 조정한다.’로 총 4문항이 도출되었다. 외과병동 신규간호사의 레지던시 프로그램에 대한 최우선순위 교육요구도로 3개의 영역과 10개의 문항이 확인된 바, 도출된 영역과 문항은 임상실무에서의 필요성 대비 외과병동 신규간호사 교육에서 구체적으로 다뤄지지 않아 교육요구도에 높게 반영된 것으로 확인되었다. 이에 최우선순위 영역과 문항을 외과병동 신규간호사를 위한 실무중심의 교육 주제 선정 및 교육 내용 구성에 이용할 수 있다. 본 연구는 외과병동 신규간호사를 위한 레지던시 프로그램 개발에 필요한 기초자료를 마련하고자 한 것에 의의가 있으며 이를 기반으로 하여 임상현장에 적용 가능한 신규간호사 레지던시 프로그램의 개발과 적용이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE