View : 427 Download: 0

방임을 경험한 다문화 가정 아동의 정서표현을 위한 미술치료 질적 사례 연구

Title
방임을 경험한 다문화 가정 아동의 정서표현을 위한 미술치료 질적 사례 연구
Other Titles
A Qualitative Case Study of Art Therapy for the Emotional Expression of a Child Who Experienced Negligence and Came From a Multicultural Family
Authors
강수진
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박소정
Abstract
본 연구는 방임을 경험한 다문화 가정 아동이 정서표현을 위한 미술치료를 통해 어떠한 경험을 하며, 그 경험의 의미는 무엇인지 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 연구 참여자의 특수한 상황을 고려하여 질적 사례 연구를 적용하였다. 본 연구의 참여자는 방임을 경험한 다문화 가정 아동으로 초등학교 5학년에 재학중인 12세 남아이다. 본 연구자는 2022년 1월부터 2022년 6월까지 주 1회 60분씩, 총 10회의 미술치료를 진행하였다. 자료 수집은 매회기 수집된 녹음 및 축어록, 미술작품 사진, 보호자와 기관 담당자와의 면담, 슈퍼비전 자료, 회기별 관찰 및 임상 일지 등을 통해 이루어졌다. 자료 분석에는 Creswell(2015)이 제시한 질적연구에서의 자료분석을 사용하여 연구 참여자가 미술치료에서 경험한 것과 그 경험의 의미를 알아보고자 하였다. 수집된 자료를 바탕으로 분석한 결과, <나의 마음을 말로 표현하기 어려움>, <규칙적인 치료적 틀 안에서 안정감을 느낌>, <미술을 통해 나의 긍정적인 정서를 마주함>, <감추었던 나의 생각과 마음을 드러냄> 이라는 4개의 상위주제와 12개의 하위주제로 도출되었다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 방임을 경험한 다문화 가정 아동의 정서표현을 위한 미술치료에서 경험한 것에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서표현에 위축된 모습을 보였던 연구 참여자는 미술치료를 통해 언어적ㆍ비언어적 정서표현이 확장되었다. 둘째, 연구 참여자는 말하기 어려운 내면의 정서를 미술작품으로 안전하게 표현할 수 있었다. 셋째, 연구 참여자는 일정한 미술치료 과정에서 안정감을 느끼고 연구자와 신뢰 관계를 형성하였으며 이를 바탕으로 타인과의 관계에서도 긍정적인 경험을 할 수 있었다. 연구의 결론을 종합해보면, 방임을 경험한 다문화 가정 아동은 정서표현을 위한 미술치료를 통해 위축되었던 정서표현이 확장되었으며 자신의 내면의 정서를 인식하고 이를 안전하게 표현할 수 있었다. 또한 연구자와 신뢰감 및 친밀감을 형성하면서 타인과의 관계에서도 긍정적인 변화가 일어났다.;The purpose of this study is to find out what a child, who experienced negligence and came from a multicultural family, experiences through art therapies for emotional expression and what that experience means. To achieve this, the study applied a qualitative case study in consideration of the particular situation of the study participant. The participant in this study is a 12-year-old male in his 5th year of elementary school; he was raised in a multicultural family and has experienced negligence. From January 2022 to June 2022, the researcher conducted a total of 10 art therapies, once a week for 60 minutes per session. The data was collected through recordings, verbatim records, photographs of artworks, interviews of guardians and institutional officials, supervision data, and observation and clinical journals gathered from each session. The data analysis in a qualitative study, which was suggested by Creswell (2015), was used for data analysis to find out what the study participant experienced in art therapy and the meaning of the experience. The researcher was able to derive 4 topics and 12 sub-topics from the analysis of the collected data. The 4 topics are the following: , , , . Based on the results of the case study, the conclusions drawn from the experiences from art therapies for the emotional expression of a child, who has experienced negligence and came from a multicultural family, is as follows. First, the study participant was reluctant to express his own feelings and emotions at first; however, with the help of art therapy sessions, his verbal and non-verbal emotional expression was expanded. Second, the study participant was able to express his inner feelings, which is hard to tell and speak aloud, in a safe way through artworks. Third, the participant formed a trust bond with the researcher and felt comfortable through regular art therapy sessions; based on this, he was able to have a positive experience in relationships with others. To summarize the conclusions of the study, the child, who experienced negligence and came from a multicultural family, was able to expand his withdrawn emotional expression and recognize his inner feelings and safely express it through art therapies for emotional expression. In this process, his attitude toward participating in the art therapy became more independent and active. In addition, positive changes have occurred in his relationships with others as he formed trust and affinity with the researcher.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE