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通度寺 銀製鍍金阿彌陀如來三尊像 硏究

Title
通度寺 銀製鍍金阿彌陀如來三尊像 硏究
Other Titles
A study on Silver-gilt Amitabha Buddha Triad of Tongdosa Temple
Authors
고수경
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김연미
Abstract
본 논문은 통도사 <銀製鍍金阿彌陀如來三尊像>의 성격과 조성배경을 크게 ‘은(銀)’과 관련된 시대적 배경과 ‘불복장(佛腹藏)’에 나타나는 특징, ‘발원문(發願文)’에서 확인되는 나옹혜근(懶翁惠勤, 1320-1376)과의 관련성, 그리고 ‘복고적 성격’이 나타나는 도상적 특징으로 나누어 살펴보는 데 목적이 있다. 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 1990년 불상과 발원문이 공개된 이래로 극락정토(極樂淨土)로 왕생하기 위해 조각승 해료(海了)가 제작하고 약 400여 명의 인원이 조성에 참여한 상으로 꾸준히 논의되어왔다. 또한, 명대 티베트계 불교 조각의 요소가 결합된 동시에 고려 말 조선 초 불상 양식과도 친연성이 있는 불상으로 이해되었다. 그러나 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 재료가 ‘은’이라는 사실은 기존 연구에서 크게 다뤄지지 않았으며, 발원문의 내용을 세세히 고찰한 연구도 이루어지지 않았기에 이와 관련된 더욱 깊이 있는 논의가 필요하다고 생각되었다. 또한, 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 명대 티베트계 불교 조각 양식의 영향을 받은 불상으로 이해되지만, 그와 동시에 복고적인 양식이 나타나는 점도 검토가 요구되었다. 이에 따라 본 논문은 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>을 다각적인 주제로 나누어 고찰하여 상의 특징과 의미를 규명해보고자 하였다. 본 논문을 정리하면 다음과 같이 결론지을 수 있다. 첫 번째, 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>이 ‘은제불상(銀製佛像)(=은으로 만들어진 불상)’으로서 나타나는 성격을 문헌자료를 통한 사회적 배경의 이해와 불복장의 형태의 특징으로 나누어 파악해보고자 하였다. 그간의 연구에서는 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 재료인 ‘은’에 대해 주목하지 않았다. 이에 본 논문에서 은과 관련된 시대적 상황과 상의 조성 사이의 관계를 규명해본 결과 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 조선 초에 강력히 시행된 ‘은 사용의 금제(禁制)’ 아래에서 조성된 불상임을 알 수 있었다. 특히나 조선 초 태종~세종 연간은 여러 억불 정책이 시행되어 전조(前朝)에 비해 불교적 행위가 축소되었으며, 그와 동시에 명(明)으로 보내야 하는 막대한 양의 은 조공(朝貢) 때문에 사사로이 은을 쓰거나, 사고파는 행위가 규제된 시기였다. 또한, 은의 확보를 위해 사찰에서 가지고 있던 은제 기물(器物)이 다수 수납되었다는 것을 문헌기록을 통해 파악할 수 있었다. 이를 종합해보면 조선 초 은제불상의 제작은 굉장히 어려운 환경 속에서 이루어졌다고 여겨진다. 한편, 조선 왕실을 비롯하여 암암리에 많은 수의 은제불상이 조성되었다는 사료도 확인할 수 있었는데 이를 통해 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 어려운 제작 여건 아래에서 조성되었고 또 현재까지 전해지는 몇 안되는 조선 초 은제불상으로서 당시 은제불상 조성의 실상을 알려주는 사례로 가치가 높다고 판단하였다. 그리고 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 불복장물 역시 ‘은’의 특징을 살려 안립되었다고 추정해보았다. 이를 추론하기 위해 먼저 불복장 물목 현황과 안립 순서의 특징을 살펴보았다. 이에 따라 불상 내부를 본존불 부분과 대좌 부분으로 임의의 단을 나누어 불복장물을 안립한 것으로 유추해보았으며, 본존불 부분은 오보병(五寶甁)에 들어가는 물목을 한지에 싼 후 오색사(五色絲)로 묶고, 대좌 부분에는 팔엽연화(八葉蓮花)을 비롯해 양면원경(兩面圓鏡), 무공심주(無孔心珠) 등을 차례로 넣었을 것으로 판단하였다. 더욱이 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 불복장물 중에는 별도의 후령통(喉鈴筒)이 확인되지 않았는데, 이는 ‘후령통은 은으로 제작되어야 한다’라는 󰡔조상경(造像經)󰡕의 기록에 말미암아 불상 내부가 하나의 후령통으로 기능했었을 것으로 보고 이를 규명해보았다. 두 번째, 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 조성배경과 조성에 참여한 이들의 특징을 발원문의 ‘원문(願文)’과 ‘연화질(緣化秩)’, ‘시주질(施主秩)’의 고찰을 통해 파악해보았다. 기존의 연구는 통도사 <은제도금아미타여래삼존상> 발원문에 기록된 400여 명이라는 인명의 수(數)를 통해 조선 초 유행한 아미타신앙을 바탕으로 승속(僧俗)과 천민이 섞인 신앙집단에서 조성된 것으로 논의되어왔다. 특히 발원문의 ‘원문’에 극락왕생(極樂往生) 할 수 있기를 염원한 󰡔懶翁和尙歌頌󰡕 「發願文」이 기재되었기 때문으로도 이해되었다. 그런데 조사 결과, 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 고려 말 조선 초 불교계를 이끈 나옹혜근의 문도에서 발원한 불상으로 파악되었다. 이는 발원문에 기록된 인물 중에 승려와 일반 시주자 가릴 것 없이 나옹혜근과 관련된 불사에 참여한 자들이 많이 확인되었기 때문이다. 따라서 나옹혜근과 그의 문도에서 발원한 불상이기에 나옹혜근의 사상이 담긴 󰡔나옹화상가송󰡕 「발원문」을 ‘원문’에 기재한 것은 아닐까 추정해보았다. 더욱이 나옹혜근의 법맥(法脈)을 잇는 환암혼수(幻庵混修, 1320-1392), 무학자초(無學自超, 1327-1405), 축원지천(竺源智泉, 1324-1395), 득통기화(得通己和, 1376-1433)의 제자도 다수 확인되었기에 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 조선 초 불교계를 이끌었던 나옹혜근 문도와의 관계성이 보이는 불상으로 판단하였다. 이와 더불어 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 조성에 참여한 일반인 시주자는 모두 평민과 천민으로 이루어진 것이 아니라, 그중에는 지방의 향리(鄕吏), 환관(宦官)과 같은 하급관료들이 여럿 포함되었다는 사실을 밝혔다. 이를 통해 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>이 단순히 조선 초 억불(抑佛) 정책 아래에서 다수의 승려와 민중들이 모여 조성된 상이 아님을 피력하였다. 세 번째, 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 도상적 특징을 고려 말부터 유행한 명대 티베트계 불교조각 양식과 통일신라시대로 비견되는 고식(古式)을 차용한 복고양식의 혼합으로 파악하였다. 특히 연화줄기로 본존과 협시보살이 서로 연결된 대좌의 형태는 전반적으로 8~9세기에 조성된 도상에서 유사한 사례가 확인되어 주목하였다. 또한, 이와 비슷한 도상은 이후 고려 말 조선 초로 편년되는 불상에서 다시 나타난 것을 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>을 비롯한 다른 불상의 사례를 통해 밝히며, 연화 줄기가 있는 대좌의 형태를 󰡔觀無量壽經󰡕에 의거한 도상으로 판단하였다. 한편 고려 말 조선 초 혼란한 시대적 배경 아래 성행한 아미타신앙은 발원문에서뿐만 아니라 상의 도상에도 영향을 미쳤다고 보고 이를 추론해보았다. 이에 따라 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>의 도상에 나타난 특징은 숭유억불 사상으로 인한 조선 초 불교계의 위축과 정치계의 핍박에 반해 일어난 복고주의로 추정해보았다. 이상에서 살펴본 바를 통해 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>은 조선 초 불교계를 이끌었던 나옹혜근 문도에서 ‘은’의 특성을 살려 조성한 불상이며, 복고적인 도상을 차용하여 나옹혜근의 사상이 깃든 아미타 극락정토의 모습을 시각화한 불상이었음을 밝힐 수 있었다. 따라서 본 논문은 조선 초를 대표하는 불상인 통도사 <은제도금아미타여래삼존상>이 지닌 특징을 다각도로 규명했다는 점에 의의를 두고자 한다.;The purpose of this thesis is to examine characters and development backgrounds of in Tongdosa Temple by largely dividing it into the historical background related to ‘silver (銀)’, characteristics which appear in ‘Bulbokjang (佛腹藏)’, the relation with Naong-Hyegeun (懶翁惠勤:1320-1376) checked in ‘Balwonmun (發願文)’, and iconic characteristics that ‘retro characters’ appear. in Tongdosa Temple has continued to be discussed as the statue of the Buddha which was produced by Sculptor Monk by Haeryo (海了) to be reborn in the Utmost Bliss of the Pure Land (極樂淨土) since it and Balwonmun had been open to the public in 1990 and that about 400 people participated in building it. And it was understood as the statue of the Buddha which was combined with elements of Buddhist sculpture of Lamaism in the Ming Dynasty and simultaneously has a affinity with at styles of statues of the Buddha from late Goryeo to the early Joseon Dynasty. However, because the fact that a material of in Tongdosa Temple is 'silver' has not been greatly treated in the existing studies and the studies which minutely considered the contents of Balwonmun have not been done, it was thought to require deeper discussion related to this. And in Tongdosa Temple is understood as being influenced by styles of Buddhist sculpture in Lamaism in the Ming Dynasty, but at the same time, the point that the retro style appeared in it was required to be reviewed. Accordingly, the thesis tried to investigate and reveal characteristics and meanings of in Tongdosa Temple by dividing and studying it into multilateral subjects. Putting the thesis together, it can be concluded as follows: First, it tried to grasp the characters of in Tongdosa Temple which appear as 'the silver statue of the Buddha (銀製佛像)' by dividing it into understanding of the social background and the characteristics of the Bulbokjang form through the literature materials. The existing studies have not taken note of 'silver', the material of in Tongdosa Temple. Accordingly, the result which investigated and revealed the relationship between the historical background related to silver and building the statue could be found that in Tongdosa Temple is the statue of the Buddha built under 'the proscriptive rule (禁制) of the use of silver' vigorously implemented in the early Joseon Dynasty. Especially, as several policies for constraining Buddhism were implemented during the reigns of Taejong of Joseon to Sejong the Great, Buddhist acts were reduced compared with the previous dynasty (前朝: Goryeo) and at the same time, because of tributary system of a substantial amount of silver to be sent to the Ming Dynasty (明), acts to use, buy, or sell silver privately were regulated in the period. And it can be grasped that a lot of silver things (器物) in temples were received to secure it through the literature records. Putting these together, it is thought that silver statues of the Buddhist were done under very difficult circumstances in the early Joseon Dynasty. On the other hand, the historical records that a large number of silver statues of the Buddhist were secretly built in many places including the royal family of the Joseon Dynasty could be found. in Tongdosa Temple was judged to be built under the difficult production environment and be high in value as an example to inform people of the real state of building silver statues of the Buddhist at that time as one of the few silver statues of the Buddhist in the early Joseon Dynasty through this. And Bulbokjang of in Tongdosa Temple was also assumed to be put in the statue of the Buddha by emphasizing the characteristics of ‘silver’. In order to infer this, it first examined the current status of a list of articles in Bulbokjang and the characteristics of order to be put in the status. Accordingly, it was inferred that the articles were put in Bulbokjang by dividing the inside of the statue of the Buddha into the Buddha statue and the pedestal. And for the Buddha statue, the articles in Obobyeong (五寶甁) were wrapped up with Hanji (traditional Korean paper handmade from mulberry trees), waere tied with five-colored thread. The pedestrial was judged that Palyeopyeonhwa (八葉蓮花: a lotus-shaped board with 8 leaves), Yangmyeonwongyeong (兩面圓鏡: double-sided mirror), Mugongsimju (無孔心珠: crystal ball), etc. were put in it in order. In addition, separate huryeongtong (喉鈴筒) was not found in the articles of Bulbokjang of in Tongdosa Temple, which was thought that the inside of the statue of the Buddha functioned as one type of huryeongtong according to 󰡔The Buddhist Text Josang Gyeong (造像經)󰡕 that 'huryeongtong should be made of silver' and this was investigated and revealed. Second, the backgrounds of building in Tongdosa Temple and the characteristics of those who participated in it were grasped by studying ‘the original text (願文)’ and ‘Yeonhwajil (緣化秩)’, and ‘Sijujil (施主秩)’ of Balwonmun. The existing studies discussed that the religious group that Buddhist monks and commoners (僧俗) and the degraded class were mixed with one another based on Amitabha beliefs which was popular in the early Joseon Dynasty built in Tongdosa Temple through the number (數) of people (more than 400 people) in Balwonmun of it. Especially, it was understood as being because Balwonmun in Naonghwasanggasong (󰡔懶翁和尙歌頌󰡕 「發願文」) which wished the blissful rebirth in the Pure Land in the West was (極樂往生) was written in the 'original text' of Balwonmun. However, the findings on investigation were grasped that in Tongdosa Temple is the statue of the Buddha which originated from students of Naonghyegeun who led Buddhism in late Goryeo and the early Joseon Dynasty. It's because the most people who participated in the statue of the Buddhist temple related to Naonghyeguen regardless of monks and general donors were found in the people recorded in Balwonmun. Furthermore, many students of Han'am Honsu's (幻庵混修, 1320-1392), Muhak Jacho (無學自超, 1327-1405), Chugwon Jicheon (竺源智泉, 1324-1395), and Deuktong Kihwa (得通己和, 1376-1433) who connect Naonghyegeun's relationships between teachers and students to one another were found, it was judged to be the statue of the Buddha which shows the relationship with students of Naonghyegeun who led Buddhism in the early Joseon Dynasty. In addition, it clarified that the general donors who participated in building in Tongdosa Temple were not all the commoners and the degraded class and several low-ranking government officials such as local functionary (鄕吏) and local eunuch (宦官) were included in them. It set forth the fact that in Tongdosa Temple is not statue which was simply built by a large number of monks and the people who gathered under the policies for constraining Buddhism (抑佛) in the early Joseon Dynasty through this. Third, iconic characteristics of in Tongdosa Temple were grasped to be the mixture of the retro styles which borrowed the old popular(古式) ones compared with the one of Buddhist sculpture of Lamaism in the Ming Dynasty which had been popular from late Goryeo. Especially, it took note of the shape of the pedestral that the Buddha statue and attendant bodhisattva are connected to each other with the stem of lotus flowers as the similar examples were found in Buddhist paintings of Buddha and Bodhisattvas built in the 8th and 9th centuries. And it clarified that the similar Buddhist paintings of Buddha and Bodhisattvas with this again appeared in the statues of the Buddha made in late Goryeo and the early Joseon Dynasty through the examples of the other statues of the Buddha as well as in Tongdosa Temple and the shape of a stemmed lotus flower seat was judged to be the Buddhist painting of Buddha and Bodhisattvas which stands on 『The Amitayurdhyana Sutra (觀無量壽經)』. On the other hand, Amitabha beliefs which was prevalent under the confused historical background late Goryeo and the early Joseon Dynasty was thought to have an effect on Buddhist paintings of Buddha and Bodhisattvas as well as Balwonmun and it was inferred. Accordingly, the characteristics shown in the Buddhist paintings of Buddha and Bodhisattvas of in Tongdosa Temple were assumed as revivalism which occurred against atrophied Buddhism and political persecution in the early Joseon Dynasty due to the idea of appreciation of Confucianism and depreciation of Buddhism. As examined above, the study could clarify that in Tongdosa Temple is the statue of the Buddha built by the students of Naonghyegeun who led Buddhism in the early Joseon Dynasty by emphasizing the characteristics of silver and which visualized The Amitabha Utmost Bliss of the Pure Land with Naonghyegeun's idea by borrowing the retro Buddhist paintings of Buddha and Bodhisattvas. Therefore, the thesis tries to regard the point that the characteristics of in Tongdosa Temple, the statue of the Buddha which represents the early Joseon Dynasty, were investigated and revealed from various angles as meaningful.
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