View : 397 Download: 0

스튜어트 데이비스(Stuart Davis)의 작품에 나타난 시대성 연구

Title
스튜어트 데이비스(Stuart Davis)의 작품에 나타난 시대성 연구
Other Titles
The American Social Environment of the Early 20th Century in Stuart Davis’s Artworks -His Style of Depicting Everyday Subjects in His Paintings
Authors
최연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 스튜어트 데이비스(Stuart Davis, 1892-1964)가 일상적 요소를 회화적으로 변용한 방식을 중심으로 그의 작품에 나타난 시대성을 분석한 연구이다. 데이비스는 예술 활동을 하였던 1910년부터 1964년까지 자신이 경험한 시대와 삶의 모습을 작품에 반영해야 한다는 일관된 태도를 견지해왔다. 이에 본 연구는 그가 20세기 전반 미국의 시대적 특성을 순수한 조형적 언어로 승화시켜 표현하고자 한 그의 작업 방식에 주목하였다. 본 연구에서는 그간 특정 시기의 작품이나 시리즈 작품을 중점적으로 다루었던 기존의 연구 범위를 확장하여, 다채로운 화풍을 보여주는 그의 전 작품을 작업 방식에 따라 분류하여 살펴봄으로써 작품에서 시대성이 어떻게 표출되었는지 고찰해보고자 하였다. 자신이 속한 동시대의 모습을 작품에 담아내고자 한 데이비스의 조형적 태도는 20세기 전반 미국의 정치 사회적 상황과 밀접한 관련이 있다. 생산기술 및 운송 수단의 발달에 힘입은 산업화로 인해 미국인들의 일상은 급속도로 변화하였고, 이러한 상황을 목도한 데이비스는 현대 산업 사회의 시대적 특징을 드러낼 수 있는 소재를 탐구하게 되었다. 나아가 그는 뉴딜 미술 프로젝트에 참여하면서 정치적 문제에도 관심을 가지게 되었으며, 사회 비판적인 시각을 작품에 반영하는 기반을 마련하였다. 그 과정에서 경험과 관찰을 바탕으로 동시대의 삶을 솔직한 태도로 그려내고자 한 애쉬캔 화파(Ashcan School)의 예술관은 데이비스가 조형적 태도를 형성하는 데 깊은 영향을 주었고, 그가 유럽의 아방가르드 미술 동향을 받아들이면서 동시대 미국의 모습을 반영할 수 있는 조형 언어를 모색하는 토대가 되었다. 이와 같은 배경을 고려하여 본 연구는 데이비스의 작품에 자주 등장하는 일상적 요소들을 그가 회화적으로 변용한 작업 방식에 따라 크게 세 가지로 구분하였다. 우선 데이비스의 작품에서는 문자의 가독성과 형상성을 조합한 방식이 두드러졌다. 그는 상업적인 문자의 형상성을 활용하여 화면 위의 자율성을 창출하면서 상품에 인쇄된 광고 문구와 색감, 문자의 배열과 같은 조형적 요소들이 전통적 재현과는 다른 새로운 시각적 요소로서 인지된 시대적 상황을 반영하였다. 또한 그는 문자의 가독성을 활용하여 작품에 사회적인 메시지를 함축하면서 보는 이에게 당대의 정치 사회적 담화를 전달하였다. 다음으로 데이비스의 작품에서는 그가 일상적인 오브제를 차용한 방식이 자주 나타나는데, 그는 소비상품을 차용하여 광고의 전략을 회화적으로 변용하기도 하고, 대량 생산품의 규격화된 형태적 특성을 화면 위의 순수한 조형적 언어로 승화시키기도 하였다. 마지막으로 데이비스가 자신이 체류하였던 지역의 풍경을 재현하면서 각 도시의 시대적 특징을 화면에 구현한 방식이 포착된다. 그는 글로스터 풍경화에서 해양산업의 발달을 암시하는 화면을 구성하였으며, 뉴 멕시코 풍경화에서는 산업발달이 더딘 지역의 향토적인 특징을 회화적 평면성에 병합하였다. 나아가 그는 파리 풍경화에서 여행객의 시선으로 보았던 여가 문화가 성행한 이국 거리의 모습을 재현하였으며, 뉴욕 풍경화에서는 빌딩과 마천루와 같은 산업 생산물을 추상적인 질서를 창출하는 조형 요소로 도입하면서 대도시의 역동성을 담아내었다. 이와 같은 분석을 통하여 본 연구는 데이비스의 작품에서 일상적 요소가 다양한 조형 방식으로 변용된 것이 자신이 살고 있는 시대의 특성을 반영하고자 한 그의 태도에서 비롯된 것임을 확인하였다. 또한 본 연구는 데이비스가 주류 미술계의 흐름이 유럽에서 미국으로 옮겨가기 시작한 과도기적 시기에 아방가르드 미술의 미학을 받아들이면서, 자신이 속한 동시대의 특성을 순수한 조형적 언어로 승화시켜 표현한 미술가였다는 점을 알 수 있었다. 이로써 본 논문은 데이비스의 전 생애를 관통하는 예술관을 보다 통합적이고 입체적으로 고찰하였다는 점에서 미술사적 의의를 찾을 수 있을 것이다. ;This thesis explored the artistic styles of Stuart Davis (1892-1964) to reflect the contemporary American environment in his works of art based on how he depicted everyday subjects in his paintings. During his art career from 1910 to 1964, Davis showed a consistent attitude, stressing that art should reflect the life and time. Regarding his perspective on art, this study focused on his styles of depicting the early 20th century America in pure formative arts. Compared to previous studies that have focused on his artworks in a specific period or his series of paintings, this study aimed to broaden the scope of research and classify all his works by his artistic styles to find out how he reflected the social environment in his paintings. Davis’s artistic attitude to mirror contemporary life was highly related to the political and social situation in America in the early 20th century. A significant improvement in transportation, remarkable growth of manufacturing industry and technological advancement during the Industrial Revolution rapidly changed the daily lives of Americans. After witnessing such tremendous changes in America, Davis explored new materials to show distinctive features of a modern industrial society. Furthermore, as he participated in the New Deal art programs during the Great Depression, he became interested in political issues, which led to his decision to reflect in his works his critical opinion about society. Meanwhile, he was strongly influenced by the Ashcan School that depicted the reality of American life based on experience and observation. Also, he interacted with the European avant-garde artists and embraced avant-garde styles. This moment marked a turning point in Davis’s career as he explored modern arts to reflect America’s national identity. Against this background, this study classified Stuart Davis’s use of everyday subjects into three categories based on his artistic styles of depicting them in his paintings. Firstly, he showed his unique technique to combine the readability of letters with imagery. He focused on visual imagery of letters to seek artistic autonomy and reflect the time when formative elements including the shape and color of advertising slogans printed on products and the placement of letters were recognized as a new visual element compared to traditional representation. In addition, he expressed social messages in his works by using readable letters, which made it possible to bring political and social discourses closer to viewers. Secondly, Davis adapted actual images from everyday objects. He adapted images from consumables to embody advertising and marketing strategies in his paintings. Also, he simplified standardized products into geometric shapes to embody formative aesthetic value. Lastly, Davis depicted distinctive features of each city he stayed on his landscape paintings. In his landscapes of Gloucester, industrial products implying the growth of the marine industry in Gloucester appeared on the canvas. On the other hand, in his landscapes of New Mexico, he depicted the outstanding natural beauty of less industrialized area on the flat plane of the canvas. Besides, his landscapes of Paris represented exotic places he saw during travel such as the streets of Paris full of cultural and leisure activities and the arts. In his landscapes of New York, he depicted the dynamism of a large city by using the symbol of industrialization such as skyscrapers and buildings as formative elements in order to create visual harmony and order. After analyzing his artistic styles, this study confirmed that Davis’s technique of depicting everyday subjects as formative arts was greatly influenced by his conviction that art should reflect the life and time. Moreover, it was found that during the transition period when the mainstream art world shifted from Europe to the U.S., he adapted aesthetic values in avant-garde art, and successfully reflected the contemporary American environment in modern arts. Therefore, this thesis will have a great significance in art history in that it was a comprehensive and intensive research on Stuart Davis’s perspective on art throughout his life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE