View : 436 Download: 0

에르베 텔레마크(Hervé Télémaque)의 작품에 함축된 내러티브 연구

Title
에르베 텔레마크(Hervé Télémaque)의 작품에 함축된 내러티브 연구
Other Titles
A Study on the Narratives implied in the Work of Hervé Télémaque
Authors
박재원
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 에르베 텔레마크(Hervé Télémaque, 1937- )의 작품에 함축된 내러티브를 분석한 연구이다. 아이티에서 프랑스 계통의 혼혈로 태어난 텔레마크는 1957년 미국에서 미술을 공부한 뒤, 1961년 프랑스로 이주하여 신구상 회화 작가 중 한 명으로 활동하였다. 지금까지의 텔레마크에 대한 연구는 그가 아이티 출신의 이주민이라는 특성에만 주목하여 작품을 해석하거나 조형적 변천만을 분석하였다. 그러나 그의 작품은 기존의 접근보다 다양한 측면과 조형적 특성을 지니고 있다. 이에 본 연구는 텔레마크의 전 시기 작품을 그가 자주 사용하는 모티브에 따라 분류하여 살펴봄으로써 그의 작품이 어떠한 내러티브를 함축하고 있는지를 다각도로 해석해보고자 한다. 텔레마크의 작품에 나타난 내러티브는 그가 태어나고 자란 아이티의 정치·사회적 상황과 밀접한 관련이 있다. 과거 제국주의와 식민주의 영향이 잔존하고 서구의 권력에 의해 나라의 주권이 침략당하는 아이티의 사회 현실 속에서 텔레마크는 흑인과 혼혈 물라토와의 갈등, 끊이지 않는 정치적 혼란을 목격하며 정치·사회적 내러티브의 근간을 형성하였다. 뿐만 아니라 그가 주로 활동하였던 1960년대의 프랑스는 경제적 부흥 이면에 감추어진 사회적 갈등이 대두되기 시작하는 시기였다. 텔레마크를 비롯한 신구상 회화 작가들은 추상미술에서 뉴 리얼리즘 경향의 미술로 변화하는 흐름 속에서 일상적으로 쉽게 접할 수 있는 대중매체의 이미지 등을 활용하여 정치·사회적인 메시지를 표현하고자 했다. 따라서 신구상 회화가 등장하게 된 배경과 그 표출 양상을 살펴봄으로써 텔레마크의 작품에 함축된 내러티브의 특성이 무엇인지 밝히고자 하였다. 텔레마크의 작품에서 두드러지는 모티프의 양상은 크게 인물과 사물, 풍경으로 구분할 수 있다. 우선 텔레마크는 자신의 모습을 반영한 형상을 통하여 그가 경험하였던 이주민으로서의 고충을 표현하고자 하였다. 더 나아가 유색인종의 이미지를 작품에 도입하여 인종차별에 대한 비판의식을 표출하기도 하였다. 또한 인간과 동물의 형태가 혼합된 반인반수의 형태로 하여금 정치인의 무능을 고발하기도 했다. 뿐만 아니라 텔레마크는 일상생활에서 쉽게 접할 수 있는 주변의 사물을 작품에 도입하기도 하였는데, 의복을 통해 성을 은폐하는 현상을 폭로하고, 다양한 국가에서 생산된 식품을 활용하여 제국주의적 폭력에 대한 비판적인 메시지를 던지기도 하였다. 또한 그는 다양한 생활용품을 통해 관습적인 사고에 대해 도전적인 메시지를 전달했다. 마지막으로 텔레마크는 풍경을 이용해 내러티브를 표현하기도 하였는데, 집의 이미지를 통해 평화로운 정착생활에 대한 희망과 염원을 담았으며 섬을 통해 자신의 고향 아이티에 대한 향수를 표현하였다. 그리고 그는 오른손을 쓰지 못하는 상황에서도 자신의 작업을 이어가며 숲을 그리며 신체적 결함을 극복하고자하는 굳은 의지를 보여주었다. 이와 같은 분석을 통해 본 연구에서는 텔레마크의 작품 속에 함축된 내러티브를 다각도로 살펴보려고 노력하였다. 텔레마크는 일상적으로 사용되거나 마주하는 요소들을 작품에 담으며 구상적인 형태를 통해 정치·사회·문화적인 메시지뿐만 아니라 개인적인 심리 상태까지 포함하는 폭넓은 내러티브를 전달하고자 했다. 이로써 본 논문은 전후 추상미술에서 뉴 리얼리즘 경향의 미술로 넘어가는 과도기적 시기에 텔레마크가 평범하고 일상적인 이미지를 통해 다채로운 내러티브를 섬세한 조형성으로 구현해 낸 작가였음을 확인할 수 있었다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to analyze the narratives signified in the work of Hervé Télémaque(1937- ). Télémaque was born in Haiti, French and Haiti mixed, learned art in USA in 1957 and worked as one of the Nouvelle Figuration artists. Until now, Télémaque studies analyzed his work focusing solely on the characteristic that he is a migrant from Haiti or on formative changes. However, his works are more diverse compared to the conventional approaches and contain more formative characteristics. Therefore, this study is to interpret in various angles the narratives his work signifies by classifying the works of Télémaque's by the motifs he often uses. The narratives appearing in Télémaque's works are closely related to the political and social situation of his homeland, Haiti. Having witnessed the conflict between the blacks and mixed race Mulattos and never-ending political confusion in the society of Haiti, where the influence of past imperialism and colonialism remained and the sovereignty of the country invaded by the western power, Télémaque formed the basis of the political and social narratives. Moreover, France in the 1960s was the time when the social conflicts hidden behind the economic revival began to emerge. Nouvelle Figuration artists along with Télémaque tried to express political and social messages by using images from mass media that can be easily encountered on a daily basis in the midst of the change from abstract art to art of new realism. Thus, I intended to figure out the characteristic of the narratives signified in the works of Télémaque by examining the background of the emergence of Nouvelle Figuration and its expression aspect. The aspects of motifs that stand out in the works of Télémaque can be largely divided into figures, objects, and landscapes. Firstly, Télémaque tried to express the predicaments he experienced as a migrant through a form that reflects his own self. Furthermore, he expressed the criticism of racism by introducing the image of people of color in his work. He also accused politicians of incompetence with creatures of half-human and half-animal. Télémaque introduced easily accessible daily items in his works as well. He exposed the phenomenon of concealing sexuality through clothing, criticized the imperialist violence through the use of food produced in various countries, and delivered a challenging message about conventional thinking through various household items. Furthermore, Télémaque expressed the narrative through landscapes. He expressed his hope for a peaceful settled life via the image of the house and the nostalgia for his hometown in Haiti through the island. Lastly, Télémaque expressed strong will to overcome his physical flaws by continuing with his work and painting forests even when he could not use his right hand. This study tried to examine the narrative implied in the works of Télémaque from various angles through such analysis. Télémaque tried to convey a wide range of narratives that include not only political, social, and cultural messages but also personal psychological states through figurative forms by incorporating elements that are used or encountered on a daily basis in his work. In conclusion, this study is significant in that it confirmed that Télémaque was an artist who demonstrated colorful narratives with delicate formativeness through ordinary and daily images in the transition period from post-war abstract art to New Realism tendencies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE