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dc.contributor.advisor최경실-
dc.contributor.author최정원-
dc.creator최정원-
dc.date.accessioned2022-02-07T16:32:44Z-
dc.date.available2022-02-07T16:32:44Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.otherOAK-000000184108-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000184108en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/260391-
dc.description.abstractColor is an important factor in pictograms that affects both functional and aesthetic aspects. Therefore, designers want to select colors in consideration of both functional and aesthetic aspects of pictograms. There are universal criterias for selecting colors in design field, but there are also inconsistent parts depending on individuals and manuals. In this connection, previous studies have shown that the more familiar the pictogram’s shape is, the more attractive it is. To find out whether these results can also be applied to color, this study analyzed color of pictograms as variables of familiarity and aesthetics. In order to make stimulus for the study, we conducted a pre-questionnaire to evaluate the familiarity of pictograms and to investigate the associated color. First, Seventeen pictograms with high familiarity were selected. Second, Those pictograms were divided into two groups, one with nine pictograms that associated with specific color, and the other with eight pictograms that are not associated with specific color. In this experiment, 13 colors (R, YR, Y, GY, G, BG, B, PB, RP, PK, BK, Wh) were applied to the selected pictograms, and subjects were asked to select familiar colors and aesthetic colors separately. The results of the study are as follows. First, regardless of the associated color of pictograms, familiar colors and aesthetic colors tend to appear similar. Except for pictogram "male" and “snow”, all pictogram’s familiar and aesthetic color are same. In the case of pictogram "male" and "eye," familiar colors and aesthetic colors were adjacent hue to each other. Second, in the case that pictograms associated with specific color, it is found that specific chromatic color are familiar and aesthetic. Specifically, the pictograms having physical properties like "sauna” with R, "swimming” with B and PB, and "eye” with B and PB tend to have more familiar and aesthetic evaluation than other colors. Third, in the case that pictograms are not associated with specific color, Bk is the most familiar and aesthetic color. Except for pictogram "gas stations” and "locking”, six pictograms had a significantly more frequency of Bk than other chromatic color, while chromatic color were more familiar and aesthetic in pictograms that associated with specific color. Fourth, regardless of the associated color of pictograms, the result showed tendency that achromatic color(Bk, Wh) had relatively low aesthetic intensity compared to familiarity. Compared with the familiarity evaluation of all pictograms except "hospital", the frequency of achromatic color decreased, while the frequency of chromatic color increased overall. The results show that there is a tendency that familiar colors and aesthetic colors tend to appear similar, whether pictograms have associated color or do not have associated color. In the case of pictograms that associated with specific color, the colors can be used to make pictograms familiar and aesthetic. On the other hand, when pictograms are not associated with specific color, there is a tendency that applying neutral color rather than chromatic color improves pictogram’s familiarity and aesthetics.;색채는 픽토그램에서 기능적 측면과 미적 측면에 모두 영향을 미치는 중요한 요소이다. 이로 인해 디자이너는 픽토그램의 기능적 측면과 미적 측면을 모두 고려하여 색채를 선정하고자 하는데 현업에서의 색채 선정 기준은 보편적인 부분도 있지만 개인이나 매뉴얼에 따라 상이한 부분도 있다. 픽토그램과 관련된 연구로는 픽토그램의 형태에서는 친숙할수록 사용자가 더 매력적으로 느낀다는 선행연구 결과가 존재한다. 본 연구는 형태에 관한 결과가 색채에도 적용될 수 있는지에 대해 알아보고자 친숙도와 심미성을 변인으로 픽토그램의 색채를 연구하였다. 본 연구는 본 설문에 앞서 자극물 제작을 위해 픽토그램의 친숙도를 평가하고 연상되는 색채가 있는지에 대한 여부를 조사하였다. 사전 설문을 통해 특정 색채를 연상시키는 픽토그램 9개와 특정 색채를 연상시키지 않는 픽토그램 8개를 선정 및 분류하였다. 본 실험에서는 선정된 17개 픽토그램에 13가지 색채(R, YR, Y, GY, G, BG, B, PB, P, RP, Pk, Bk, Wh)를 적용하여 대상자들에게 픽토그램마다 친숙도가 높은 색채와 심미성이 높은 색채를 선택하게 하였다. 픽토그램의 연상 색채 여부에 따른 친숙도와 심미성 평가 결과는 다음과 같다. 첫째, 픽토그램에 연상되는 색채가 있는 경우와 없는 경우 모두 친숙도가 가장 높은 색채와 심미성이 가장 높은 색채는 유사하게 나타나는 경향이 있었다. ‘남성’, ‘눈’을 제외한 모든 픽토그램이 친숙도가 가장 높은 색채와 심미성이 가장 높은 색채가 일치하였다. 둘째, 특정 색채를 연상시키는 픽토그램의 경우 특정 유채색이 친숙도와 심미성 모두 가장 높게 나타났다. 특히 물리적 성질을 표현한‘사우나’는 R, ‘수영’과 ‘눈’은 B와 PB가 친숙도와 심미성 평가에서 다른 색채보다 빈도가 현저하게 높은 경향이 있었다. 셋째, 특정 색채를 연상시키지 않는 픽토그램의 경우 Bk가 친숙도와 심미성 모두 가장 높게 나타났다. ‘주유소’와 ‘잠금’을 제외한 6개 픽토그램은 다른 유채색보다 Bk의 빈도가 현저하게 높았다. 이는 특정 색채를 연상시키는 픽토그램에서 ‘유채색’의 친숙도와 심미성이 가장 높게 나타난 것과 대비되는 결과이다. 넷째, 픽토그램에 연상되는 색채가 있는 경우와 없는 경우 모두 무채색(Bk, Wh)은 친숙도에 비해 심미성의 강도가 상대적으로 낮게 나타나는 경향이 있었다. ‘병원’을 제외한 모든 픽토그램에서 친숙도 평가와 비교했을 때 심미성 평가에서 무채색의 빈도가 감소하였고, 유채색의 빈도가 전반적으로 증가하였다. 본 연구는 연상 색채 여부와 관계없이 픽토그램에서 친숙도가 가장 높은 색채와 심미성이 가장 높은 색채가 유사한 경향이 있다는 것을 확인하였다. 특정 색채를 연상시키는 픽토그램의 경우 대상과 연상작용을 형성하는 유채색을 적용하면 친숙도와 심미성 모두 높일 수 있는 것으로 나타났다. 반대로 특정 색채를 연상시키지 않는 픽토그램의 경우 대상과 연관성이 부족한 유채색보다 무채색과 같이 비교적 중립적인 색채를 적용하면 친숙도와 심미성을 모두 높일 수 있는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 및 목적 1 B. 연구의 방법 및 범위 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 픽토그램에 대한 이해 4 1. 픽토그램의 개념 및 특징 4 2. 픽토그램의 색채 사용현황 7 3. 픽토그램에 관한 연구사례 10 B. 친숙도에 대한 이해 13 1. 친숙도의 개념 13 2. 친숙도에 영향을 미치는 선지식과 경험 14 3. 친숙도와 연상 색채, 기억색 15 C. 심미성에 대한 이해 18 1. 심미성의 개념 18 2. 심미성과 색채 선호, 색채 조화 19 Ⅲ. 픽토그램에 따른 친숙도와 연상 색채 평가 21 A. 실험 목적 및 방법 21 B. 실험 설계 22 1. 실험 자극물 제작 22 2. 실험 절차 24 3. 실험 대상 24 4. 분석 방법 25 C. 실험 결과 및 분석 26 1. 픽토그램의 친숙도 평가 결과 26 2. 픽토그램의 연상 색채 평가 결과 28 3. 픽토그램 선정 및 분류 30 Ⅳ. 픽토그램의 연상 색채에 따른 친숙도와 심미성 평가 32 A. 실험 목적 및 방법 32 B. 실험 설계 33 1. 실험 자극물 제작 33 2. 실험 절차 36 3. 실험 대상 36 4. 분석 방법 37 C. 실험 결과 및 분석 38 1. 픽토그램의 연상 색채에 따른 친숙도와 심미성 평가 결과 38 2. 픽토그램에 따른 친숙도와 심미성 평가 결과 41 Ⅴ. 결론 및 논의 60 참고문헌 65 부록1. 픽토그램에 따른 연상 색채와 친숙도 평가 설문지 69 부록2. 픽토그램의 연상 색채에 따른 친숙도와 심미성 평가 설문지 70 ABSTRACT 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6516834 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title픽토그램의 연상 색채에 따른 친숙도와 심미성 평가-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Evaluation of Familiarity and Aesthetics According to The Associated Color of Pictograms-
dc.creator.othernameChoi, Jungwon-
dc.format.pageviii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부색채디자인전공-
dc.date.awarded2022. 2-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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