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야수주의와 입체주의 회화의 색채대비 효과 분석

Title
야수주의와 입체주의 회화의 색채대비 효과 분석
Other Titles
Analysis of Color Contrast Effects of Fauvism and Cubism Paintings
Authors
채지연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
현재의 미술을 일컫는 ‘현대미술’이 하나의 예술 사조로 자리잡기까지 다양한 요인과 영향이 존재하고 그 범위는 광대하다. 야수주의와 입체주의는 비슷한 시기 등장하여 미술사적 흐름에 따라 새로운 표현 방식을 선보였다. 인상주의라는 동일한 예술 운동을 효시로 한 이들의 회화는 판이한 작품 양상을 띤다. 이러한 작품 색채 특성의 차이는 배색에 따른 대비 효과에 의한 것이며 단순히 단일 색상만의 영향이 아닌 색상과 색조의 대비가 적용된 대비 관계의 결과이다. 따라서 작품의 색채 특성 차이 분석을 위해서는 배색법과 작용하는 색채대비에 대해 모색하는 과정이 필요하다. 이에 본 연구는 동일한 예술 운동을 근간에 둔 야수주의와 입체주의의 회화 작품이 어떠한 배색과 대비 관계로 작품 색채의 차이를 발생시키는지 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위하여 작품의 대상과 작업 목적에 따라 주제가 나누어진다는 점을 사료하여 인물화, 정물화, 풍경화로 나누어 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 야수주의의 인물화, 정물화, 풍경화 작품에서 전반적으로 색상대비와 보색대비가 나타나고 다양한 색조군에 분포하여 그 대비 효과가 더욱 강조된다. 입체주의 인물화, 정물화, 풍경화 작품은 시기에 따라 상이하기는 하나 전반적으로 유사색상, 동일색상의 배색이 나타난다. 색상대비의 대비 관계가 나타나기는 하나 전반적으로 인접한 색조군에 분포하여 색상대비의 효과를 상쇄시킨다. 또한 야수주의 작품은 작품 내 인접한 면에 동일한 색상이나 색조가 배색되는 경우 색상과 색조 대비가 큰 색면을 배치하여 요소를 분리하였지만 입체주의 작품에서의 요소의 분리는 대체로 찾아보기 어렵다. 야수주의의 전반적인 색채사용 양상은 색상대비와 보색대비가 지배적임과 동시에 동일하고 유사한 색상도 중첩되지 않는 색조에 분포하여 다른 색상이 사용된 듯한 효과를 보인다는 것으로 설명할 수 있다. 이들은 명도 대비와 채도 대비의 배색으로 대비 효과를 극대화하였다. 반대로 입체주의 화가들은 초기에 각지고 묵직한 형태와 면의 단순화, 형태감과 볼륨감의 표현에 집중하였고 이후 식별이 힘들 정도로 쪼개진 형태와 회색, 갈색의 제한적인 저채도의 색채를 사용하였음을 확인하였다. 때문에 색상대비와 보색대비의 배색에도 불구하고 전반적으로 중첩되고 인접한 색조에 분포하여 유사하고 동일한 색상이 반복된 듯하며 야수주의에 비해 비교적 낮은 대비 효과를 보인다. 본 연구는 주요 대상과 작업 목적에 따라 작품 주제에 차이를 보인다는 점을 사료하여 인물화, 정물화, 풍경화로 분류하였다. 그러나 연구 결과 야수주의와 입체주의 내 인물화, 정물화 풍경화의 작품 색채에서 배색 관계에 따른 대비 효과는 큰 차이를 보이지 않았고 각 유파 내 작품 전반적으로 비슷한 대비 효과 양상이 나타났다. 연구를 통하여 야수주의와 입체주의의 작품 색채 차이는 색상대비보다 명도와 채도의 대비 정도 및 유무에 따라 크게 작용하는 것을 확인하였다. 동시에 이러한 대비 효과를 보이는 배색과 색면의 배치법에 관한 실증적인 데이터를 제시하였다.;There are various factors and influences until the "modern art," which refers to the current art that has become an art trend, and its scope is vast. Fauvism and Cubism appeared around the similar time period and introduced a new way of expression in the course of art history. Their paintings, which are based on the same art movement called Impressionism, took on a different aspect of work. The difference in the color characteristics of these work is mainly due to the contrast effect according to the color arrangement. It is the result of the contrast relationship in which the contrast between color and tone are applied, not just by the effect of a single color. Therefore; in order to analyze the difference in color characteristics of the work, it is necessary to explore the color scheme and the working color contrast. This study was carried out for the purpose of examining the difference in colors between the paintings of Fauvism and Cubism, based on the same artistic movement, in relation to color arrangement and contrast. The analysis was conducted by dividing the subject into portrait paintings, still-life paintings, and landscape paintings, considering that the subject is divided according to the object of the work and the purpose of the work. The results of this study are as follow. In the portraits, still-life paintings, and landscape paintings of Fauvism, color contrast and complementary contrast appeared overall, and the contrast effect was further emphasized as it was distributed in various color tone groups. Cubism portraits, still- life paintings, and landscape paintings varied depending on the period. However, overall, similar and identical colors appeared. Although the contrast relationship of color contrast appeared, it is generally distributed in adjacent color groups to offset the effect of color contrast. In addition, when the same color or tone was arranged on adjacent surfaces in the work of Fauvism, elements were separated by arranging a color plane with a large contrast between color and tone, but it was difficult to find the separation of elements in Cubism work. It can be explained that the overall color use pattern of Fauvism was dominant, and at the same time, the same and similar colors were distributed in shades that did not overlap; showing the effect of using different colors. They maximized the contrast effect by the color matching of brightness contrast and chroma contrast. Conversely, it was confirmed that Cubism painters initially focused on simplifying angular and heavy shapes and faces, expressing shape and volume, and then used limited gray and brown low-chroma colors. Therefore, despite the color contrast and complementary contrast, they were generally distributed in overlapping and adjacent color tone, very similar and identical colors seem to be repeated, and have a relatively low contrast effect compared to Cubism. In this study, considering there are differences in the subject matter of work according to the main subject and the purpose of the work, it was classified into portrait paintings, still-life paintings, and landscape paintings. As a result, the contrast effect according to the color relationship did not show much difference in the colors of the work of Fauvism, Cubism and still-life landscape paintings, and similar contrast effect patterns appeared overall in each of the art movement. Through this study, it was confirmed that the color difference between the work of Fauvism and Cubism was more affected by the degree and presence of contrast between brightness and chroma rather than color contrast. At the same time, empirical data on color arrangement and color plane arrangement method showing such a contrast effect are presented.
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