View : 156 Download: 0

사용자 경험을 강화한 스마트 욕실 디자인 연구

Title
사용자 경험을 강화한 스마트 욕실 디자인 연구
Other Titles
A Study on Smart Bathroom Design for User Experience
Authors
천수진
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 디자인학부공간디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김연정
Abstract
본 연구는 새로운 욕실 환경이 스마트 홈 기술을 기반으로 상당한 변화를 겪을 것임을 인지하는 데에서 출발하였다. 스마트 홈 환경은 주거를 단순히 은신처(shelter) 이상의 역할을 하는 공간으로 만들었으며, 지금 시대의 흐름은 새로운 기술을 토대로 한 이러한 변화가 더욱 깊고, 넓게 일어날 것임을 시사하고 있다. 그간 욕실은 주거의 이러한 급격한 변화에서 상대적으로 배제되어 있었다. 그러나 코로나 19 감염병 사태가 지속되며 위생과 건강에 대한 관심이 증가하자 욕실의 중요성은 새로운 조명을 받게 되었다. 이러한 점을 인식하고 앞으로의 미래 지향적 욕실은 스마트 홈 환경 하에서 사용자의 건강을 확보, 제공하는 공간일 것임을 확인하고, 그 가치를 ‘사용자 경험’을 근거로 평가한 후, 이를 토대로 디자인 적용을 구현하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구자는 학회 저널에 출간된 논문을 통해 스마트 환경에서의 욕실 공간 UX(User Experience) 디자인 특성에 관한 연구를 진행하여 현재 스마트 욕실 디자인의 전반적인 방향과 그 한계점을 알 수 있었다. 이러한 학회 저널 연구를 토대로 본 논문은 스마트 욕실의 사용자 경험 특성을 발전시켰고, 실제 대상지에 사용자 경험 특성을 적용한 공간 설계를 통하여 실질적인 디자인을 제안하고자 한다. 본 논문은 다음과 같이 구성되어 있다. 먼저 제Ⅰ장은 연구의 배경 및 목적, 연구의 범위 및 방법과 같은 전체적인 연구 체계를 서술한다. 스마트 욕실은 사용자 중심의 쾌적함과 건강을 위한 공간으로 새롭게 자리잡고 있으며, 특히 최근 바이러스와 질병에 대한 사회적 관심이 제고되는 시점을 맞이하여 기존 욕실의 한계점을 극복할 새로운 스마트 욕실이 필요하다. 제Ⅱ장은 관련 문헌에 대한 검토를 통하여 스마트 욕실과 사용자 경험에 대한 이론적 고찰을 진행한다. 현재의 욕실은 서구 수전 문화와 국내 주택 정책의 문화적 충돌이 반영된 산물로 기존 욕실과는 구별되는 새로운 패러다임의 변화를 보이고 있다. 또한 4.0 스마트 홈 시대로의 진입을 통해 스마트 욕실은 이제 새로운 가능성을 제시하고 있다. 연구자는 이에 대한 미래지향적 가치를 사용자 경험을 통하여 보완하고자 시도하고 있다. 사용자 경험을 강화하기 위한 특성 도출 과정에서 이 논문은 공간디자인 선행연구에 나타난 사용자 경험 특성들과 허니콤 모델(Honeycomb Model)을 적용하였다. 제Ⅲ장에서는 제Ⅱ장에서 추출한 5가지 사용자 경험의 특성을 토대로 구체적 사례를 분석한다. 사례 연구를 통해 도출된 사용자 경험의 디자인 특성 및 경험을 종합하여 이 장에서는 사용자 경험을 강화한 스마트 욕실 디자인을 확장하였다. 분석을 위한 사례로 주요 건설사 견본 주택의 스마트 욕실 공간을 선정하였다. 이러한 분석을 통해 도출된 특성들은 사용자 경험을 기준으로 분류 가능하였고, 이들은 일정한 상관성을 보였다. 종합적인 분석 결과를 토대로 제III장은 사용자 경험을 강화하기 위한 특성을 어떻게 적용하고, 디자인 표현을 어떻게 확장시킬 것인지에 대한 구체적 방향성을 제시한다. 이러한 검토를 토대로 제Ⅳ장에서는 사용자 경험 강화를 위한 스마트 욕실 공간디자인을 제안한다. 앞서 선정된 사례들에 대한 종합적인 분석을 토대로 사용자 경험을 확장하기 위한 유연한 공간을 이 장은 제안하고 있다. 이를 위하여 본 연구의 목적에 부합하는 아파트의 규모를 선정하여 구조적, 기술적, 표현적 측면에서의 공간디자인 적용을 구현하고 있다. 제Ⅴ장은 본 연구 전 과정을 통해 검토, 분석한 최종적인 결과와 이를 토대로 도출한 제언을 정리한다. 이 논문을 통해 연구자는 욕실의 청결, 위생, 안전 등의 중요한 기능을 활성화하고, 사용자 경험을 강화하는 미래지향적인 욕실을 제안하고자 하였다. 스마트 홈은 1990년 처음 도입된 이래 끊임없이 공간과의 적극적인 상호교류를 통해 그동안 발전되어 왔다. 스마트 욕실은 지능화된 스마트 홈을 기반으로 사용자를 학습하고 필요한 서비스를 사전에 파악, 제공함으로써 스스로 변화하고 발전하는 모습을 갖고 있다. 그러므로 앞으로 물리적 환경에서의 공간요소와의 관계와 감각적 표현에 대한 충분한 고려를 통해 사용자 중심의 가치가 무엇인지에 대한 지속적인 고민이 필요한 시점이다. 사용자 경험 이론을 근거로 스마트 욕실의 실질적이고 구체적인 디자인을 제안함으로써 사용자 경험을 강화한 스마트 욕실 디자인의 방향성을 모색하고 있다는 점에 본 연구의 의의가 있다.;This study was initiated with the awareness that new bathroom environment will emerge because of the advent of smart home technology. The smart home technology has turned housing into a space that operates as more than a mere shelter. A variety of new technologies are being developed, experimented and applied for smart homes. Notably, however, bathrooms have been largely sidelined in these recent changes compared to other human living quarters of homes. The importance of bathrooms in modern homes has been underscored because of increasing recognition of health and sanitization amid the COVID-19 pandemic. Therefore, the purpose of this study is to confirm that a future-oriented bathroom will be a space that helps preserve the health of dwellers, especially in the mart home environment. In this process, this study aims to evaluate the value of future-oriented bathrooms based on user experience (UX), and apply design to the concept. The author conducted research on the characteristics of bathroom UX design in a new smart environment and published an article on the topic in an academic journal, which clarified the general direction of the current design of smart bathroom as well as its limitations. Building on the research conducted for the academic journal, this study further develops the UX characteristics of smart bathrooms, and purports to propose a practical design through the spatial design concept that applies the UX characteristics to the actual target sites This thesis is structured as follows. First, Chapter I provides an overview of the thesis, such as the background and purpose of the research, and the scope and method of the research. Smart bathrooms are user-focused or user-centric spaces for comfort, relaxation and health, which are now required to overcome the limitations of conventional bathrooms at a time when our society’s primary concern is to contain the spread of virus and maintain the health of residents. Chapter II then conducts a theoretical review of smart bathrooms and user experience by reviewing relevant literature. The current bathroom represents a cultural conflict between the Western faucet culture and the domestic housing policy, prompting a paradigm shift from the existing, conventional bathrooms. In addition, with the advent of the 4.0 smart home era, smart bathrooms are now drawing keen attention from stakeholders for their new potentials and possibilities. The author attempted to add future-oriented value to the current discussion of smart bathrooms through the application of the user experience concept. In the process of applying the user experience concept in an efficient manner, this study has elicited key characteristics of user experience, categorized those key characteristics, and utilized the honeycomb model shown in previous studies of spatial design. Chapter III engages in case analyses based on the characteristics of the five user experiences elicited and categorized in Chapter II. The smart bathroom design that strengthens the user experience is then expanded by synthesizing the design characteristics and experiences of the users derived from case studies. Examples for the analyses are the smart bathroom space in the sample houses of major construction companies. Each characteristic thus examined could be classified as a type of user experience, and showed a certain degree of correlation with other characteristics. Afterwards, based on the outcome of the comprehensive analyses as above, this thesis examines how these identified characteristics can be understood and applied so as to strengthen the user experience and expand the design expression. Chapter IV then proposes a smart bathroom space design to strengthen the user experience. Based on the comprehensive analyses of the previously selected cases, the author proposes a flexible space for user experience. To this end, the author suggests the application of spatial design in terms of structural, technical, and expressive aspects of smart bathrooms by selecting the size of apartments that meet the purpose of this study. Finally, Chapter V summarizes the final results and key suggestions of the research. Based on the summary, the chapter proposes a future-oriented bathroom that addresses, meets and fulfills critical functions of a household such as cleanliness, hygiene, and safety of the bathroom. This is a bathroom that ultimately strengthens the user experience. Since its first introduction in 1990, smart homes have been developed through active interaction with space. Smart bathrooms are now getting increased attention because of the changing social environment such as spread of the pandemic. In this process, smart bathrooms are learning from the previous experience of smart homes, such as user experience from intelligent smart homes, demand of new services in future bathrooms, and the development of new technologies applicable to bathrooms. Therefore, it is necessary to think about what user-centered value means by strengthening the future bathroom’s relationship with the device in the physical environment, and by considering the sensory expression in the new bathroom environment. This research adds important contribution to the current study in this area in that it seeks to present the direction of the future smart bathroom design by proposing a practical design of smart bathrooms based on the concept of user experience.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE