View : 278 Download: 0

비건 화장품 패키지디자인 연구

Title
비건 화장품 패키지디자인 연구
Other Titles
A Study on Package Design for Vegan Cosmetics
Authors
박소현
Issue Date
2022
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
본 연구는 비건 화장품 시장에서 브랜드가 추구하는 가치를 효과적이고 차별화하여 전달할 수 있는 비건 화장품 패키지디자인을 제안한다. 연구를 진행하기 위해 첫 번째로, 비건 화장품이 주목받게 된 이론적 배경인 지속 가능한 사회와 환경에 일조하기 위한 소비행동으로서 비거니즘(Veganism)을 다룬다. 식습관과 동물권리를 위해 시작한 비건(Vegan)은 지속 가능성을 위한 환경, 윤리, 인류, 동물을 포함하는 모든 영역을 위한 범위로 보편화되었다. 소비자는 지속 가능한 삶에 동참하기 위해 텀블러, 종이 빨대를 사용하는 개념적 소비행동과 동물복지를 위해 관련 제품이나 기업을 선택한다. 이러한 소비 트렌드에 따라 관련 시장과 기업의 움직임도 빠르게 변화하고 있다. 비건 화장품과 친환경소재의 용기와 패키지를 적극 활용하여 제품을 출시하고 수익금을 통한 기부 활동이나 다양한 캠페인으로 사회적 책임에 동참하고 있다. 이는 윤리적 소비와 Z세대를 중축으로 두고 사회적으로 중요한 트렌드로 분석하였다. 두 번째로, 비건 화장품 개념 및 특징, 국내외 비건 화장품 브랜드 현황을 살펴본다. 비건 화장품은 화장품이 만들어지는 모든 과정에 동물실험과 동물성 성분을 사용하지 않는 화장품을 의미한다. 국내외 비건 화장품 브랜드 아이덴티티는 친환경적인 태도를 시각적으로 표현하고 있으며 친환경 소재의 용기와 패키지를 사용하고 있음을 알 수 있었다. 표현적 특징으로는 주로 타이포그래피를 활용하여 정보 전달에 중점을 두고 브랜드 이미지를 구축한 경우가 많음을 알 수 있었다. 이에 본 연구자는 비건 화장품 의미와 경험을 소비자에게 차별화된 이미지로 접근하고자 하였다. 세 번째로, 비건 화장품 시장에서 사회친환경적인 기업이미지에 부합하는 비건 화장품 브랜드 허블룸(Herbloom)을 선정하여 현황을 파악한다. 온라인으로 시작한 허블룸은 서포터즈 활동을 통해 사회친환경적 기업 이미지를 적극적으로 전하고 있는 브랜드이다. 이에 본 연구는 일러스트레이션을 활용한 패키지 디자인을 통해 비건 화장품이라는 아이덴티티를 효과적으로 전달할 수 있도록 제안하고자 한다. 일러스트레이션을 사용해 제품의 재료를 직관적으로 파악할 수 있도록 돕고 심미적인 만족도를 높이고자 하였다. 또한 친환경적인 패키지 재료, 인쇄기법을 고려하여 효율적인 표현을 개발하고 패키지디자인으로 제시하였다. 본 연구를 통해 향후 비건 화장품 브랜드를 개발하기 위해 친환경을 고려한 접근법으로 다양한 표현 및 패키지디자인 연구가 나오기를 기대한다. ;This study proposes a vegan cosmetics package design that can effectively differentiate and convey the value pursued by brands in the vegan cosmetics market. Firstly, veganism should be defined in the context of vegan cosmetics. 'Vegan', which originally described eating habits and animal rights ideology, has come to encompass all areas, including the environment, ethics, humanity, and animals for sustainability. This now has begun to influence the beauty market with vegan cosmetics. Consumers choose products or companies related to animal welfare. For example, they use tumblers and paper straws to participate in a sustainable life. In line with this consumption trend, the movements of related markets and companies are also rapidly changing. They are actively utilizing the containers and packages of vegan cosmetics and eco-friendly materials to launch products and participate in social responsibility through donation activities or various campaigns through profits. This was analyzed as a socially important trend with ethical consumption and Generation Z at the center. Secondly, observe the concepts and characteristics of vegan cosmetics and the current status of vegan cosmetics brands at home and abroad. Vegan cosmetics refer to cosmetics that do not use animal experiments and animal ingredients in any processes in which the cosmetics are made. It can be seen that domestic and foreign vegan cosmetics brands visually express an eco-friendly attitude and use containers and packages made of eco-friendly materials. As an expressive feature, there are many cases where brand images are built mainly with an emphasis on information delivery using typography. Therefore, this researcher attempted to approach the meaning and experience of vegan cosmetics to consumers with a differentiated image. Thirdly, identifying the current status of the vegan cosmetics market by selecting Herbloom, a vegan cosmetics brand that fits the socially eco-friendly corporate image. Herbloom, which started online, is a brand that actively conveys the image of a socially eco-friendly company through supporters' activities. Therefore, this study proposes to effectively convey the identity of vegan cosmetics through package design using illustration. It was intended to help intuitively grasp the material of the product using illustration and increase aesthetic satisfaction. In addition, it was intended to develop efficient expressions in consideration of eco-friendly package materials and printing techniques. In the future, it is expected that various expressions and package design studies will come out as an approach that considers eco-friendly in order to develop vegan cosmetics brands. develop vegan cosmetics brands.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE