View : 1233 Download: 0

제2형 당뇨병 대상자를 위한 발관리 교육의 효과

Title
제2형 당뇨병 대상자를 위한 발관리 교육의 효과
Other Titles
Effect of Foot Care Education for Type 2 Diabetes Mellitus Patients : Systematic Review
Authors
최지현
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미영
Abstract
본 연구의 목적은 제2형 당뇨병 대상자를 대상으로 발관리 교육의 효과에 관한 선행 연구들을 분석하고, 제2형 당뇨병 대상자 대상 발관리 교육의 효과를 파악하기 위한 체계적 문헌고찰 연구이다. 본 연구의 대상은 제2형 당뇨병 대상자로, 발관리 교육 중재 후 결과를 분석한 선행연구들을 검색 및 선택하여 문헌의 질 평가를 실시하고, 자료 분석 및 결과 제시의 과정으로 체계적 문헌고찰이 진행되었다. 문헌의 검색 및 선정은 국내 데이터베이스(RISS, NDSL, KISS)와 국외 데이터베이스(Ovid-MEDLINE, Embase, Cochrane library, CINAHL, PsycINFO)에서 2000년대 이후 출판된 학술지 및 학위논문을 대상으로 실시하였다. 검색된 논문은 PRISMA chart에 따라 논문을 선정 및 제외하였으며, 총 8편의 논문이 선정되었다. 선정된 논문으로 연구자와 연구자 외 1인이 문헌의 질 평가를 실시하였으며, 무작위 대조군 전후 설계는 Cochrane의 RoB를 사용하였고, 비동등성 대조군 전후 설계는 RoBANS 2.0으로 평가하였다. 자료 분석은 최종 선정된 8편의 논문으로 실시되었으며 분석은 연구 정보(저자명/연도, 국가, 출판유형), 연구 설계, 연구대상(연구대상자 수, 연령), 중재 분석(중재수준, 중재방법, 중재빈도, 중재시간, 중재기간, 중재자, 대조군 교육, 중재전달방법, 중재내용)을 연구결과로 분류하여 분석하였다. 연구 결과, 발관리 교육의 중재 분석으로 중재수준은 개별과 그룹 중재로 나뉘어 수행되었고, 중재빈도는 5회 미만이, 중재시간은 30분 이상 60분 미만이, 중재기간은 1-2일이 가장 많았다. 중재내용으로는 발관리 방법(발톱 관리), 발관리 교육(발 문제의 원인 및 합병증), 당뇨병 교육(당뇨병 관리) 순이었다. 중재전달방법은 강의를 중심으로 전화강화, 비디오 시청, 시범 및 실습 등이 병행되어 이루어졌다. 발관리 교육의 효과 분석으로 인지적 영역(발관리 지식, 자기효능감), 행동적 영역(발관리 자가간호행위)은 선정된 문헌 모두 통계적으로 유의하게 증가하였지만 행동적 영역(발관리 점검도)과 생리적 영역(발 건강상태(발톱상태, 피부상태, 발 변형, 족배동맥 촉지, 발감각검사), 족부궤양 및 절단 발생률, HbA1c)은 결과변수마다 차이를 나타냈다. 본 연구는 제2형 당뇨병 대상자를 대상으로 발관리 교육의 연구 동향을 살펴보았으며 본 연구의 결과 발관리 교육이 제2형 당뇨병 대상자에게 효과적인 것으로 분석되었으나 추후 결과변수에 행동적, 생리적 영역을 포함한 발관리 교육의 효과를 확인하는 연구가 활성화되기를 기대한다.;The purpose of this study was to analyze the previous studies on the effect of foot care education for type 2 diabetes mellitus patients, and the study was a systematic review to have a better understating on the effect of foot care education for type 2 diabetes mellitus patients. The subjects on this study were diagnosed with type 2 diabetes mellitus, and the quality of literature was evaluated by searched and selected previous studies that analyzed the result after intervention in foot care education, then the systematic review was conducted with data analysis and presenting the result. The search and selection of literature was conducted on published academic journals and degree papers published after 2000s from domestic databases (RISS, NDSL, KISS) and international databases (Ovid-MEDLINE, Embase, Cochrane library, CINAHL, PsycINFO). Searched research papers were selected or excluded based on PRISMA chart, and the total of 8 research papers were selected. The investigator and one other evaluated the quality of literature with selected research papers. Cochrane’s RoB was used for randomized controlled trials, and RoBANS 2.0 was used to evaluate non-randomized controlled trials. Data analysis was conducted with 8 research papers that were selected, and the analyzation was classified as the information of study (the author’s name/year, country, publishing type), the design of study, the subject of study (the number of the subjects, and their age), the intervention analysis (intervention: level, method, frequency, time, duration, instructor, method of delivery and its contents, and control group intervention). As a result of the study, based on the intervention analysis of foot care education, the study was executed into individual and group intervention level, most frequency of intervention was less than 5 times, most intervention time was 30 minutes to less than 60 minutes, and most duration of intervention was 1-2 days. The contents of intervention included in order of foot care method (toenail care), foot care education (causes of foot problems and complications), diabetes mellitus education (diabetes mellitus management). The intervention delivery method was mainly lecture and was conducted phone call, watching video, and simultaneously with demonstration and practice. By analyzing the effect of foot care education, cognitive area (foot care knowledge, self-efficacy) and behavior area (self-foot care) were statistically increased significantly in all selected literature, but behavior area (foot care check) and physiological area (overall foot status (toenails, skin, transformation, arteria dorsalis laterale, foot sensory test), foot ulcerations, incidence rate of amputation, and HbA1c) showed difference in each outcome variables. This study examined the research trend of foot care education targeting patients diagnosed with type 2 diabetes mellitus, and the results of this study analyzed that foot care education is effective for type 2 diabetes mellitus patients. In the future, studies should be activated to confirm the effect of foot care education, including behavioral and physiological areas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE