View : 525 Download: 0

초등학생의 또래관계 경험을 위한 집단미술치료 사례 연구

Title
초등학생의 또래관계 경험을 위한 집단미술치료 사례 연구
Other Titles
A Study on Case of Group Art Therapy Aimed at Peer relationships experience of Elementary School student
Authors
임수민
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
This study aims to investigate the effects of after-school group art therapy on peer relationships among elementary school students. For this purpose, the researcher explored the experiences of the study participants by applying the qualitative case study method. The participants in this study are six 3rd graders at A elementary school in Seoul, who consist of three female and male students respectively. The case study lasted from Sep. 27 2021 through Oct. 20 2021 and conducted 10-time art therapy sessions being conducted a couple of times a week with each session going on for the duration of 90 minutes. The group art therapy for peer relationship experiences among elementary school students aims to improve the quality of peer relationship through positive interactions such as support and sympathy, thereby allowing them to look forward positively along with their peers. The data collection of the study consisted of observation reports of the group art therapy researcher, photographs of art works, transcripts of pre- and post-interview interviews, and the contents the researcher considered after the case of group art therapy. The data analysis involved repetitive comparison analysis method to look into group art therapy experiences for peer relationships among elementary school students. To this end, the researcher repeatedly looked into researcher's daily observation report and verbatim record and linguistic or non-linguistic expressions of the participants contained in the images of their art works and performed analysis through open coding, categorization and category confirmation. The result of analyzing the study shows that the study is divided into a total of eight categories and subdivided into 23 categories. The 8 categories include: , , , , , , , . The results of this study show what experiences the after-school group art therapy for peer relationships among elementary school students as follows. First, the participants, beyond the shackle of the pandemic resulting in estrangement, engaged in art activity to create emotional bond with their peers, reciprocating emotional support and contributing to positive interpersonal experiences. Second, the participants were able to confront conflicts while engaging in art activity, becoming acquainted with how to settle difficulties from relationship. Third, the participants could share a variety of emotions with their peers through art, feeling emotional bond and experiencing mutual support and love. In conclusion, the after-school art therapy allowed elementary school students to experience emotional bond with their peers and positive interpersonal relationship and learn how to settle difficulty from conflicts. In addition, art therapy served as momentum to express diversity of emotions and experience companionship. This has led the elementary school students to explore positive peer relationship beyond the shackle of the pandemic, improve their own ability to settle conflicts with their peers and anticipate a positive future together with their friends. ;본 연구의 목적은 방과후 집단미술치료가 초등학생의 또래관계 경험에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 연구자는 이와 같은 목적을 위해 질적 사례 연구 방법을 적용하여 연구참여자들의 경험을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 참여자는 서울시 A초등학교에 재학 중인 3학년 학생 6명으로, 여학생 3명과 남학생 3명이다. 본 연구의 사례는 2021년 9월 27일부터 2021년 10월 20일까지 진행하였으며, 주 2~3회 90분간 총 10회기의 방과후 집단미술치료를 실시하였다. 초등학생의 또래관계 경험을 위한 집단미술치료의 목표는 지지와 공감과 같은 긍정적 상호작용 경험을 통해 또래관계의 질을 향상시키고 또래와 함께 미래에 대해 긍정적으로 사고하는 힘을 기르는 것이다. 연구의 자료수집은 집단미술치료 연구자 관찰일지, 미술 작품 사진, 사전·사후면담 축어록과 연구자가 집단미술치료 사례 이후 고찰한 내용으로 이루어졌다. 자료 분석은 반복적 비교분석법을 사용하여 초등학생의 또래관계 경험을 위한 집단미술치료의 경험을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 연구자는 연구자의 관찰일지와 축어록, 미술작업의 이미지에 담긴 연구참여자의 언어적 또는 비언어적 표현을 반복적으로 살펴보고 개방코딩, 범주화, 범주확인의 과정을 거쳐 분석하였다. 본 연구의 분석 결과, 총 8개의 상위주제와 23개의 하위주제로 분류되었다. 초등학생의 또래관계 경험을 위한 집단미술치료 경험의 상위 주제는 <친구와 함께 있고 싶지만 마음처럼 되지 않음>, <부정적인 감정을 제대로 다루지 못해서 괴로움>, <친구와 어려움을 함께 풀어가며 가까워짐>, <친구와 함께 미술작업을 하며 생겨난 갈등>, <작품으로 연결되어 친구와의 우정을 단단하게 쌓아감>, <미술을 통해 스스로 다독이며 자랑스러운 나로 성장함>, <친구와 나의 마음이 이어져 하나가 됨>, <든든한 친구들 속에서 나 자신을 믿고 앞으로 나아감> 이다. 본 연구결과를 바탕으로 초등학생이 또래관계 경험을 위한 방과후 집단미술치료를 통해 경험한 것은 무엇인가에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구참여자는 코로나-19로 고립된 상황을 벗어나 미술작업을 하며 또래와 친밀감을 쌓고 도움을 주고 받으며 긍정적 관계 경험을 하였다. 둘째, 연구참여자는 미술활동을 하면서 갈등 상황을 마주하게 되고, 그 안에서 관계 어려움을 해결하는 방법을 배우게 된다. 셋째, 연구참여자는 미술을 통해 또래와 다양한 감정을 나누고, 동료애를 느끼며 서로 배려하고 응원하는 존재가 된다. 이를 종합하면, 초등학교 아동은 또래관계 경험을 위한 방과후 집단미술치료를 통해 또래와 친밀감을 형성하고 긍정적인 관계 경험을 하였으며, 갈등 상황을 통해 어려움을 해결하는 방법을 배우는 기회가 되었다. 또한 미술을 매개로 다양한 감정을 표현하고 나누며 동료애를 느낄 수 있었다. 이로써 초등학생은 코로나-19 상황으로 인한 관계의 단절을 해소하고 우호적인 또래관계를 형성하였으며, 갈등을 해결하며 더욱 견고해진 또래집단 속에서 친구와 함께 긍정적인 미래를 지향하게 되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode