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발레 뤼스(Ballet Russes)의 초기 활동에 나타난 예술적 특성 연구

Title
발레 뤼스(Ballet Russes)의 초기 활동에 나타난 예술적 특성 연구
Other Titles
A Study on the Artistic Characteristics of the Early Activities of the Ballet Russes : Focusing on the Belle Epoque Period
Authors
한지영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김말복
Abstract
본 연구는 발레 뤼스가 처음 등장한 1909년부터 1913년까지의 활동에 관한 이해를 심화시키고자, 이 단체의 시대적 상황인 벨 에포크 시기 프랑스 파리에 주목하였다. 이러한 논의를 위해 본고에서는 벨 에포크로 지칭되는 프랑스 파리의 시기를 1870년부터 1913년까지로 규정하여 경제, 사회문화, 예술의 측면을 나누어 고찰하고, 발레 뤼스의 예술적 특성과 벨 에포크 시기의 연관성을 논증하고자 하였다. 벨 에포크 시기의 특성은 경제적 변화에 따른 ‘자본주의 체제의 확산’, 문화교섭과 혼종 현상을 일으킨 ‘이국취미의 증대’, 각 예술에서 현대화 과정으로 일어난 ‘진보와 도전정신’을 핵심개념으로 도출할 수 있었다. 이는 발레 뤼스의 초기 활동에 나타난 예술적 특성을 논의하기 위한 기준점이 되었으며, 구체적인 논의는 자본주의적 운영시스템, 문화의 교섭과 혼종, 진보적 예술실험이라는 주제 하에 발레 뤼스의 초기 활동에 두드러진 특성을 고찰하는 것으로 전개되었다. 논의 결과, 자본주의가 팽창한 상업도시에서 민간 발레단인 발레 뤼스의 공연과 작품이 그 자체로 하나의 상품으로서 경제적 가치를 지니게 되었음을 논증했고, 초기 대표 작품들에 나타난 이국적인 정취가 시대의 유행과 어우러져 단체의 대외적인 이미지를 구성하였음을 분석했다. 또한, 발레의 표현 범위를 확장한 미쉘 포킨의 시도나 발레 언어에 관해 다양하게 모색한 바슬라브 니진스키의 시도는 공통적으로 전통에 맞선 개혁으로서, 동시대 각 예술 장르에서 일어난 현대화 과정과 맞닿아 있음을 드러냈다. 본 연구자는 발레 뤼스의 운영방식과 작품의 예술적이고 미학적인 특성을 아우르는 논의를 통해, 단체의 예술 활동이 벨 에포크 시기 파리라는 도시의 특수성과 함께 공명한 것임을 알 수 있었다. 이는 시대적이고 사회적인 영역 안에서 춤 예술의 이해를 심화시킬 수 있는 하나의 유용한 관점으로 제시될 수 있을 것이다.;This study aims to deepen the understanding of activities of the Ballet Russes from 1909 to 1913, a period during which the organization was first introduced while focusing on Paris, France, during the Belle Epoque period, the historical backdrop of the organization. For such discussion, the Belle Epoque period in Paris of France is defined to be dated from 1870 to 1913, and the study is pursued based on economic, social, cultural, and artistic aspects. The study's objective is to demonstrate the interrelation between the artistic character of the Ballet Russes and the Belle Epoque period. The key characteristics of the Belle Epoque period are the spread of the capitalistic system following political and economic changes, expansion of exoticism that caused cultural negotiation and hybridism, and progress and challenging spirit in each art. These characteristics have become benchmarks for discussing artistic features that appeared in the early activities of the Ballet Russes. The detailed discussion is developed by studying prominent characteristics of the early activities of the Ballet Russes under the themes of the capitalist management system, cultural negotiation and hybridism, and progressive artistic experiment. The discussion result proves the economic value of the performances and works of the Ballet Russes as commodities in themselves in a commercial town where capitalism expanded. The result also analyzes that the exotic atmosphere presented in the early representative works harmonized with the trend of the times, constructing the organization's external image. Furthermore, Michel Fokine's attempt to expand the range of expression in Ballet and Vaslav Nijinsky's attempt to explore the language of Ballet with multiple approaches are, in common, reforms against tradition, expressing their close tie with the modernization process that has taken place in each contemporary art genre. This researcher concludes that upon discussion embracing the management method of the Ballet Russes and the artistic and aesthetic features of works, the organization’s artistic activities resonated with the distinct characteristic of Paris during the Belle Epoque period. This conclusion can present a valuable perspective that can deepen the understanding of dance in the realm of the times and society.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Ph.D
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