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뿔랑 <바이올린과 피아노를 위한 소나타>의 스페인 민속음악 요소와 작곡기법 연구 및 분석

Title
뿔랑 <바이올린과 피아노를 위한 소나타>의 스페인 민속음악 요소와 작곡기법 연구 및 분석
Other Titles
Research and Analysis of Spanish Folk Music Elements and Composition Techniques in Poulenc
Authors
정승은
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 20세기 초 프랑스 작곡가 프란시스 뿔랑(Francis Poulenc, 1899-1963)의 1943년 작품인 <바이올린과 피아노를 위한 소나타(Sonata pour violon et piano)> FP119의 스페인 민속음악 요소 및 작곡기법에 관하여 고찰한 논문이다. 뿔랑은 20세기 초 프랑스의 신고전주의(Néo-Classicisme) 작곡가를 대표하는 작곡가이다. 그가 활동한 시기는 후기 낭만주의에 반하여 새롭게 나타난 다양한 음악사조들이 공존하던 때로, 작곡가들에 의해 다양한 양식들이 시도되며 또 각기 서로 다른 양식들을 흡수하면서 발전시킨 시대였다. 뿔랑은 작곡 초기에 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)의 음악에 영향을 받았으며 이후 ‘프랑스 6인조’의 정신적 스승이었던 사티(Erik Satie, 1866-1925)와 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882-1971)의 음악에 많은 영향을 받아 전통적 고전주의 양식 위에 현대적인 기법을 사용하여 새롭고 독창적인 작품을 만들었다. 그는 관현악곡과 피아노곡, 가곡, 합창, 오페라, 종교음악, 영화음악 등 여러 장르에 걸쳐 총 186개의 작품을 작곡하였으며 현재에는 160여 개의 곡이 남아 있다. 이 소나타는 그의 유일한 바이올린 작품으로 제2차 세계 대전 당시 프랑스 출신 바이올리니스트였던 지네트 느뵈(Ginette Neveu, 1919-1949)의 의뢰로 작곡되어 스페인 문학가 페데리코 가르시아 로르카(Federico Garcia Lorca, 1898-1936)에게 헌정된 곡이다. 스페인 민속음악 요소 분석은 먼저 스페인 내전에서 비극적 죽음을 맞이한 시인 로르카의 생애와 바이올린 소나타 2악장에 사용된 시 그리고 뿔랑이 그에게 이 곡을 헌정하게 된 심리적 배경에 대해 알아본다. 뿔랑이 가진 로르카에 대한 특별한 감정은 이 바이올린 소나타 안에 고스란히 담겨있다. 뿔랑이 이 작품 속에 로르카의 삶과 죽음, 생전에 그가 사랑한 기타와 음악, 그리고 문학에 대한 뜨거운 열정을 반영하기 위한 장치로 플라멩코 리듬, 칸테 혼도 선율, 기타 주법 등을 표현하였는데 이러한 기법의 사용은 스페인 민속음악 요소 분석을 통해 설명된다. 본 논문에 설명된 연주법 제안에는 지네트 느뵈의 어려운 운지 몇 부분에 대해 조금 더 쉬운 방법의 운지를 제안하며, 연주자들이 늘 의문점을 가지고 있던 3악장 117마디의 음자리표와 또 여러 음반에서 드러난 1악장 146마디 음정의 문제점, 맥스 에쉬그(Max Eschig) 에디션의 운지번호 표기의 오류에 대해 설명한다. 이러한 문제점에 대한 설명은 연주자들이 이 악보를 처음 접하면서 겪게 되는 운지 번호의 혼란과 의문점을 해결하는데 의의가 있다. 이 곡의 작품 분석은 음악학자 키스 다니엘(Keith W. Daniel)의 저서 6장에 나온 뿔랑의 작곡 양식(Style)에 설명된 특징적 작곡기법의 내용을 기반으로 분석하였으며, 이에 선율과 음악적 인용, 셀룰러 라이팅(cellular writing), 리듬, 박자, 화성, 종지법, 조성과 불협화음이 저서 내용의 특징적 작곡기법과 일치함을 확인할 수 있다. 이 작품에서 뿔랑은 기본적으로 신고전주의 형식의 큰 틀을 추구한 것으로 볼 수 있다. 이 곡은 3악장 구성으로, 1악장 변형된 ABA’ 형식, 2악장 변형된 론도 형식(ABCB’A’), 3악장 자유형식(free form)으로 작곡되었다. 여기에 ‘빠르게-느리게-빠르게’의 형식도 전통적인 소나타 양식과 동일하다. 또한 1, 2악장은 바이올린의 피치카토로 시작하여 피치카토로 끝을 맺고 있으며, 3악장 종지음 역시 1악장과 동일한 d단조 화성의 피치카토로 곡을 마친다. 이러한 통일성은 전체 악장의 형식미를 보여주고 있으며, 반복적 리듬 패턴인 리듬 오스티나토, 종지의 명확성, 지속 저음, 셀룰러 라이팅 등의 사용 또한 전통적인 신고전주의 작곡기법에 속한다. 하지만 이 곡을 분석한 결과 이 작품에는 신고전주의 작곡기법과 스페인 민속음악 요소 외에도 여러 가지 양식들이 혼재되어 있음을 알 수 있다. 병행 화성의 사용과 특수주법으로 악기의 몽환적인 음색을 활용한 인상주의 작곡기법, 3악장 로르카의 충격적인 죽음을 극단적으로 묘사한 표현주의 작곡기법, 2악장에 부제로 사용한 시 한 구절과 그것을 음악적 표현으로 상징하는 표제 음악적 성격, 기타와 뮤직홀(Music hall) 등의 대중음악적 요소까지 함께 포함되어 있다. 한 작품 안에 여러 양식의 특징들을 혼합하여 사용한 콜라주(collage) 기법은 초현실주의(surrealism) 예술의 특징 중 하나로, 바이올린 소나타에서도 보여진다. 이러한 본 논문의 분석 결과는 뿔랑이 한편으로 ‘초현실주의 작곡가’라는 평가에 대한 근거가 될 수 있으며 또한 그가 추구한 작곡가로서의 정체성과 예술적 지향점을 깨닫게 하는데 의의가 있다. ;This paper is a paper that examines the elements of Spanish folk music and composition techniques of , a 1943 work by French composer Francis Poulenc in the early 20th century. Analyzing the elements of Spanish folk music inherent in this music, the life of Lorca, a poet who suffered a tragic death in the Spanish Civil War, was examined. His poetry phrases used in the second movement of Violin Sonata, and becoming a background of the dedication of the music to him were also found. Poulenc's special feelings for Lorca are well expressed in Violin Sonata. Through the analysis of Spanish folk music elements, it is explained that Poulenc used characteristic tones such as flamenco rhythm, Cante Jondo melody, and guitar technique as a device to reflect Lorca's life and death, guitar music he loved during his life time, and his passion for literature. The performance method proposal described in this paper proposes a slightly easier way of fingering for some parts of Ginette Neveu's difficult fingering, and explains the problem of the bar-117 G clef of the 3rd movement and bar-146 notes of 1st movement revealed in several albums, and the errors of the Max Eschig edition's fingering. The explanation of these problems is meaningful in relieving the confusion and doubtful points of the fingering numbers that performers experience when they first encounter this score. In order to analyze the composition technique of this violin work, a book written by musicologist Keith W. Daniel, was reviewed first, payed attention to the composition style of Poulenc in chapter. 6. Accordingly, it can be confirmed that musical components of melody, musical quotation, cellular writing, rhythm, beat, harmony, cadence, tonality and dissonance are consistent with the characteristic composition technique described in the book. In this work, it can be seen that Poulenc basically pursued a large framework in the form of neoclassicism music. This music is composed of three movements a modified ternary form in the 1st movement, a modified Rondo format in the 2nd movement, and a free form in the 3rd movement. The tempo composition of the movement, "Allegro-lento-presto" is coincide with the traditional sonata format. In addition, the 1st and 2nd movements start with the violin's pizzicato and end with it, and the 3rd movement's ending is also finished with the same d-minor harmony's pizzicato as the 1st movement does. This unity shows the formal beauty of the entire movements, and the use of repeated rhythmic patterns such as rhythmic ostinato, cadence clarity, and pedal point also belongs to traditional neoclassical composition techniques. However, it can be seen that this work is a mixture of various musical styles including neoclassical composition techniques and the Spanish folk music elements. In this music, impressionistic music composition techniques using the dreamy tone color of the instrument through the parallel 4, 5ths and a special technique. It also includes musical expressions such as expressionist music composition techniques that describe Lorca's shocking death in the 3rd movement, poetry phrases used as subtitles in the 2nd movement, program musical character of the title symbolizing and guitar and music hall as a popular musical ones. The collage technique, which uses a mixture of various styles of characteristics in one work, is one of the characteristics of surrealism art, and is also shown in this Violin Sonata. In this research, it can be explained as a evidence that evaluate Poulenc as a 'surrealist composer' on the one hand. Through the analysis of this work, it is confirmed that Poulenc is a neoclassical composer, and it can be seen what artistic orientation he pursues due to the various styles of composition techniques used in this work. This study hopes that all the analyzed results will be useful information for those who want to study the Poulenc’s work in the future, and hopes that the deep understanding and interpretation of the music will help their performance.
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