View : 432 Download: 0

19세기 프랑스 살롱음악과 여성에 대한 연구

Title
19세기 프랑스 살롱음악과 여성에 대한 연구
Other Titles
A study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel
Authors
Wu, Yimin
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
샤미나드(Cécile Chaminade, 1857-1944)는 19세기 프랑스 낭만시기를 대표하는 여성 작곡가로서 출판된 총 400여 편의 작품들 중 대다수가 는 가곡과 피아노 소품이다. 1887년 그녀의 아버지가 돌아가신 후, 악화된 경제적 이유로 인하여 그녀의 창작활동이 시장성을 가진 단편적인 기악 소품에 집중된 경향때문에 그녀의 음악은 살롱음악으로 간주되었고 실제로 샤미나드 스스로도 적극적으로 다양한 살롱 활동에 참여하였다. 사실 샤미나드가 활동하던 19세기 말 20세기 초에는 사회 환경이 남성 주도로 이루어졌고, 여성의 외부 음악 활동이 거의 불가능한 상황에서 샤미나드를 비롯한 여성 작곡가들은 주로 살롱에서 자신의 작품을 대중에게 소개하고 연주하였고 살롱은 여성 음악 해방의 출발지이자 여성 음악가 활동의 중심이 되었다. 프랑스 정부로부터 여성 작곡가 최초로 레지옹 도뇌로 훈장(Ordre national de la légion d'honneur)을 받는 등 많은 상을 받은 샤미나드의 작품 《스카프 댄스(Pae des echarpes, Scarf Dance)》Op. 37, No. 3, (1888)가 도 100만 부가 판매되었으며 유럽과 미국에서 순회 연주회를 갖는 등 많은 작품들이 대중의 사랑을 받기도 하였으나, 한 편으로 그녀의 작품에 대해‘여성스럽다', ‘창조성이 부족하다', ‘살롱음악으로 실질적이지 않다' 등 대부분 그녀의 성별과 관련된 표현으로 비판받기도 하였다. 그러나 샤미나드는 이러한 비판에도 불구하고 여성과 연관된 제목을 가지는 피아노 작품들을 통해 새로운 여성 이미지를 만들어내었다. 그녀의 피아노 소품들은 낭만적인 시기의 음악적 특징과 함께 단순 3부형식, 기억하기 쉬운 동기를 가지며, 선율은 기본 짜임새와 리듬 패턴을 유지하면서도 독특한 선율구성을 보여준다. 성부, 음형, 조성의 변환을 통해 여성 캐릭터의 감정과 심리상태를 표현하며 여성 이미지를 그려내는 샤미나드의 작품에는 반음계적인 하모니가 자주 등장하며, 펼침화음, 장식음 또한 정교하고 섬세한 음악어법을 구현하는 데에 역할을 한다. 본 논문은 19세기 프랑스 여성이 사회에서 받은 음악 활동의 제약과 여성 작곡가의 살롱에서의 위치 및 한계점으로부터 출발하여 샤미나드의 음악이 비판받은 배경에 대해 설명하고 그녀의 피아노 소품 네 곡 《아첨꾼(La Lisonjera, The Flatterer)》 Op. 50, 《롤리타(Lolita-Caprice Espagnol)》 Op. 54, 《피에레트(Pierrette)》 Op. 41, 《아를르캥느 (Arlequine)》 Op. 53 를 중심으로 작곡가 특유의 음악 어법으로 그려내는 여성 이미지에 대해 분석, 연구하고자 한다. ;Cécile Chaminade (1857-1944) was published as a female composer representing the 19th century French romantic period, with a total of over 400 works mostly songs and piano props. After her father's death in 1887, her compositional activities focused on one-sided instrumental props of a marketable nature due to deteriorating economic reasons, so her music was considered salon music, and indeed Chaminade herself was actively involved in various salon activities. In fact, during the late 19th and early 20th centuries, when Chaminade was active, the social environment was dominated by men, and when it was almost impossible for women to engage in external musical activities, women composers such as Chaminade mainly introduced and performed their works to the public in salons, which were the starting point of women's musical emancipation and the center of women musicians' activities. Chaminade's work Pae des echarpes, (Scarf Dance) Op. 37, No. 3 (1888), the first female composer to be awarded numerous prizes by the French government, including the Ordrenational de la égion d'honneur (Order of Region Donat), also received 1 million copies at the box office, but her European and American touring recital of the work Pae des echarpes, (Scarf Dance) ) . Op. 37, No. 3 (1888) and many others. But Chaminade defied these criticisms and created a new image of women through piano works related to topics associated with women. Her piano miniatures are characterized by the music of the romantic period, a simple 3-part form, easily remembered motives, and melodies that display a unique melodic composition while maintaining basic structural and rhythmic patterns. The emotional and psychological states of female characters are expressed through changes in voice, mode, and tonality. Chromatic harmonies, unfolding harmonies, and ornamental tones often appear in Chaminade's works depicting female figures, and they also play a role in reflecting a refined and delicate musical syntax. This thesis illustrates the context in which Chaminade's music was criticized in terms of the constraints on women's musical activity in society and the position and limitations of women composers in the salon in 19th century France, and attempts to use her four piano miniatures, centering on“La Lisonjera” (The Flatterer) Op. 50, “Lolita-Caprice Espagnol” Op. 54, "Pierrette” Op. 41, "Arlequine” Op. 53, to analyze and study the female figure depicted by the composer's characteristic musical syntax.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE