View : 403 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
구은정
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 리사이틀 작품을 연구 분석한 것이다. 작품들은 루카 마렌치오(Luca Marenzio, 1553-1599)의 마드리갈〈Già torna a rallegrar (봄이 온다네)〉와 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 《Liebeslieder Waltzes (사랑의 노래 왈츠) Op.52》의 총 18곡 중 No.1〈Rede, Mädchen(말해봐요 아가씨)〉, No.6〈Ein kleiner, hübscher Vogel(작은 예쁜 새)〉, No.9〈Am Donaustrande(도나우 강가에서)〉의 세 곡, 그리고 에릭 휘태커(Eric Whitacre, b.1970-)의 《The City and The Sea(도시와 바다)》의 총 5곡 중 No.5〈little man in a hurry(서두르는 소심한 사람)〉이다. 〈Già torna a rallegrar〉는 1581년에 마렌치오에 의해 작곡된 이탈리안 마드리갈로 무반주 아카펠라 작품이다. 이 작품은 봄을 맞이하는 기쁨을 목가적으로 표현하고 있다. 대위적 양식과 화성적 양식이 혼합된 작품으로 뛰어난 음화기법의 사용을 가장 큰 특징으로 하며, 작품 속에 나누어지는 6개 섹션의 가사 내용에 따라 각각의 적합한 스타일로 전개된다. 이로 인해 음화기법을 중심으로 작품을 분석하며 연주기법을 제안하고, 이와 더불어 르네상스 시대에 출판되었던 초판 악보를 통해 현대 악보와의 차이점을 제시한다. 브람스의 《Liebeslieder Waltzes Op. 52》는 총 18곡으로 구성된 파트송(part-song)으로 그의 대표적인 세속 성악작품 중 하나이다. 이 곡은 1869년에 쓰여 진 작품으로 독일의 시인인 다우머(H. v. Daumer)의 시에 곡을 붙였다. 사랑의 다양한 양상들이 간결한 형식과 구조로 구성되어 낭만적인 화성어법에 의한 감정표현이 섬세한 작품이다. No.1〈Rede, Mädchen〉은 시작되는 사랑의 설렘을 표현한 곡으로 루바토가 특징인 곡이다. No.6〈Ein kleiner, hübscher Vogel〉은 사랑의 유혹, 시련, 후회, 역설과 확신으로 연결되는 사랑에 따른 감정의 진행과정을 담은 곡으로 론도형식으로 쓰여진 작품이다. No.9〈Am Donaustrande〉는 연인이 갇혀있는 도나우 강변의 쓸쓸한 풍경을 묘사하는 제시부와 연인을 향한 열정이 역동적으로 표현된 발전부가 대비를 이루는 작품이다. 각 곡은 낭만적인 화성어법을 사용하며, 텍스처의 대조, 성부 구성의 변화, 다이내믹의 대비로 시의 내용에 따라 서정적이고 표현적으로 작곡되었다. 휘태커의 《The City and The Sea(도시와 바다)》는 미국의 현대 시인인 커밍스(edward estilin cummings, 1894-1962)의 5개의 시에 작곡을 한 것이다. 본 논문에서는 제 5번곡인〈little man in a hurry〉를 분석하였다. 이 곡은 문제와 걱정에 갇혀 허둥대며 쳇바퀴 돌 듯 살아가는 현대인들에게 대자연의 광활함을 품고 일상적인 문제 속에서 벗어나 휴식과 여유를 갖고 살아가라는 내용이다. 이 곡은 현대적인 감각의 리듬패턴과 잦은 변박 그리고 장단조 조성과 선법이 혼합되어 사용되었다. 이와 함께 가장 핵심적인 요소로 쓰인 팬다이아토닉(pandiatonic) 화성은 그 특색인 전통적 화성진행의 회피, 즉 화성의 기능을 배제한 자유로운 불협화음의 사용으로 현대적인 감각을 줌으로써, 휘태커 작법의 특유성인 개성과 친숙함을 동시에 느끼게 하는 걸출함을 만들고 있다.;This thesis is an analysis of the graduation recital repertoires for the master’s program at Ewha Womans University’s School of Music. Gia torna a rallegrar (Spring Is Coming) by Luca Marenzio (1553-1599); three songs from Liebeslieder Waltzes (Love Song Waltzes), Op. 52 by Johannes Brahms (1833-1897) including No. 1 Rede, Mädchen (Speak, Dearest Maden), No. 6 Ein kleiner, hübscher Vogel (A Pretty Little Bird), and No. 9 Am Donaustrande (On the Danube’s Bank); and finally No. 5 Little Man in a Hurry from The City and the Sea by Eric Whitacre (b. 1970-) are analyzed for this study. Gia torna a rallegrar is an Italian madrigal, a capella work by Marenzio written in 1581. The jubilation for the arrival of the spring is pastorally portrayed in this piece. It is composed in both harmonic and contrapuntal styles in conjunction with an outstanding use of word-painting technique. As the music develops through six sections, appropriate styles are implemented to correspond in accordance with the lyrics. Consequently, work analysis based on word-painting technique and performance techniques are proposed along with a close research on the differences between the Renaissance and modern musical notations in this study. Liebeslieder Waltzes, Op.52 is a part-song consisting of eighteen songs, is one of Brahms' most representative secular vocal music. This song was written in 1869 onto a German poet Georg Friedrich Daumer’s poem. In this work, various aspects of love are framed in a concise form and structure, delicately articulating its emotional expressions in romantic idiom of harmonics. No. 1 Rede, Mädchen describes the romance of falling in love with the use of rubato. No. 6 Ein kleiner, hübscher Vogel is written in rondo form to show the progression of emotions in accordance with the chain reaction of love: temptation, deceit, regret, paradox, and conviction. In No. 9 Am Donaustrande, the exposition, portraying the lonely scenery of Danube’s Bank where the lover is trapped stands in contrast to the development that expresses the fervent passion for the lover. Each song corresponds to the lyrics with the appropriate styles of music through the changes in texture of voices, the contrast in dynamics, and the use of romantic idiom of harmonics. The City and the Sea by Whitacre is a choral work based on the five poems written by an American poet edward estlin cumming (1894-1962). Out of the five poems, the fifth song, little man in a hurry is analyzed in this study. This song sends a common message to the modern people living trapped in the worries and troubles of the world, as they are routinely running the rat race of the society. It encourages people to escape from the everyday problems and embrace what the vastness of the nature can teach us – the true essence of rest and relaxation. Modern rhythmic patterns and frequent rhythmic pulsation (changing meters) along with the major-minor tonality and modes are employed in this work. Furthermore, pandiatonic harmony, the most important element of the harmonies of the song, creates a colorful exhibition of modernity in music with unconventional harmonic progression and unresolved dissonances. All these compositional techniques of Whitacre makes his music stand out in its originality, familiarity, and prominence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE