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브랜드 터치포인트 휠 기반 비대면 전자계약 서비스의 색채 터치포인트

Title
브랜드 터치포인트 휠 기반 비대면 전자계약 서비스의 색채 터치포인트
Other Titles
Color touch-point of un-tact electronic contract service based on brand touch-point wheel
Authors
신단비
Issue Date
2022
Department/Major
디자인대학원 컬러디자인테크놀로지전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
The working environment and style show dramatically rapid changes. Un-tact work style requires new ways for contracts in work. Un-tact electronic contract services can solve conventional cumbersome tasks-contract printing, stamp, scheduling, business trips, and postal delivery-online in just a few minutes. These service consists of the sum of touch-points as various design targets. Each type of touch-point constituting the service can exert its own function through visualization elements suitable for its function and purpose. In the visualization element of touch-points, color is a key tool for brand asset management. The colors used for each touch-point composed of the service are valuable brand assets. Therefore, in this study, all types of touch-points as design targets that can be visually recognized and expressed in brand colors were defined as color touch-points. The process and conclusion of this study are as follows. This study examined the characteristics and current situation of brand assets, color as brand assets, color touch points, color touch points of service brands, and un-tact electronic contract services. Through the un-tact electronic contract service expert FGI, the color touch-point wheel of the un-tact electronic contract service brand was analyzed, and the brand touch-point wheel developed by Scott M. Davis & Michael Dunn(2002) was classified by pre-purchase, purchase, post-purchase and time point. Target brands were selected, and color characteristics between target brands were comparatively analyzed, focusing on the screen of PC Web environment. Next, according to the color touch-point type, the characteristics of brand color recognition and cognitive factors were analyzed. Based on these study results, it was possible to develop a color touch-point guide for the un-tact electronic contract service brands. The conclusions of this study are as follows. First, the types of color touch-points pre-purchase an un-tact electronic contract service brand are [Online Portal Image Advertising], [Online Video Advertising], [Viral Advertising Content], and [Online Press Release Content]. The types of color touch-points at the time of purchase are [main homepage screen], [mailing image(member registration authentication and celebration)], and [service user screen(first screen UI)]. The types of color touch-points post-purchase are [mailing image (update and announcement)], [function update information content], and [customer counseling chat]. Second, as described above, a total of 10 color touch-point types derived the ‘color touch-point wheel of the un-tact electronic contract service’. Third, each of the 10 types showed color utilization characteristics in different design elements, but in common, low-chromatic and achromatic colors were used at the highest rate as they were used for each type of background color, and In all 10 types, colors with differences in brightness and chroma in the same series of colors as BI colors were used for each design element in the ratio of 2nd to 4th. Fourth, the highest brand color recognition among the 10 types is the [main homepage screen] with a rating of 4.1. Next, the second and third are [online video advertisement] and [Online Portal Image Advertising], [service user screen: first screen UI]. Fifth, the characteristics of each type were shown as brand color cognitive factors, and the keywords mentioned in the responses of cognitive factors in common were 'BI, logo, symbol, and mark', followed by 'font' and 'background'. Through the analysis, it was possible to develop a 'color touch-point guide for un-tact electronic contract service brands'. It is hoped that the results of this study will be helpful in utilizing colors for each type of touch-point of various service brands that are being developed these days when the way they work changes.;업무 환경과 일하는 방식에서 급격한 변화가 일어나고 있다. 비대면 업무 방식과 재택근무의 확산은 계약 업무에 새로운 방식을 요구했다. 비대면 전자계약 서비스를 사용하면, 계약서 출력, 날인, 일정 잡기, 출장, 우편 배송 등 기존 업무 환경에서 생겨나는 번거로운 업무들을 단 몇 분 만에 온라인을 통해 비대면 방식으로 해결할 수 있다. 이러한 비대면 전자계약 서비스는 다양한 디자인 대상으로서의 터치포인트 총합으로 이루어진다. 서비스를 구성하는 각 터치포인트 유형은 그 기능과 목적에 맞는 시각화 요소들을 통해 제 기능을 발휘할 수 있다. 터치포인트의 시각화 요소에서 색채는 서비스의 브랜드 자산 관리를 위한 핵심 도구이다. 서비스를 구성하는 각 터치포인트에 활용된 색채는 브랜드 자산으로서 가치가 있다. 이에 본 연구는 고객과 비대면 전자계약 서비스가 만나는 접점들 중 시각적으로 인지 가능하고, 브랜드 색채로 표현될 수 있는 디자인 대상으로서의 터치포인트 유형을 ‘색채 터치포인트’로 정의하였다. 본 연구의 과정과 결론은 다음과 같다. 본 연구에서는 브랜드 자산, 브랜드 자산으로서의 색채, 색채 터치포인트, 서비스 브랜드의 색채 터치포인트, 비대면 전자계약 서비스의 특성과 현황에 대해 살펴보았다. 비대면 전자계약 서비스 전문가 FGI를 통해 비대면 전자계약 서비스 브랜드의 색채 터치포인트 유형을 분석하고, Scott M. Davis & Michael Dunn(2002)이 개발한 브랜드 터치포인트 휠의 구매 전, 구매 시, 구매 후 시점 별 구분으로 분류하여 ‘전자계약 서비스 브랜드 색채 터치포인트 휠’을 도출하였다. 분석 대상 브랜드를 선정하고, 색채 터치포인트 유형 별 브랜드 간 색채 특성을 PC Web 환경의 화면을 중심으로 비교 분석하였다. 다음으로, 색채 터치포인트 유형 별 브랜드 색채 인지도 및 인지 요인을 분석하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 ‘비대면 전자계약 서비스 브랜드의 색채 터치포인트 가이드’를 개발할 수 있었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 비대면 전자계약 서비스 브랜드의 구매 전 시점의 색채 터치포인트 유형은 [온라인 포털 이미지 광고], [온라인 영상 광고], [바이럴 광고 콘텐츠], [온라인 보도자료 콘텐츠]이다. 구매 시 시점의 색채 터치포인트 유형은 [메인 홈페이지 화면], [메일링 이미지(회원가입 인증 및 축하)], [서비스 사용자 화면(첫 화면 UI)]이다. 구매 후 시점의 색채 터치포인트 유형은 [메일링 이미지(업데이트 및 공지)], [기능 업데이트 안내 콘텐츠], [고객 상담 채팅]이다. 둘째, 위와 같이 총 10개의 색채 터치포인트 유형으로 '비대면 전자계약 서비스 색채 터치포인트 휠'을 도출할 수 있었다. 셋째, 10개의 유형 별로 각기 다른 디자인 요소에서 색채 활용 특성을 보였고, 공통적으로 저채도-무채색 색상을 각 유형의 배경 색채에 활용함에 따라 가장 높은 비율로 활용하고 있었으며, 10개의 유형 모두 BI 색채와 동일한 계열의 색상에서 명도, 채도 차가 있는 색상을 2~4순위 비율로 각 디자인 요소에 활용하고 있었다. 넷째, 10개의 유형 중 가장 높은 브랜드 색채 인지도를 보인 유형은 4.1의 평점인 [메인 홈페이지 화면]이다. 그 다음 브랜드 색채 인지도 2, 3 순위는 [온라인 영상 광고], [온라인 포털 이미지 광고], [서비스 사용자 화면: 첫 화면 UI]이다. 다섯째, 브랜드 색채 인지 요인으로 각 유형 별 각기 다른 특성을 보였으며, 공통적으로 인지 요인 의 응답 내용에 언급된 키워드는 BI 로고와 관련된 ‘BI, 로고, 심볼, 마크’ 등이었고, 그 다음으로 자주 언급된 키워드는‘폰트’와 ‘배경’이다. 위와 같은 분석 결과를 토대로‘비대면 전자계약 서비스 브랜드의 색채 터치포인트 가이드’를 개발할 수 있었다. 본 연구 결과가 일하는 방식이 바뀌는 요즘 개발되고 있는 다양한 서비스 브랜드의 터치포인트 유형 별 색채 활용 방안에 도움이 되길 기대한다.
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