View : 559 Download: 0

사회적기업의 외부 및 내부CSR이 조직성과에 미치는 영향

Title
사회적기업의 외부 및 내부CSR이 조직성과에 미치는 영향
Other Titles
The effect of external and internal CSRs of social enterprises on organizational performance : Focusing on organizations selected for Social Progress Credit(SPC)
Authors
전혜원
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 사회적경제협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안지영
Abstract
본 연구는 사회성과인센티브(Social Progress Credit)에 선정된 기업으로 사회적기업의 사회적책임(Corporate Social Responsibility)활동이 조직의 경제적, 사회적 성과에 미치는 영향을 분석하였다. 또한 CSR을 조직의 관점에서 외부 이해관계자를 대상으로 한 사회공헌 활동을 외부CSR로, 내부 조직원을 대상으로 헌신적 인적자원관리를 하는 경우를 내부CSR로 나누어 연구하였다. 본 연구의 목적은 세 가지이다. 첫째, 사회적기업의 외부CSR활동을 하는 조직의 경제적, 사회적 성과가 외부CSR활동을 하지 않는 조직과 차이가 있는지를 확인한다. 둘째, 내부CSR활동을 하는 정도가 조직의 경제적, 사회적 성과에 미치는 영향을 확인한다. 셋째, 외부 및 내부 CSR활동의 상호작용이 각 CSR활동이 조직의 성과에 미치는 영향을 조절할 것인지를 확인한다. 연구대상인 사회적성과인센티브(SPC)에 선정된 사회적기업 196개소는 사회적가치연구원(CSES)을 통해서 동일한 측정 도구를 이용하여 지속적으로 경제적, 사회적성과를 측정하고 관리하고 있으며, 관계자의 설문조사도 함께 진행하고 있어서 선정 기업들 간의 특정 활동에 따른 객관적인 성과비교가 가능하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적기업의 외부CSR활동을 하는 조직은 사회적성과에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경제적성과에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 사회적기업의 내부CSR활동은 조직의 경제적성과에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적성과에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 사회적기업의 외부 및 내부 CSR의 상호작용은 경제적성과, 사회적성과에 모두 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구는 기존에 많이 연구되지 않았던 사회적기업을 대상으로 한 외부 및 내부 CSR활동의 성과에 미치는 영향을 분석하여 사회적기업의 질적성장을 위한 전략적 방향성을 제시한다는 점에서 의의가 있다. 또한 CSR활동에 물적, 인적으로 투자하기 어려운 소규모 사회적기업의 경우엔 사회적재투자 범위 내에서 지역사회에 재투자하는 것을 시작으로 점차 확장시키는 전략을 제안하였다. 본 연구는 외부CSR활동이 사회적성과에 유의미한 긍정적 영향을 영향을 미쳤다는 것을 실증적으로 검증하였고, 사회적기업의 CSR활동을 조직의 성과를 높이거나 신뢰성을 확보하기 위한 전략적인 수단으로 사용될 수 있는 가능성을 보였다. 그러나 사회적기업의 CSR활동이 실제 이해관계자들의 인식이나 태도에 어떠한 영향을 주었는지 등의 CSR이 성과에 미치는 영향을 구체적으로 설명할 수 있는 변수에 대해서는 자세하게 검증하지 못하였으므로 추후에 확장된 연구가 필요하다. 또한 추후 연구에서는 사회적기업의 CSR활동으로 인한 사회적 네트워크 형성이나, 사회적 재투자가 그 관계에서 어떻게 작용할 수 있는지를 검토함으로써 사회적기업 조직의 경제적, 사회적 성과를 더 구체적으로 설명할 수 있을 것으로 기대한다. ;This study analyzed the impact of Corporate Social Responsibility(CSR) activities of a social enterprise as a company selected by the Social Progress Credit(SPC) on the economic and social performance of the organization. Also, from an organizational perspective, CSR was divided into external CSR for social contribution activities targeting external stakeholders and internal CSR for dedicated human resource management for internal members. The purpose of this study is threefold. First, it is checked whether the economic and social performance of organizations that engage in external CSR activities of social enterprises are different from those of organizations that do not engage in external CSR activities. Second, we check the effect of the degree of internal CSR activities on the economic and social performance of the organization. Third, it is checked whether the interaction of external and internal CSR activities will moderate the impact of each CSR activity on the organizational performance. The 196 social enterprises selected for the Social Progress Credit(SPC), the research subject, were selected because they continuously measure and manage their economic and social performance using the same measurement scale through the Center for Social value Enhancement Studies(CSES), and also conduct a survey of relevant persons. It was possible to compare objective performance according to specific activities between companies. The research results are as follows. First, organizations that engage in external CSR activities of social enterprises were found to have a significant positive effect on social performance, but had no significant effect on economic performance. Second, the internal CSR activities of social enterprises were found to have a significant positive effect on the economic performance of the organization, but had no significant effect on the social performance. Third, it was found that the interaction of external and internal CSR of social enterprises did not significantly affect both economic and social performance. This study is meaningful in that it presents a strategic direction for the qualitative growth of social enterprises by analyzing the impact on the performance of external and internal CSR activities targeting social enterprises, which has not been studied much before. Also, in the case of small-scale social enterprises that are difficult to invest physically or humanly in CSR activities, a strategy to gradually expand them was suggested, starting with reinvesting in the local community within the scope of social reinvestment. This study empirically verified that external CSR activities had a significant positive impact on social performance, and showed the possibility that social enterprise CSR activities can be used as a strategic means to increase organizational performance or secure reliability. . However, as it was not possible to verify in detail variables that can specifically explain the impact of CSR on performance, such as how social enterprise CSR activities actually affected the perceptions and attitudes of stakeholders, further research is needed. In addition, future research is expected to explain the economic and social performance of social enterprise organizations in more detail by examining how social network formation and social reinvestment can work in the relationship due to CSR activities of social enterprises.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회적경제협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE