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중국 현대 도시 여성의 젠더화된 기질과 뉘한즈(女漢子) 현상에 관한 연구

Title
중국 현대 도시 여성의 젠더화된 기질과 뉘한즈(女漢子) 현상에 관한 연구
Other Titles
Gendered Femininity of Modern City Women in China and Research Focusing on Phenomenon of NVHANZI
Authors
Zhou, Xiaoqun
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은실
Abstract
본 논문은 개혁개방 이후에 크고 빨리 변화하고 있는 현대 중국 사회문화의 배경 하에서 유행어 뉘한즈(女漢子) 및 그와 관련된 일련 사회현상에 대해 연구해보고자 하였다. 동시에 여성학의 학술용어인 ‘여성성(Femininity)’이 중국에서 현지화된 용어인 '여성기질(女性氣質)'이라는 말을 사용해서 '뉘한즈(女漢子)' 현상 뒤에 있는 젠더화된 기질에 대해 해석하고자 했다. 처음에 온라인에서 ‘뉘한즈(女漢子)’라는 단어는 직업이 없고, 남자친구가 없고, 날씬한 몸매와 예쁜 얼굴도 갖지 못한 눈에 띄지 않은 보통여성을 가리키는 소극적인 유행어였다. 그러나 시간에 따라 현재까지 이는 중성적인 성별기질, 독립적인 성격, 강대한 능력을 가지고 있는 여성에게 형용하는 적극적인 단어로 변모되었다. 처음으로 한 소품에서 나온 웃긴 이미지였으나 중국 여성들 간에 엄청난 공감을 일으켜 인기를 끌게 되었으며, 2016년까지 ‘뉘한즈(女漢子)’는 여러 인터넷 사이트의 인기어가 되고 사용수가 천만이 넘었다. 그 후에 온라인이나 일상생활에서 ‘뉘한즈(女漢子)’에 대한 토론, 뉴스보도, 문학작품이 많이 생겨났을 뿐만 아니라, 여성들이 점점 ‘뉘한즈(女漢子)’를 자아인정에 대한 부호로 사용하고, 이 어휘에 대해 새로운 의미와 가치도 부여했다. 이제 ‘뉘한즈(女漢子)’와 ‘뉘한즈(女漢子)’식 젠더화된 성별기질은 공식적으로 일반화된 사회현상과 여성들이 스스로 내재화하는 특질로 간주될 수 있다. 그러나 이러한 현상이 일어난 것은 우연적인 것이 아니라, 수많은 경제, 사회, 인구, 문화에 대한 변천에 대한 원인도 있다. 동시에‘뉘한즈(女漢子)’에 대한 정의도 다른 인식차원과 사용 영역에 따라 수많은 다양한 이미지와 변모된 형태를 발견할 수 있다. 본 논문은 바로 이러한 맥락들에 대한 관심을 가지고 ‘뉘한즈(女漢子)’와 그 뒤에 있는 내포와 변화흐름을 연구했다. 본 논문은 ‘뉘한즈(女漢子)’의 의미를 포괄적으로 정의하고 ‘뉘한즈(女漢子)’의 이미지와 형태, 그리고 사회적 역할을 체계적으로 정리해보며, 이와 관련된 새로운 여성기질과 새 성별부호는 여성들에게 어떠한 의미가 있는지에 관한 논설을 제기해보고자 하였다. 또한‘뉘한즈(女漢子)’가 가져오는 새로운 성별기질과 사회역할이 발전하는 과정 중에 나타나는 구체적인 영향과 문제점을 관찰해보며, ‘뉘한즈(女漢子)’식 새로운 여성기질에 대한 동태적인 변천과정을 객관적으로 분석할 때 현재 가부장제와 소비주의가 혼합되어 있는 자본주의 시장경제 체제가 여성 자아의식각성에 대한 장벽을 해석해보는 것이 이 논문의 의미이다. 따라서 본 연구는‘젠더화된 여성기질’라는 핵심적인 분석개념을 가지고 ‘뉘한즈(女漢子)’ 유행어 출현의 사회 배경, ‘뉘한즈(女漢子)'식 문화현상의 등장 및 전통적인 여성기질에 대한 충격, ‘뉘한즈(女漢子)’식 여성기질 발전의 현황 및 둘러싼 논쟁, 세 부분으로 나눠서 연구해보았다. 첫 번째 파트에 경제 주체의 변화 및 발전, ‘타경제(她經濟)’시대 뒤에 있는 여성들의 모습, 그리고 중국 현대 도시의 새 여성기질 출현에 관한 다른 예비조건 등 경제적 토대를 살펴보고, 다음으로 전통 대가족체제에 대한 도전, 새로운 출산정책과 인구구조의 변화도 조사해보았다. 마지막으로는 글로벌 시대의 발전에 따라 서구 여성주의 사상의 전파 및 중국 성 주류화 사회의 발전이 가져온 영향도 정리하였다. 두 번째 파트에 유행어‘뉘한즈(女漢子)’의 등장 및 어의, ‘뉘한즈(女漢子)’가 다른 영역에서 나타나는 다양한 이미지, 이러한 문화현상의 사회적 역할 및 둘러싼 처지를 살펴본 다음에, 현대 새 여성기질 및 ‘뉘한즈(女漢子)’현상에 대한 언어부호, 구체적인 의미 등 이론적 논의를 정리하였다. 세 번째 파트에 ‘뉘한즈(女漢子)’식 여성기질을‘적대시’하는 사회문제, 남권사회체계에 벗어나지 못한 한계성, 자본주의 시장경제의 본질과 ‘뉘한즈(女漢子)’와의 역학관계, 한국 ‘탈코르셋'과의 대조로 ‘뉘한즈(女漢子)’의 반(反) '여성화'의 힘을 등에 대해 체계적으로 제시해보았다. 따라서 본 논문은 뉘한즈(女漢子)의 다양한 이미지와 발전 형태를 살펴봤을 때 인터넷 언어 환경에서 나타나는 원시상태, ‘다꽁메이’ 중심으로 되는 도시 외래 젊은 미혼 여성인 현실적인 여성 집단, 문화작품이 선전하는 이상적이고 영웅주의적인 부호화 개체 등 다양한 이미지와 형태에서 뉘한즈(女漢子) 현상과 여성기질이 발전하는 의미를 찾아냈다. 또한 예전의 ‘여강인’, ‘톰보이’와 달리 왜‘뉘한즈(女漢子)’가 보편적인 인식과 일반적인 현상이 되는지, 그 원인도 발견하고, 앞으로 중국, 동북아시아, 심지어 전 세계의 여성이 소비주의, 특히 남권체제 소비자본주의 사회이데올로기 하에 어떻게 독립적이고 다원적인 자아의식을 찾아내는지에 대해 일정한 방향성을 제시하는 것은 본 논문의 취지다.;This paper aimsto research a buzzword, namely NVHANZI and a series of related social phenomena under the modern Chinese social culture background which changes rapidly after the reform and opening-up policy. Meanwhile, a local translation term, namely feminine temperament, of the academic term ‘Femininity’ in the women's studies in China is taken for analyzing the gendered femininity behind the phenomenon of NVHANZI. Initially, NVHANZI in cyberspeak refers to a negative term for describing inconspicuous women without jobs, male friends, nice figures and good looking. But as time goes by, the word becomes a positive term for describing women with neutral temperament, independent personality and powerful ability. At the beginning, it is only a comedy image appearing in a sketch, but the popularity has soared later due to resonance of the vast Chinese women, and till 2016, NVHANZI became a popular term in various websites and were quoted for tens of millions of times. Afterwards, discussions, news reports and cultural works about NVHANZI sprung up successively online and in real life, the vast women also taken NVHANZI as a self-affirmed symbol, and new significance and value were given to the NVHANZI. Now, it can be considered that NVHANZI and NVHANZI type gendered femininity formally become a normalizing social phenomenon and a characteristic of selecting self-internalization by women. However, the phenomenon is no accident, but lies on various economic, social, population structure and cultural changes. In addition, the definition of NVHANZI varies in image and form change according to different cognitive levels, points of view and use fields. This paper studies NVHANZI and connotations and changes implied in NVHANZI in consideration of these context relationships. In this paper, a comprehensive definition is given to NVHANZI, the images, the forms and the social status of NVHANZI are systematically arranged, and the significance of the relevant new femininity and new gender signs for women are specifically discussed. In addition, the new femininity generated by NVHANZI and specific influences and problems generated in the social role development process are carefully observed; barriers for restricting self-consciousness awakening of women under the capitalist market economy system mixing the patriarchy and the consumerism is analyzed while the dynamic change process of the NVHANZI type new femininity is objectively analyzed; and to sum up, the research significance of this paper is realized. Therefore, this paper makes studies by emphasizing the core analysis concept of gendered femininity, keeping to the social background of the appearance of NVHANZI and focusing on three parts including the appearance of the NVHANZI type cultural phenomenon and impact on the traditional gendered femininity, the development current situation of the NVHANZI type femininity and related arguments. In the first part, economic bases such as changes and development of an economic subject, models of women behind the ‘Female Economy’era and preparation conditions for appearance of femininity of modern city women in China are mainly analyzed; then, investigation is made on shaking of a traditional large family system, new growth policies and population structure changes; and finally, the influences caused by the propagation of western feminism ideas and the development of Chinese mainstream society under the development of the globalization era are summarized and sorted. In the second part, after the appearance and semantics of the buzzword, namely NVHANZI, different images of NVHANZI in different fields and the social role and situation of the cultural phenomenon are analyzed, theoretical discussions of language symbols, specific meanings and the like related to modern femininity and the phenomenon of NVHANZI are collated. In the third part, systematic development is carried out on four aspects including the hostile social problem of the NVHANZI type femininity, the bottleneck of escaping from a masculinist society system, the mutual restraint relationship between the essence of the capitalist market economy and NVHANZI, and the anti-feminine power of NVHANZI under the comparison of ‘Escape the Corse’ in Korea. In conclusion, in the research and discovery process of the diversified images and development forms of NVHANZI, the specific significance of the phenomenon of NVHANZI and the development of femininity are found out from various images or forms such as original forms of the NVHANZI in a network context, real female collections of young and unmarried females foreign to cities and with country girls working in cities as mains, and signifying individuals of idealism or heroism propagandized in cultural works. Moreover, different from the past words like iron lady and tomboyish, this paper tries to provide a feasible thinking direction for women in China, northeast Asia and even all over the world in the future aiming at the issue of how to find out independent and diversified self-consciousness for women under the ideology of consumerism, especially patriarchy consumerism society while exploring reasons for NVHANZI to become a general consensus and a universalized social phenomenon.
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