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짧은 지식 동영상의 학습 효과에 미치는 요인에 대한 연구

Title
짧은 지식 동영상의 학습 효과에 미치는 요인에 대한 연구
Other Titles
A study of the factors that affect the learning effect of short knowledge videos : focusing on the types of short video
Authors
Zou, Yao
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
모바일 기기 보급에 따른 이용자의 소비 욕구는 그림과 문자부터 동영상까지 발전되었다. 각종 짧은 동영상 플랫폼이 등장하면서 늘어나는 이용자 규모와 수요가 짧은 동영상 업계가 치열한 경쟁을 겪게 되었다. 짧은 동영상 플랫폼의 발달로 지식을 공유하고 전파하는 콘텐츠 창작자들이 생겨나고 있다. 여기에 뉴미디어 기술의 발전으로 업계에 유망한 AR 기술이 짧은 동영상에 도입되고, 짧은 동영상 플랫폼의 활성화로 지식의 생산과 전파 방식이 대중화되고, 오락 방식으로 지식을 습득함으로써 지식을 구체화하고 형상화할 수 있게 된 것이다. 본 연구는 사람들의 짧은 동영상을 통한 학습 효과에 영향을 미치는 요인을 탐구하는데, 이를 위해서 짧은 동영사의 사용자를 대상으로 2(동영상의 유형:AR 형, 일반 형)*2(동영상의 길이: 2분 이상, 2분 미만)의 집단간 요인 설계를 사용하여 오라인 실험을 실시하였다. 실험 결과 그룹 단 50개 총 200부를 수집하였다. 테이터를 수집하고 SPSS Ver.24.0를 이용하여 이원분산분석 (Two-way ANOVA)등의 방법으로 데이터를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. AR 요소가 수용자의 학습 효과에 유의한 정적인 영향을 미치고 있으며, 즉 AR형 짧은 동영상의 학습효과는 가설과 일치하게 좋은 결과가 나왔다. 또한 영향 요소에서도 인지된 유용성, 생동성, 상호 작용성이 감정적 체험에 뚜렷한 정적인 영향을 미치고 있음을 입증했다. 측, 인지적인 요소, 생동성, 상호 작용성, 자기 효능감이 높아질수록 정서적인 체험이 높아진다. 학습 효과에 동영상의 길이의 영향은 뚜렷하지 않지만 길이 요인이 인지된 이용용이성, 유용성, 생동성, 상호 작용성과 자기 효능감에 미치는 영향은 뚜렷하다. 본 연구는 짧은 동영상에 관한 연구를 풍부하게 하고 짧은 동영상 장르의 연구를 확대하는 데 의미가 있다. 오라인 수업은 벌써 유행이 되는데 뉴 미디어의 발달로 짧은 동영상도 사람들의 생활에 중요한 오락, 학습 방식이 되었다. 이전의 연구에서는 짧은 동영상에 대한 연구는 많지만 지식 장르의 동영상에 대한 연구는 부족한다. 짧은 동영상은 수용자가 정보 획득의 중요한 플랫폼이 되어 향후 연구에서 지식 유형의 짧은 동영상 연구를 풍부하게 할 수 있다. ;With the popularity of mobile devices, users of consumer demand to realize the transition from graphic to video. A growing number of user scale and the user needs to promote the development of the short video industry, along with the development of the short video platform, emerged more and more to share knowledge, spread the content creators of knowledge. In addition, with the development of new media technology, AR technology, which is promising in the industry, has also been introduced into short video. The rise of short video platform has promoted the popularization of knowledge production. In addition, people can learn knowledge through entertainment, making knowledge more concrete and vivid. This research explores the factors that affect people’s learning effect through short video. First of all, from the perspective of audience, combined with the Technology Acceptance theory, put forward the perceived usefulness, perceived ease of use, as well as the characteristics of the short video, vividness and interaction and self-efficacy factors through emotional experience in receiving the video's influence on the learning effect. Data were collected through online experiments and analyzed by means of two-way ANOVA in SPSS. The result is that AR elements do have an positive impact on the learning effect of the audience. In addition, in terms of influencing factors, perceived usefulness, vividness and interaction also have an obvious impact on emotional experience. Although the video length factor has no obvious positive influence on the learning effect, the factor still has a significant influence on the independent variables. This study enriches the related research on mobile terminal video and is of significance to expand the research on the type of short video. Mobile short video has become an important platform for people to obtain information and the research can enrich the study of knowledge type of short video in the future research.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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