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K-pop 아이돌 팬비드의 반복시청에 대한 연구

Title
K-pop 아이돌 팬비드의 반복시청에 대한 연구
Other Titles
The study of repeated viewing on K-pop idols‘ fanvid based on Theory of uses and gratification
Authors
Wang, Ying
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 이용과 충족 이론을 바탕으로 팬덤 생산 문화의 일종인 K-pop 아이돌 팬비드를 중심으로 K-pop 아이돌 팬비드의 이용 동기가 시청 만족감과 지속 반복 시청에 미치는 영향을 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 논문은 총 309명의 중국 K-pop 아이돌 팬비드 시청 경험이 있는 시청자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, K-pop 아이돌 팬비드에 대한 오락 추구, 정보 추구, 도피, 관계 추구(함께 시청하는 팬 간), 관계 추구(시청자와 팬비드의 제작자), 그리고 친숙감 등 6가지의 이용 동기에 대해 각각의 시청 만족감과 반복 시청에 미치는 영향을 위계적 회귀분석을 통해 살펴보고자 하였다. 연구 결과에 따르면 첫째, K-pop 아이돌 팬비드를 이용하는 동기는 “친숙감 요인”, “관계 추구(시청자와 팬비드의 제작자) 요인”, “오락 추구 요인”, “관계 추구(같이 시청하는 팬 간) 요인”, 그리고“도피 요인”순으로 이용 동기는 시청 만족감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, “정보 추구 요인”에 대한 이용 동기는 시청 만족감에 영향을 주는 것이 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, K-pop 아이돌 팬비드 이용하는 동기로써, “관계 추구(같이 시청하는 팬 간) 요인”, “친숙감 요인 ”, 그리고 “오락 추구 요인” 순으로 반복 시청에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, “정보 추구 요인”, “도피 요인”, 그리고 “관계 추구(시청자와 팬비드의 제작자)”에 대한 이용 동기는 반복 시청에 영향을 주는 것이 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, K-pop 아이돌 팬비드에 시청 만족감이 반복 시청에 정(+)의 영향을 미치고 있음을 보여주었으며, 넷째, K-pop 아이돌 팬비드의 이용 동기인 “오락 추구 요인”, “도피 요인”, 관계 추구(같이 시청하는 팬 간) 요인”, “관계 추구(시청자와 팬비드의 제작자)”, “친숙감 요인”을 통해 반복 시청에 미치는 영향력이 시청 만족감의 매개 요인이 되는 결과를 나타냈다. 본 연구는 뉴미디어 시대에 새롭게 등장하여 많은 인기를 끌고 있는 장르인 K-pop 아이돌 팬비드 이용자의 측면에서 이용과 충족 이론을 바탕으로 연구하였다. 한류는 한국뿐만 아니라 전 세계에서 인기를 끌고 있다. k-pop 해외 팬들은 서로 사용하는 언어는 다르지만, 팬비드를 시청할 때 서로 공감대가 형성되어 서로를 이해할 수 있다. K-POP 2.0시대 콘텐츠의 미래는 기획사가 만든 오리지널 콘텐츠가 프로슈머(생산자형 소비자)에 의해 재창조된 콘텐츠와 함께 무한 확장될 것이다. 이와 관련된 충분한 연구가 활발히 수행되지 않았기 때문에 본 연구는 k-pop아이돌 팬들이 팬비드를 이용하는 동기에 관한 시청 만족감과 반복 시청에 대한 영향을 살펴보았다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. K-pop 아이돌 팬들은 팬비드를 반복적으로 시청하는 동기에 따른 연구를 통해 k-pop기획사 및 팬덤의 생산 문화 측면에 도움이 되는 학문적 연구가 될 것으로 기대한다.;This paper utilizes hierarchical analysis to study the effects of usage motives of K-pop idols’ fanvid on fan’s viewing satisfaction and repeated viewing based on Theory of Uses and Gratification. With 309 newly assembled questionnaires from Chinese viewers of K-pop idols’ fanvid, it has shown that there are six usage motives, encompassing entertainment, information seeking, escapism, personal relationship seeking between fans, personal relationship between viewer and producer of fanvid and familiarity. Four main messages emerge from the analysis of this paper: (1) these motives, including familiarity, personal relationship between viewer and producer of fanvid, entertainment personal relationship between fans and escapism sorted by the intensity of influence, have positive effects on viewing satisfaction, while information seeking illustrates statistically insignificant effect on viewing satisfaction. (2) Motives consisting of personal relationship between fans, familiarity and entertainment sorted by the intensity of influence, have positive effects on repeated viewing, while other motives information seeking, escapism and personal relationship between viewer and producer of fanvid show statistically insignificant effect on repeated viewing. (3) Viewing satisfaction of watching K-pop idols’ fanvid has positive effect on repeated viewing. (4) Motives which comprise entertainment, escapism, personal relationship seeking between fans, personal relationship between viewer and producer of fanvid and familiarity affect repeated viewing through the mediator of viewing satisfaction. The influence of K-pop idols extends well beyond Korea, and has abstracted fans all over the world. Resonance resulted from watching fanvid facilitates fans’ mutual understanding even if they use different languages. In K-pop 2.0 era, original videos made by entertainment companies together with videos reproduced by prosumer will extent infinitely. There is little research on the effects of usage motives on fan’s repeated viewing so far, and such a study can be supportive on the study of K-pop entertainment companies and Fandom Culture.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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