View : 632 Download: 0

식물 디자인을 이용한 소창 소재 상품연구

Title
식물 디자인을 이용한 소창 소재 상품연구
Other Titles
A research on eco-friendly materials and products using a plant design
Authors
김주영
Issue Date
2022
Department/Major
디자인대학원 크래프트디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
현대는 빠른 성장으로 물질적 풍요와 생활의 편리함을 누릴 수 있게 되었으나 환경문제라는 부작용이 함께 발생하였다. 기술의 발전이 인류의 삶을 편리하게 했지만 인간과 환경을 배려하는 방향으로 나아가지는 못했고 급기야 개인과 사회, 환경을 위협하는 지경에 이르게 된 것이다. 이러한 현실에서 창작자 모두에게 필요한 태도는 인간적이고 우호적이며 생태적인 제품을 디자인하고 생산해야 한다는 것이다. 본 연구는 토종식물과 꽃을 주된 표현대상으로 작품 활동을 해오던 연구자가 기후위기와 환경문제에 관심을 가지게 되면서 친환경 소재를 찾는 것에서 시작된 연구이다. 친환경소재 ‘소창’을 접하게 되면서 실용성과 심미성이 있는 자연친화적인 상품을 개발하여 그 영역을 확대하고 강화의 토속 직물인 소창의 가치를 재조명하는 것에 목적을 두었다. 이론적 배경으로는 소창의 옛 기록을 문헌을 통해 살펴보고 조사 하였으며 강화도에 소재한 소창공장을 현장조사 하여 소창이 만들어 지는 공정을 중심으로 소창이 가진 친환경 소재로써의 적합성과 장점을 연구하고 분석하여 활용방안을 제시하였다. 또한 식물에 담긴 이미지를 해석함으로써 연구내용에 대한 이해를 돕고자 하였고, 식물이미지가 표현된 작품을 예로 제시하면서 분석하였다. 작품의 주제는 식물을 자수기법으로 연구자의 주관적 의도에 따라 재구성 하였으며 이 과정에서 토양을 비옥하게 하는 질소고정식물인 클로버의 긍정적 이미지를 모티브로 활용하여 키친웨어를 제작하였다. 기법으로는 한국 전통자수 기법을 사용하였는데 면사로 이음수, 평수, 씨앗수, 자련수, 사슬수, 온박음질 등을 응용하여 사용하였고 생략과 강조를 통해 화면 구성에서 잎의 이미지가 지니는 생명의 순환과 생기 있는 운동감을 표현하였다. 바늘땀이 짧고 튼튼한 자수방법을 선택하여 세탁에도 견고하도록 실용적인 측면을 고려하여 제작하였으며 이것을 바탕으로 한 작품제작의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 소창은 정련 과정을 통해 더욱 견고해지는 특성을 알 수 있었으며 소창은 친환경 직물이지만 상업적 이익만을 추구하는 생산자의 성향에 따라 형광물질이 검출될 수 있으므로 이 부분에 대한 관련기관의 엄격하고 지속적인 관리감독이 필요하다고 여겨진다.  둘째, 소창을 삶고 마름질하는 ‘길들이기’ 작업과정을 통해 천의 조직이 더 조밀해지고 부드러워지는 결과를 얻을 수 있었다. 셋째, 작품에는 전통자수 기법을 응용 하였으며 연구자의 경험을 통해 클로버의 이미지를 독창적인 해석으로 표현할 수 있었다 그로부터 얻어진 친환경 키친웨어는 일반적인 기저귀 감으로 인식되어 오던 ‘소창’ 에서 역할과 기능을 가진 직물로써 의 새로운 가능성을 보여 주었다. 넷째, 키친웨어를 포장하기 위해  종이, 라탄, 대나무 바구니, 말린 풀, 마 끈, 소창보자기, 등 포장재 역시 친환경 소재를 중심으로 다양하게 시도해 볼 수 있었다. 본 연구를 통해 강화도의 토속직물인 소창이 가진 친환경 생활재로 가치를 재조명하는 것 이었으며 더불어 존속 발전시켜야 한다는 긍정적인 명제를 얻을 수 있었다. ;Rapid growth in contemporary times has enabled people to enjoy material abundance and convenience in daily life, but it has also resulted in a side effect, environmental problems. Although technology progress has made daily life easier, it has not grown in a way that considers people and the environment, and as a result, it has reached a point where it is harming individuals, society, and the environment. This study is a step further by looking for eco-friendly materials by a researcher who has been working with native plants and flowers as the primary expressive object and has become interested in the climate crisis and environmental concerns. The researcher set out to widen the scope and re-examine the value of Korean modern/contemporary textile ‘Sochang’ by designing eco-friendly items that are both useful and beautiful after becoming acquainted with the eco-friendly material ‘Sochang’. As a theoretical background, the old records of ‘Sochang’ were researched and investigated via literature. Following that, the ‘Sochang’ usage plan was provided by studying and assessing the applicability and advantages of ‘Sochang’ as an eco-friendly material. The study was made based on the process of making ‘Sochang’. which was uncovered when visiting the 'Sochang' production facility in ‘Ganghwado’. Furthermore, it was attempted to aid understanding of the research material by interpreting the image contained in the plant, and the work in which the plant image was expressed was given as an example and evaluated. Plant embroidery based on Chochungdo(Insects on flowers) plants was recreated according to the subjective intention in the production of the work, and the positive image of the nitrogen-fixing plant clover, which fertilizes the soil, was used as a theme to produce kitchenware in this process. As the embroidery technique, the traditional Korean embroidery techniques, such as Ieum-su, Pyeong-su, Ssiat-su, Jaryeon-su, Saseul-su, On-bakeumjil, were used and the cycle of life and dynamic movement of the leaf image in the composition of the screen were represented through omission and emphasis. This work was created with a short and strong embroidery technique, with the practical feature of being washable in consideration, and the following is the analytical result of the work based on this. Fist, it was found that the ‘Sochang’ became stronger during the refining process. However, while the ‘Sochang’ is an eco-friendly fabric, the fluorescent substance can be detected depending on the producer's proclivity to pursue only commercial profits. Therefore, it seems to be necessary a strict and continuous surveillance of this fact by the relevant agencies. Second, traditional embroidery methods were used on the work, and the image of clover could be expressed creatively via the researcher's expertise. The eco-friendly kitchenware produced by such method demonstrated new possibilities as a fabric based on a role and function of ‘Sochang’, which had previously been viewed as only a diaper fabric. Third, via the ‘taming’ procedure of boiling and drying, the tissue became firmer and softer kitchenware could be manufactured, and the positive image of clover, as well as the symbolism of the colors associated with the four seasons of spring, summer, autumn, and winter, were symbolically conveyed. Fourth, for packing kitchenware, eco-friendly materials such as paper, rattan, bamboo baskets, dried grass, linen string, ‘sochang’ cloth etc. could be tested. The value of ‘Sochang’, a native fabric of ‘Ganghwado’, was re-examined as an eco-friendly living material as a result of this research, and it was possible to support a proposition that ‘Sochang’ should be maintained and developed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 크래프트디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE