View : 570 Download: 0

학문 목적 한국어 발표 수업 모형 연구

Title
학문 목적 한국어 발표 수업 모형 연구
Other Titles
A learning Model for Korean Language Presentation with Academic Purposes : Based on Flipped Learning
Authors
왕누리
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
The purpose of the study is to develop presentation skills of intermediate Korean learners who aim to study in Korean university by developing teaching-learning design model that combines flipped learning with improving presentation skills of academic purposes. Korean learners of academic purposes should understand various academic skills such as presentations, debates, understanding lectures, assignments, examinations are needed to success university completion. Presentation is the most commonly used in university classes, which is an important factors in evaluation students’ academic abilities. it is necessary to understand the presentation structure and ability of the academic discourse community for carrying out presentations Korean learners of academic purposes. Korean learners need various abilities to understand the subject of presentation, generate presentation contents, organize presentation contents, produce visual materials, perform presentations, and interact with the audience. The conditions for admission to Korean universities are based on the third level of the Test of Proficiency in Korean (TOPIK) as of 2021. It is difficult for Korean learners who have an intermediate level of the Korean language to successfully execute the academic task of presentation after entering the university. Korean presentation education for academic purposes developed a teaching and learning model using flipped learning which is a learner-centered teaching method. Flipped learning is an educational method that can understand new knowledge through prior learning outside the classroom and internalize the knowledge acquired through various activities and interactions between learners in this class in the classroom field. Therefore, learners could have sufficient presentation opportunities in the classroom with other students. Therefore, “How to organize Korean presentation class for intermediate academic purposes using flipped learning” as the research topic. The research procedures and contents are as follows. Chapter 1 describes the purpose and necessity of universities in this research and examines previous researches on academic purpose presentation education using flipped learning for intermediate academic purpose students. Chapter 2 summarizes the concept and structure of academic purpose presentation as a theoretical background, identify the components and strategies of presentation abilities. In addition, the concepts and characteristics of flipped learning and the points to be noted will be summarized. Chapter 3 develops the teaching and learning model for flipped learning- based presentation skill education. According to the flipped learning stage, the presentation class will be divided into pre-class, class, and post-class. Chapter 4 presents a model of a presentation class for one lesson in the class design discussed in the previous chapter. The structure of the presentation will be identified and discourse cover will be used to organize a discourse suitable for the Under the theme of ‘Separating Garbage and Discharging and Environment’. In the last Chapter 5, the contents of Chapter 1 through 4 will be summarized and the results, significance and limitations of the research presented.;본 연구는 학문 목적 학습자의 발표 능력 향상을 위한 교수·학습 모형을 개발하는 것으로 중급 한국어 학습자의 발표 능력을 기르는 데 목적이 있다. 학문 목적 한국어 학습자의 성공적인 학위 취득을 위해 발표, 토론, 강의 듣고 이해하기, 보고서 쓰기, 시험 답안지 작성 등의 다양한 한국어 학업 기술이 필요한데 그중 대학 수업에서 학습자 중심의 진행으로 발표와 토론이 중시되어 발표 능력은 학습자의 학업 능력을 평가하는 중요한 요소가 되었다. 외국인 학습자가 발표를 체계적으로 수행하기 위해 학문적 담화 공동체의 발표 구조 및 발표 능력에 대한 이해가 필요하다. 발표 주제를 이해하고 발표 내용을 생성하며 발표 내용을 구성하고 발표를 위해 시각적 자료를 제작, 그리고 발표를 수행하며 청중과 상호작용까지 하는 다양한 능력이 필요하다. 2021년 현재 국내 대학 입학 조건은 한국어능력시험(TOPIK) 3급을 기준으로 하고 있어 학문 목적 발표를 수행하기에는 어려움이 있다. 이에 학문 목적 한국어 발표 교육은 학습자에게 이론 지식 전달뿐만 아니라 교실 내에서 충분한 발표 기회를 제공하여 학문 목적 발표 능력을 기르도록 플립드 러닝을 활용하여 교수·학습모형을 개발하였다. 플립드 러닝은 교실 밖에서 사전 학습으로 새로운 지식을 이해하고 교실 현장의 본 수업에서는 다양한 활동과 학습자들 간의 상호작용으로 습득한 지식을 내재화할 수 있는 교육 방식이다. 이에 본 연구에서는 ‘중급 학문 목적 학습자를 대상으로 한 플립드 러닝을 활용하여 발표 수업을 어떻게 구성할 것인가?를 연구 문제로 설정하고 수업 모형을 제시하고자 하였는데 각 장을 살펴보면 다음과 같다. 1장에서는 본 연구에 대학 목적과 필요성에 대해 서술하고 중급 학문 목적 학습자를 대상으로 플립드 러닝을 활용한 학문 목적 발표 교육에 관련한 선행 연구를 살펴볼 것이다. 2장에서는 이론적 배경으로 학문 목적 발표 개념과 구조를 알아보고 발표 능력의 구성 요소와 전략을 알아보고 발표 능력 향상을 위한 교육 목표를 제시할 것이다. 그리고 플립드 러닝의 개념과 특징과 함께 유의점에 대해 정리할 것이다. 마지막으로 본 연구에서 알아보고자 하는 연구 문제에 대해 제시할 것이다. 3장에서는 플립드 러닝 수업 모형 설계를 위한 교수 요목과 주제를 제시하고 플립드 러닝 단계에 맞추어 발표 수업의 전, 본 수업, 수업 후 단계로 나누어 제시할 것이다. 4장에서는 앞 장에서 살펴보았던 수업 설계에서 한 차시에 대한 발표 수업의 실례를 제시할 것이다. ‘쓰레기 분리배출과 환경’을 주제로 발표의 구조를 파악하여 담화표지를 활용하여 구조에 맞는 담화를 구성하여 발표를 실행하는 활동을 구성할 것이다. 마지막 5장에서는 1장부터 4장까지의 내용을 총정리하여 본 연구의 결과와 의의 및 한계점을 제시할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE