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지눌의 수증론(修證論) 연구

Title
지눌의 수증론(修證論) 연구
Other Titles
A study on Chinul’s Thought
Authors
한경옥
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한자경
Abstract
본 연구는 동아시아 불교의 핵심적 사상인 여래장사상이 한국의 지눌에게서 선교일치와 돈오점수-간화선 돈오의 일치의 근간이 되었음을 고찰하고자 한다. 그럼으로써 여래장사상이 선 안에서의 방법론의 차이에 따른 차별과 불교 내의 종파 간 갈등을 제거하는데 기여할 수 있음을 드러내고자 한다. 궁극적으로 여래장사상을 바탕으로 한 지눌의 수행론은 번뇌를 제거하면 곧 여래장이며 본래의 깨끗하고 평안한 마음이라는 점을 알림으로써, 남녀, 피아, 빈부, 계층적 차이 등으로 인해 괴로워하는 현대인의 번뇌를 감소시키는데 도움을 줄 수 있다. 선과 교 사이의 종파적 대립이 심했던 고려 말의 상황에서 지눌은 둘 사이의 분열을 멈추게 하고자 선교일치를 지향하였다. 또한 범부에게 가장 알맞은 수행론을 탐구하여 돈오점수와 간화선 수증론을 연구하고 소개하였다. 그러나 학계에서는 지눌이 사마타(止)와 위빠싸나(觀)를 닦는 정혜쌍수의 돈오점수론에서 간화선으로 사상적 전회를 하였거나, 교학을 버리고 선에 들어가는 사교입선을 하였으며, 이를 통해 볼 때 지눌의 불교관에 모순이 있다는 견해들이 있었다. 이에 대해 본고는 지눌이 선과 화엄의 기반이 되는 여래장사상을 통해 두 종파가 일치될 수 있다고 보고 선교일치를 수행하였으며, 돈오점수의 돈오와 간화선의 돈오도 같은 여래장의 깨달음이므로 어느 것이 더 높지 않고 서로 일치할 수 있다고 보았음을 밝히고자 한다. 이제까지 돈오점수와 간화선을 어떤 관계로 볼 것인가는 지눌을 어떤 사상가로 규정지을지 결정하는 중요한 논쟁점이 되었다. 돈오점수의 돈오는 여래지(如來智)의 작용으로 생각이 무상하게 바뀌며 실체가 없다는 것을 깨닫는 『대승기신론』의 상사각과 통하며, 간화선의 돈오 역시 여래장의 일견(一見)으로서 수행자는 돈오 후에도 지속적인 점수의 과정을 거쳐 진정한 붓다가 되어야 한다. 그리고 이러한 지눌의 돈오점수론은 고려에서 조선, 현대에 이르기까지 한국불교의 내적인 토대로서 역할을 해 왔다. 지눌 사상을 현대적으로 이해하려는 여러 시도들 중 하나로서, 성철스님은 지눌의 수증론을 간화선의 입장에서 비판하고 한국불교의 법맥은 임제태고법통에 있음을 주장하였다. 성철은 간화선의 돈오가 제8식의 미세망념까지 모두 없애는 것이며, 지눌이 낮은 수준의 돈오로 선의 깨달음의 수준을 낮추었다고 비판하였다. 이에 대해 본 논문은 육조혜능의 어록과 『대승기신론』을 따라 무념수를 지향했던 지눌이 돈오의 수준을 낮춘 것이라기보다는, 성철이 선종의 돈오의 수준을 지나치게 높인 것으로 보고 있다. 성철은 대외적으로 임제태고법통설을 지지하면서 지눌의 사상을 배제하려 하였지만, 한국불교는 내적으로 지눌의 사상적 기반 위에서 간화선 우위의 선교겸수전통을 이어왔다. 본고는 이러한 이중적 상황에 놓인 한국불교가 지눌의 사상을 보다 종합적으로 이해함으로써, 간화선과 선교일치의 전통을 통합적인 구조로 변화시켜 나가야 한다고 보았다. 원효, 지눌, 의상 등을 포함한 자국의 자생적인 연구와 수행론들을 다양하게 존중하고 포함시킴으로써 한국불교의 정체성을 새롭게 수립하여야 할 것으로 보았다. ;This dissertation argues that The core idea of ​​East Asian Buddhism, the Tathāgata-garbha thought became the basis for Seon-Gyo Congruence Theory(禪敎一致), as well as for the coincidence of Sudden awakening [followed by] gradual cultivation(頓悟漸修) and Koan Meditaion(看話禪) in the thought of the influential Korean Buddhist monk, Chinul(普照知訥1158-1210). Furthermore, it aims to reveal that the Tathagata-garbha thought can contribute to eliminating discrimination due to methodological differences within Zen and conflicts between Buddhist sects. Ultimately, Chinul's meditative theory based on Tathāgata-garbha Thought is to show that if you get rid of defilements, you will have a pure and peaceful mind. In this way, it can help reduce the anguish of modern people who suffer from gender discrimination, poverty, social and economic disparities, and hierarchical inequality. Before examining Chinul's thought, this thesis considered the development of Tathagata's thought. The Tathāgata-garbha Thought is inherent in the doctrine of Non-self and Dependent origination(無我緣起論) of early Buddhism. What meditators meet through sincere and continuous practice of Hwanmyeolmun(還滅門) of dependent-origination is Tathāgata-garbha or Jajeong Cheongjeongsim(自性淸淨心). When we figure out tathāgata-garbha thought in connection with Hwanmyeolmun(還滅門) of dependent-origination, which is the gate of returning to the original abode of Nirvana, it can secure the proper position that inherits the theory of non-self and dependent-origination which is said Buddha himself taught. Essay papers related to tathāgata-garbha thought such as Ratnagotravibhāga(『寶性論』), Buddha Nature Treatise(『佛性論』), and Awakening of Faith(『大乘起信論』) consistently emphasized its truthfulness of the Śūnyatā(空性). They also argued that by combining their thought and the practice of meditation of the Yogacara, the practitioner can be transformed into the Dharmakāya(法身). According to the theory of Tathagata-garbha, it encompasses Three-Natures of Consciousness-only. Ratnagotravibhāga(『寶性論』), Buddha Nature Treatise(『佛性論』) tried to combine the practice of theory of Yogacara school with their thought. Wonhyo emphasized the 性自神解, A Divine thought, of the Original Awakening(本覺), which also influenced the public domains of chongmil(宗密) and chinul(知訥). In Goryeo Society when Chinul lived, there was a conflict between Seon and Gyou about who is superior. Chinul insisted that Seon and Gyo have the same realizaion on the Buddha-nature or tathāgata-garbha, and saw that both Sudden awakening/gradual cultivation and Ganwhaseon were aware of enlightenment at the equivalent level because they are based on the Buddha-nature thought likewise. To end the conflict between Seon and Gyo that was prevalent in Goryeo Society, he has a strategy on using the Buddha-nature thought in 『新華嚴經論』by Li Tongxuan(李通玄, 635-730, Tang). In Chinul’s practice system, Seon-Gyo Congruence has a close relationship with the unification of Sudden awakening/gradual cultivation and Ganwhaseon. If Sudden awakening/gradual cultivation isn’t integrated with Ganwhaseon, Seon-Gyo Congruence doesn’t come true. When Ganwhaseon is coincided with Sudden awakening/gradual cultivation, Seon-Gyo Congruence without excluding Ganwhaseon is completed. Chinul thought what is essential to sudden awakening/gradual cultivation and Ganwhaseon is no-thought(無念) or non-conceptualization, which is inherited from Huineng( 慧能, 638-713), the Sixth Patriarch and the Awakening of Faith. The mind with the state of‘no-thoght’is the ultimately clean, true and unchangeable mind in itself(自性淸淨心), or Buddha-nature. Meanwhile, Seongcheol(性徹, 1912-1993) who is the excellent monk in modern Korean Buddhism, sharply criticized Chinul. He insisted that deciples have to get rid of the fine delusions in the ālayavijñāna to accomplish sudden awakening(頓悟) in Seon. But Chinul's sudden awakening is the no-thought practice(無念修) that has been passed down from Huineng(惠能, 638~713). Seongcheol claimed that Chinul made sudden awakening so easy, and lowered the level of enlightenment of Seon. But I do not think Chinul lowered the level of enlightenment, but rather that Seongcheol raised the level of enlightenment too much. Since Seongcheol's sudden awakening is the ultimate stage, it is difficult for ordinary deciples to achieve. Seongcheol tried to exclude Chinul's ideas while supporting the orthodox doctrine of the Imjejong(臨濟宗). But internally, the Korean Buddhism has continued the practice tradition of superiority in Ganhwaseon on the basis of Chinul's ideological foundation. This situation is very contradictory. This paper argues that Korean Buddhism, placed in such a double situation, should be transformed into an integrated structure including various Korean denominations. And if I set one more small goal, it is hoped that Chinul's meditative theory will comfort ordinary people today.
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