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언어치료 전문가와 교사의 원격 협력을 통한 음운인식 및 파닉스 중재가 초등 저학년 읽기 부진 다문화가정 아동들의 해독능력에 미치는 효과
- Title
- 언어치료 전문가와 교사의 원격 협력을 통한 음운인식 및 파닉스 중재가 초등 저학년 읽기 부진 다문화가정 아동들의 해독능력에 미치는 효과
- Other Titles
- The effect of phonological awareness and phonics intervention through remote collaboration between speech language therapist and teacher on decoding skills of children from multicultural families with poor reading in lower grades of elementary school
- Authors
- 안은솔
- Issue Date
- 2022
- Department/Major
- 대학원 언어병리학과
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 김영태
- Abstract
- 최근 우리나라 다문화가정 아동은 매년 지속적으로 증가하고 있으며(교육부, 2021), 많은 수의 다문화가정 아동들이 언어에서 큰 어려움을 보인다. 다문화가정 아동들이 보이는 언어적 어려움 중에서도 문해력은 특히 학업의 기초가 되는 매우 중요한 능력으로 이에 대한 지원이 반드시 필요하다.
읽기를 위한 필수적이고 기초적인 능력으로는 해독능력이 있는데, 해독은 각 낱자를 이해하고, 낱자와 말소리를 연결하여 인지하고 읽어내는 글자와 소리 대응을 터득하는 과정으로 음운처리 과정을 거치는 음운 인식을 반드시 습득해야 가능한 인지 능력이다(김희진, 2009). 그러나 다문화가정 아동의 경우, 이러한 읽기에 필요한 지식과 기술 습득에 어려움이 있다. 따라서, 읽기 부진 다문화가정 아동들의 해독능력 향상을 위해 음운인식 및 파닉스 중재를 고려할 수 있다.
아동들이 일상에서 많이 접하는 대상으로 교사가 있으며, 많은 선행연구들에서는 언어재활사와 교사 간 협력의 긍정적 효과를 보고해왔음에도 국내에서 두 전문가 간 실제 협력을 시행하여 효과성을 살펴본 연구 또한 드문 실정이다.
최근 코로나-19에 대응하여 원격에 대한 관심이 높아진 사회 분위기 가운데, 전문가 간 협력 방식으로 원격을 고려해볼 수 있으며, 원격 방식의 협력은 선행연구들에서 보고한 많은 시공간 제약을 극복할 수 있다.
그리하여 본 연구에서는 언어치료 전문가가 교사와 협력 consultation 모델(Huffman, 2020) 기반의 비실시간 원격 협력을 통해 음운인식 및 파닉스 중재를 실시하여, 초등 저학년 다문화가정 아동들의 해독능력 향상에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 더불어, 향후 임상에서 적용 가능한 두 전문가 간 실제 협력 방안과 실효성을 살펴보고자 하였다.
본 연구에서는 표준화된 읽기 및 쓰기 발달 검사 결과, 백분위 점수가 10%ile 미만으로 나타난 초등 저학년 읽기 부진 아동 3명과 각 아동의 교사 3명을 대상으로, 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계(multiple probe design across subjects)를 사용하여 중재에 따른 해독능력 향상을 살펴보았다. 실험은 기초선 단계, 중재 단계, 일반화 단계, 유지 단계로 구성되었으며, 크게 1단계(음절 음운인식), 2단계(음절체-종성 음운인식), 3단계(파닉스+음소 음운인식) 순서로 중재를 실시하였다.
연구자가 주 2회 아동들을 일대일로 만나 직접 중재를 실시하였다. 중재 후에 연구자는 각 아동의 교사와 주 1회 SNS를 통해 소통하고 해당 주차에 진행된 회기와 관련된 가이드 영상과 과제를 제공하였다. 교사는 영상을 시청한 후에 아동에게 주 1회 모델링을 제공하고 과제를 상기시켰다. 이후, 아동의 수행에 대한 교사의 피드백을 반영하여 연구자는 다음 주차 중재를 실시하였다. 중재의 모든 회기는 약 50분 동안 진행되었고, 각 회기는 (1) 평가 10분, 복습 5분 (2) 활동1,2 30분 (3) 정리/단계 습득 평가 5분으로 진행되었다. 중재는 아동이 80% 이상의 정반응률을 연속해서 3회기 이상 보였을 때 종료하였다. 대상 아동별로 기초선 단계와 중재 종료 전 연속 3회기에서 일반화를 관찰하였으며, 유지는 중재 종료 3주 후 연속 3회기 실시하여 3주의 기간이 흐른 뒤에도 해독 정반응률이 유지되는지 관찰하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 언어치료 전문가와 교사의 원격 협력을 통한 음운인식 및 파닉스 중재는 초등 저학년 읽기부진 다문화가정 아동들의 해독능력 향상에 효과적이었다. 또한, 중재 전후 아동들의 표준화 검사(QRW) 결과, 모든 아동들이 중재 후 원점수가 향상되었으며 영역별로 살펴봤을 때 읽기, 음운인식, 쓰기 모든 영역에서 중재 후 점수가 중재 전보다 향상되어 다문화가정 아동들의 읽기 및 쓰기에 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중재의 일반화 효과가 모든 대상 아동들에게 큰 효과로 나타나 더 큰 언어학적 단위인 문장 수준의 해독에서도 긍정적인 효과가 나타났다. 셋째, 유지 단계에서 모든 대상 아동들이 중재 단계와 비슷한 수준의 수행력을 유지하여, 중재가 종결된 후에도 아주 큰 유지 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 의의를 다음과 같이 정리해볼 수 있다. 첫째, 모든 아동들의 해독능력이 향상되었다는 점에서 언어치료 전문가와 교사의 원격 협력을 통한 음운인식 및 파닉스 중재는 초등 저학년 읽기 부진 다문화가정 아동들에게 효과적인 중재 방법으로서 의의가 있다. 둘째, 본 연구에서 적용한 비실시간 원격 협력 방식은 언어치료사와 교사 간 협력 시 선행연구에서 보고된 ‘시공간 제약’이라는 현실적 어려움을 극복할 수 있었다는 점에서 두 전문가 간 새로운 협력 방식에 대한 실효성을 확인했다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 본 연구에서는 두 전문가 간 실제 협력을 시행했다는 점에서 임상적 의의가 있으며, 향후 임상에서 적용해 볼 수 있는 두 전문가 간 협력의 실현 가능성을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다.;Recently, the number of children from multicultural families in Korea have been increased every year, and many children from multicultural families show great difficulties in language. Especially, since difficulties in literacy of children from multicultural families are a major factor in academic difficulties, support for literacy skills is essential. One of the essential and basic ability for reading is decoding skills. To improve the decoding skills of children from multicultural families with poor reading, phonological awareness and phonics intervention should be considered. In addition, since teachers are the subjects that children often encounter in their daily lives, and many previous studies have reported the positive effects of collaboration between SLPs and teachers, effective collaboration between two experts should be implemented. However, domestic studies that actually conducted collaboration between the two experts are still rare.
Therefore, in this study we would like to explore the effect of phonological awareness and phonics intervention through remote collaboration between speech language therapist and teachers on improving decoding skills of children from multicultural families in lower grades of elementary school. The collaboration in this study is based on the consultation model (Huffman, 2020). In addition, by conducting actual collaboration with teachers, we would like to examine the feasibility of collaboration between these two experts.
This study used multiple probe design across subjects. And research questions were (1) The effects of phonological awareness and phonics intervention through remote collaboration between speech language therapist and teachers on decoding ability of children from multicultural families in lower grades of elementary school, (2) generalization effect into sentence level, (3) its maintenance effect.
In this study, in order to explore the effect of intervention on the improvement of decoding skills, we looked at the changes in the correct response ratio of phonological awareness and decoding task. The subjects of this study were 3 children from multicultural families with poor reading(grade 1-2) and 3 teachers of each child. Children whose standardized reading and writing test(QRW) results showed less than 10%ile were participated. Also, teachers who have more than 3 years of teaching experience and have no experience in training related to phonological awareness and phonics intervention participated in this study.
For about two months, researcher met each child one-on-one for intervention twice a week. And after sessions, researcher remotely collaborated with each child's teacher once a week. Researcher provided videos which is guide for teachers and also provided children's tasks to teachers through SNS. After that, researcher conducted next intervention by reflecting feedback which teachers gave. Every sessions were conducted about 50 minutes, in the order of (1) 5 minutes of evaluation and 5 minutes of review, (2) 30 minutes of two activities (3) 5 minutes of summary, and 10 minutes of stage acquisition evaluation. The intervention ended when the child showed an acquisition rate of more than 80% in a row for three consecutive sessions. The generalization was completed before the end of the intervention for three consecutive sessions. Also, maintenance phase was conducted three consecutive sessions three weeks after the end of the intervention.
The results of this study can be summarized as follows:
First, phonological awareness and phonics intervention through remote collaboration between speech language therapists and teachers was effective in improving the decoding ability of children from multicultural families with poor reading in lower grades of elementary school. In addition, as a result of the standardized reading and writing test of children before and after intervention, all children's post-intervention raw scores were improved in all areas.
Second, there was a very large generalization effect on all children. Therefore we found a positive effect of this intervention not only on words, but also on sentence which is a larger linguistic unit.
Third, there was a very large maintenance effect.
The significance of this study is as follows. First, phonological awareness and phonics intervention through remote collaboration between speech language therapist and teacher was meaningful as effective interventions for children from multicultural families who have reading difficulties. Second, the non-real-time remote collaboration method applied in this study was meaningful in that it was able to overcome the practical difficulties of collaboration between two experts. Third, this study examined the feasibility of collaboration between the two experts that can be applied in future.
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