View : 531 Download: 0

뱅크스 및 로버츠-캠벨의 다문화교육과정 재구성 단계를 적용한 다문화 음악교육 지도방안 연구

Title
뱅크스 및 로버츠-캠벨의 다문화교육과정 재구성 단계를 적용한 다문화 음악교육 지도방안 연구
Other Titles
Development of Multi-culture Music Lesson Plans based on Banks and Roberts-Campbell’s Level of Multicultural Curriculum Reform
Authors
구세희
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구는 뱅크스 및 로버츠-캠벨 모형을 적용하여 9차시 다문화 음악 수업 지도안을 개발하였다. 지도안 개발을 위해 먼저 뱅크스 및 로버츠-캠벨의 이론을 탐색하였고, 모형의 네 단계를 적용하여 각 단계에 맞는 다문화 음악 지도안을 개발하였다. 수업 지도안 개발 이후 2인의 교수에게 내용 타당도를 검증받았고, 3인의 현장 교사에게 현장 적합성을 검증받았다. 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 다문화 음악 수업 지도안 개발로 북한, 베트남, 필리핀의 음악을 대상으로 하였으며, 뱅크스 및 로버츠-캠벨 모형의 ‘부록 – 첨가 – 변형 – 사회적 행동’네 단계를 적용하여 9차시의 지도안을 개발하였다. ‘부록 단계’는 뱅크스 및 로버츠 캠벨의 첫 단계로 다른 국가의 음악을 경험하기 전, 문화에 대해 살펴봄으로써 학생들이 그 문화에 대한 친근감을 형성하기 위해 설정하였다. ‘첨가 단계’는 부록 단계를 연장하여 음악을 직접 경험하는 단계로 교과서의 수준에서 학습이 이루어진다. ‘변형 단계’는 교과서를 재구성하는 단계로 학생들은 교과서에 제시되지 않은 다양한 장르의 음악을 경험할 수 있다. 마지막으로 ‘사회적 행동 단계’는 토의 활동 및 캠페인 송 만들기를 하며 사회적 행동으로 실행해가는 단계이다. 이를 통해 학생들은 스스로 문제를 인식하고 실제 행동으로 이어나갈 수 있다. 둘째, 뱅크스 및 로버츠-캠벨 모형을 적용하여 다문화 음악교육 수업 지도안을 개발한 결과 가지는 의의는 다음과 같다. 모형의 ‘부록 – 첨가 – 변형 – 사회적 행동’단계를 고려하여 음악 내용 및 활동을 설정함으로써, 단순히 가창 수업으로만 끝나지 않고 다양한 음악 경험을 하여 계열성 있는 학습이 될 수 있다. 셋째, 본 연구의 수업 지도안을 현직 교사 3명에게 현장 적합성을 검증을 받은 결과, 토의·토론 학습 및 음악 신문 만들기 등의 활동을 통해 학생 참여형 음악 수업이 될 수 있다는 평가를 받았다. 또한 중학교 3학년 수준에 적합한 활동으로 수업 지도안이 설계되어 유의미한 다문화 음악 수업 지도안이라는 긍정적인 평가가 있었다. 또한 뱅크스 및 로버츠-캠벨의 단계가 연계성 있게 제시되었으며, 사회적 행동 단계에서의 토의 학습이 실제 학교 현장에서 활동하기에 적합하다는 의견을 받았다. 그러나 실제 학교 현장에 적용할 때에는 학습량을 조절해야 하며 다양한 피드백을 제공되어야 한다는 제언을 받아 지도안의 학습량을 수정하였다. 뱅크스 및 로버츠-캠벨의 모형을 적용하여 개발된 다문화 음악 수업 지도안 연구는 실제 학교 현장에서 다문화 음악 수업을 시행하는데 많은 도움이 있을 것이다. 그리고 개발된 지도안을 적용한 다문화 음악 수업을 통해 학생들이 다양한 문화에 대해 존중할 수 있는 태도를 함양할 수 있기를 기대한다. ;This study was conducted to develop lesson plans for multicultural music class utilizing models created by Banks and Robert Campbell. In order to develop this lesson plan, I first analyzed the models created by Banks and Robert Campbell and constructed a guide for a multicultural music lesson in accordance with the four stages of the model. After the initial development of the lesson plan, the validity of its content has been approved by two professors and the suitability has been evaluated by three teachers on-site. The conclusion of this study is as follows: First, this study considered the music of North Korea, Vietnam, and the Philippines, then developed the lesson plans as an adaptation of four stages of Banks and Robert Campbell Model,‘Contribution-Additive-Transformation-Social Action’. The first stage of the model, ‘Contribution’, was conducted by looking into the cultures of the countries in consideration in order to familiarize the students. ‘Additive’ Stage was done as an extension of the first stage, in which the students come in contact with the music directly and learn about them through textbooks. Stage of ‘Transformation’ was achieved by redesigning the content of the textbook to learn about different genres of music that were not introduced as part of the textbook. Lastly, the stage of ‘Social Action’ was implemented as students engaged in debates as well as Composition of Campaign songs. Through such activity, the students learn, and are able to recognize the issue voluntarily and take action accordingly. Secondly, the significance of developing lesson plans for multicultural music class as an adaptation of the models created by Banks and Robert-Campbell relies upon the fact that the musical content and the activities are designed as adaptations of the stages of ‘Contribution-Additive-Transformation-Social Action’, leading to a variety of musical experiences with significant continuity rather than a simple singing class. Lastly, evaluation regarding the suitability of the model given by three of the teachers on site states that the discussion/debate class as well as creating the music news paper encourages the students to participate in the music class directly. Furthermore, these positive reviews stated that it was suitable for students in the 3rd grade of middle school and that the content has significance as a multicultural music class for students of that age. In addition, the evaluation states that each stage of the model was presented in a continuous manner and the debates on the ‘Social Action’ stage are realistic and can be conducted in actual schools on-site. However, in consideration of the actual teaching environment, it was suggested by the teachers that the amount of content should be adjusted, and that teachers should provide more varied and detailed feedback to individual students. In consideration of this feedback the lessons have since been adjusted. The development of this guide for this multicultural music class is expected to be significantly helpful for classes that are conducted on-site at schools. Also, it is my desire that the use of this lesson plan would lead to students gaining more respect and understanding in other cultures.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE