View : 529 Download: 0

시·도별 유아교육 및 보육재정의 공평성 분석

Title
시·도별 유아교육 및 보육재정의 공평성 분석
Other Titles
The Equity Analysis of Early Childhood Education and Childcare Finance by City and Province : 2017 to 2020
Authors
양하슬린
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 시·도간 유아교육재정 및 보육재정의 수평적 공평성, 재정적 중립성, 적정성을 분석하는 데 있다. 앞선 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 시·도 교육청별 유아 1인당 유아교육재정과 시·도별 유아 1인당 보육재정의 수평적 공평성은 어떠한가? 2. 시·도 교육청별 유아 1인당 유아교육재정과 시·도별 유아 1인당 보육재정의 재정적 중립성은 어떠한가? 3. 시·도 교육청별 유아 1인당 유아교육재정과 시·도별 유아 1인당 보육재정의 적정성은 어떠한가? 본 연구의 대상은 2017년부터 2020년까지의 전국 시·도교육청의 교육비특별회계 결산서와 전국 시·도의 본예산 세출예산사업명세서이다. 구체적으로 2017년부터 2020년까지의 교육비특별회계 결산서의 세출설명자료와 세출예산사업명세서의 보육정책 예산액을 대상으로 삼았다. 선행연구를 참조·보완한 연구방법은 다음과 같다. 수평적 공평성의 연구방법은 교육재정 분석에서 널리 활용하는 변이계수, 지니계수를 활용했으며, 재정적 중립성은 주민 1인당 지방세 부담액을 활용하여 상관관계를 분석하였다. 적정성은 적정교육비(적정보육비용) 비율을 활용해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공립유치원의 유아 1인당 유아교육재정의 수평적 공평성은 변이계수가 0.285 ~ 0.420, 지니계수가 0.148 ~ 0.199로 매우 불공평한 상태로 나타났다. 사립유치원의 유아 1인당 유아교육재정의 수평적 공평성은 2019년을 제외하고 모두 변이계수 0.098 ~ 0.138, 지니계수가 0.049 ~ 0.062로 공평한 상태로 나타났다. 어린이집의 영유아 1인당 보육재정의 수평적 공평성은 2017년과 2018년 변이계수 0.152 ~ 0.155, 지니계수 0.074 ~ 0.078로 약간 불공평한 상태, 2019년과 2020년 변이계수 0.121 ~ 0.148, 지니계수 0.061 ~ 0.073으로 공평한 상태로 나타났다. 둘째, 공립유치원의 재정적 중립성 분석 결과 주민 1인당 지방세액과 유아교육재정은 부적 상관관계가 나타났고, 어린이집의 재정적 중립성 분석 결과 주민 1인당 지방세액과 보육재정은 정적 상관관계가 나타났다. 사립유치원의 재정적 중립성 분석 결과 주민 1인당 지방세액과 유아교육재정은 정적 상관관계와 부적 상관관계가 번갈아 나타났다. 상관계수는 공·사립 모두 0.5 미만으로 재정적 중립성이 잘 지켜지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 적정성 분석 결과 유아교육재정의 경우 완전 무상교육을 위한 재정이 확보된 시·도의 수가 4개년 동안 6 ~ 8곳으로 변화가 미비했다. 이에 반해 보육재정의 경우 4개년 동안 완전 무상보육을 위한 재정이 확보된 시·도의 수가 4곳에서 16곳으로 4배 증가했다. 현재 공립 유아교육재정은 대부분의 시·도에서 완전 무상교육을 위한 재정을 확보했고, 사립 유아교육재정은 모든 시·도에서 완전 무상교육을 위한 재정을 확보하지 못했다. 보육재정은 대부분의 시·도에서 완전 무상보육을 위한 재정을 확보했다. ;This research goal was accomplished by examining the level of financial expenditures made on early childhood education and childcare, by analyzing the horizontal equity, fiscal neutrality and adequacy of early childhood education and childcare finance. The following research questions were posed to structure these analyses: 1. What is the horizontal equity of early childhood education finance and childcare finance per child in cities and provinces? 2. What is the fiscal neutrality of early childhood education finance and childcare finance per child in cities and provinces? 3. What is the adequacy of early childhood education finance and childcare finance in cities and provinces? This study was conducted with reference to previous studies to avoid their limitations. The horizontal equity analysis was conducted using coefficient of variation and Gini coefficients, which are widely used in educational finance analysis, and fiscal neutrality was analyzed using correlation coefficients. Adequacy analysis was conducted using appropriate education expenses. There were three major results. The first major result was that the horizontal equity of early childhood education finances per child in public kindergartens was very unfair, and the horizontal equity of early childhood education finances per child in private kindergartens was all fair except in 2019. The horizontal equity of childcare finances per child at daycare centers was slightly unfair in 2017 ~ 2018 and fair in 2019 ~ 2020. The second major result was that the fiscal neutrality of public kindergartens was negative correlation, that of daycare centers was positive correlation. As a result of the fiscal neutrality analysis of private kindergartens showed alternating positive and negative correlations. The correlation coefficient was less than 0.5 for both early childhood education finance and childcare finance, indicating that financial neutrality was well secured. The third major result was that the number of cities and provinces that secured finances for complete free education was 6 ~ 8 over 4 years in the case of early childhood education finance. The change was not significant. On the other hand, in the case of childcare finances, the number of cities and provinces that secured finances for complete free childcare quadrupled from 4 to 16 over 4 years. Currently, most cities and provinces have secured finances for complete free education in public earlychildhood education finance. However private early childhood education finances have not secured finances for complete free education in all cities and provinces. Most cities and provinces have secured finances for completely free childcare.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE